Nieuwe hobbyrooster

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
greenbean
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 18:11

Nieuwe hobbyrooster

Berichtdoor greenbean » wo 09 mei 2018, 00:39

Hoi allemaal,

Ik zag een tijdje geleden iets op de tv over het zelf roosteren van koffie en ik dacht waarom ook niet? De Lavazza's smaakten niet meer zo als ik gewend was. Ik wou iets beters.

Popcorn roostertje gehaald bij de Blokker en een starters pakket bij ongebrand. Roostertje iets gemodificeerd door een stukje teflon (1mm dik) tussen de temperatuur sensor en het huis te zetten. Hierdoor schakelt het niet te vroeg uit. Dit werkt best wel goed. Maar een popcorn roostertje heeft wel een aantal nadelen. Ik wil iets beters om de roosting te verbeteren en consistenter te maken.
Nu heb ik een genie gekocht (eigenlijk wel prijzig voor wat het is). Heeft wel een probleem met het display - Een streepje van een displaysegment doet het niet. De led is stuk (vanaf het begin ->firma heeft dus een slechte QC en geen adequate QA). Ik ga binnenkort even contact opnemen met ongebrand om de machine om te ruilen voor eentje zonder defect.

Ik heb een aantal kg verse bonen gekocht bij het Hoofdkwartier. Arnoud is erg behulpzaam met hulp, heeft veel ervaring en wil ook graag nieuwe (hobby) roosters op weg helpen. Dat is wel fijn.

Nu nog het roosteren verbeteren en hopelijk hebben we straks goede koffie.

Groetjes,

Niek

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe hobbyrooster

Berichtdoor bobbee » wo 09 mei 2018, 07:23

Welkom op het forum Niek!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe hobbyrooster

Berichtdoor Pti » wo 09 mei 2018, 15:21

Hi Niek!

Leuk dat je ons op deze manier ook op de hoogte houdt van je avonturen!

Ledje van de display moet je inderdaad zeker binnen de zichttermijn melden zodat het in ieder geval duidelijk is dat jij het niet gesloopt hebt ;).

Groet Arnoud

greenbean
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 18:11

Re: Nieuwe hobbyrooster

Berichtdoor greenbean » do 10 mei 2018, 12:16

Even een update.

Ivo van Ongebrand is vanochtend langs gekomen en heeft de machine omgeruild voor een nieuwe. Hulde voor deze service :D !

Met de nieuwe machine meteen een branding gedaan. Eerst de machine even leeg gestart om de plastic nieuwheids geur eruit te halen. Daarna machine afgekoeld.

200gram Guatemala 2016-2017 SHB EP, Fedecocagua, Finca Isabel, fully washed gebrand met 1 instelling van 235C. FC start na 10.5min gepaard met een branderige geur, 1 minuut later duidelijker cracks te horen (en temperatuur op 230C gezet) en 1 minuut later waren er nauwelijks cracks meer te horen. Cooldownfase gestart. Na 4-5 minuten piepte de Gene en de boontjes eruit gehaald.
De boontjes hebben een mooie medium kleur en het verlies aan gewicht is 13.0%. Hoe ze smaken weet ik nog niet.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron