Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Pti

Re: Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Berichtdoor Pti » di 23 aug 2016, 22:12

Wat een onzettend mooie set! Dat moet echt elke keer een feestje zijn als het koffietijd is :mrgreen:

Erik82

Berichtdoor Erik82 » di 23 aug 2016, 22:40

Dank je. De HG One was veel mooier maar dit heeft ook wel wat. Donderdag langs caffenation en dan eens echt licht gebrande bonen proberen. Juist daar zou de Olympus beter in moeten zijn.
Strietman CT1 #14, Eureka Olympus TiN, Kinu M47.
Tevens Kalita Wave Kettle, Hario V60's, Aeropress, Clever Dripper en Bodum Cafetiere

Erik82

Berichtdoor Erik82 » vr 21 okt 2016, 21:33

Wachtend op mijn nieuwe maler en met dank aan Van Pommeren heb ik de kans gekregen om een paar dagen een bakbeest te testen, de Compak R100. Compleet uit proportie met de Strietman maar wel erg leuk.

Singledosen gaat goed en de smaak is heel anders dan een standaard espressomaler. Niet elke boon die ik heb getest kwam er even goed uit maar met bepaalde bonen geeft de R100 een heel vol en mooi smaakprofiel. Lijkt een beetje op een EK43.

Afbeelding
Tevens Kalita Wave Kettle, Hario V60's, Aeropress, Clever Dripper en Bodum Cafetiere

Jochen_P

Berichtdoor Jochen_P » vr 21 okt 2016, 21:57

Gaat de Olympus alweer weg dan?
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » vr 21 okt 2016, 23:21

Fraai!
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8 & R120-Mazzer-Rocket-Pavoni-Roastilino-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

Erik82

Berichtdoor Erik82 » za 22 okt 2016, 08:08

Er komt juist weer een Olympus. Door een hersenkronkel ging ik van HG One naar Olympus naar HG One en nu toch definitief terug naar Olympus :mrgreen: (snappen jullie hem nog ;) ). Ik had ook nog even getwijfeld over een Monolith flat maar die was net uitverkocht en gezien de prijs wellicht maar beter ook. Een Mythos stond ook op de lijst maar die is zo diep dat deze niet op mijn aanrecht past. De schijven van de Mythos geven voor mijn voorkeur aan bonen toch echt de beste smaak.

Ik heb nu zelf het verschil goed ervaren tussen grote conische schijven en grote platte schijven en dat is erg groot. Voor donker gebrande bonen (vanaf full city) merk je weinig verschil maar als je bijvoorbeeld de LGB van Caffenation pakt dan is het echt een wereld van verschil. Van matig uit conisch (zuur en weinig complex) tot geweldig uit plat (totaal niet zuur maar heel rond en romig en complex). Alsof het 2 compleet verschillende melanges zijn. Conische schijven zijn wel veel consistenter in hun maalsel met wisselende invloeden. Wel leuk om er zo achter te komen en ik weet nu wat voor mij het beste is en dat zijn grote platte schijven.

Om de Mythos schijven in de Olympus te krijgen moest de houder van de onderste schijf wat worden verplaatst omdat die schijven net iets dikker zijn. In de meest grove stand kreeg ik maar net koffie door de Srietman. Dit was door Sebastiaan toch niet even te doen dus mocht ik een demomaler meenemen totdat de Olympus klaar is. Echt top service van Van Pommeren.

De R100 is een leuk bakbeest om een keer mee te mogen spelen. Zometeen eens voor slow proberen want daar moet hij ook goed op presteren. Kijken hoe die zich kan meten tegen mijn kleine Lido 2.

lmg475

Berichtdoor lmg475 » za 22 okt 2016, 13:17

.
Laatst gewijzigd door lmg475 op vr 24 mar 2017, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » za 22 okt 2016, 15:33

Die schijven van de Mythos geven een erg mooi smaakprofiel. Als ik de ruimte had was het ook een Mythos geworden maar dit voldoet ook aangezien het dezelfde schijven zijn. Wellicht in de toekomst toch nog eens een Monolith flat.

De R100 vandaag ook voor slow gebruikt maar daar doet hij het heel erg goed. Complex zonder een scherp randje. De Lido 2 is al erg goed maar dit is nog even een klasse beter maar dat mag ook wel.

lmg475

Berichtdoor lmg475 » za 22 okt 2016, 16:41

.
Laatst gewijzigd door lmg475 op vr 24 mar 2017, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds

Berichtdoor bvds » zo 23 okt 2016, 09:59

lmg475 schreef:De Mythos is inderdaad nogal fors van formaat.
Net de Monilith Flat eens bekeken. Ziet er prachtig uit, maar wel een fors prijskaartje :D

Zeker geen kleine jongen. Maar op de een of andere manier oogt hij niet zo groot. Ik vind zo'n Olympus groter overkomen. Design..Maar de Mythos is een stuk dieper en daar zat voor Erik het probleem. Olympus met Mythos schijven is natuurlijk een dijk van een maler.
Everchanging...

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”