Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » wo 25 jul 2018, 09:35

bvds,

Heel fijn dat je met me meedenkt! De Wilfa lijkt inderdaad een leuke optie te zijn, zal eens in de ervaringen van anderen duiken. Komt naar mijn mening wel een beetje "plastic-fantastic" over, maar schijn kan bedriegen natuurlijk. Ben tevens niet vies van een commerciële grinder, als hij maar mooi presteert op het medium en groffe quadrant. De MK die je aandraagt ga ik ook eens naar kijken, zie dat die veel wordt gebruikt in de "domestic" sferen.

Weet niet exact wat je met een balansje bedoelt. Zal mijn interpretaties geven;

A.) Ik heb een weegschaal (merkloos) die ik wil upgraden. Heb behoefte aan een timer en meer snelheid/nauwkeurigheid. Komt goed!
B.) De balans a.i. prijzen van machines die je aandraagt ten opzicht van geleverde kwaliteit; heel blij mee, thanks.

E.e.a. mag best meer kosten, daarvoor is het een hobby. Ben nu eerst op zoek naar een verfijning van mijn technieken, omdat ik niet het idee heb dat ik het meeste uit mijn huidige setup haal. Zodra ik daarin grenzen tegenkom, zal ik investeren in nieuwe apparaten.

N.B. Ik heb handmatig malen afgezworen. Ik weet dat de kwaliteit erg goed kan zijn, maar het neemt een stukje plezier in de hobby bij mij weg. :oops:
Laatst gewijzigd door Fisherman op wo 25 jul 2018, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » wo 25 jul 2018, 09:40

In de oude kijk in t jatstraat heb je black&bloom. Schijnt ook het proberen waard te zijn. Verder zit er tussen de Subway en het Groningermuseum ook een bar waar ze koffie van het Koffielab uit Utrecht schenken.
Black&Bloom is mijn huidige adresje voor koffie. Erg mooie koffies, maar ik ben helaas vaak wat aan de late kant met aanschaffen waardoor de bonen al een week of 2 oud zijn bij aankoop. Een adres waar frequenter wordt gebrand zou mij beter uitkomen. Overigens vol met lof over B&B, de beste tent in deze regionen voor zover ik heb ervaren.

Ik snap welke bar je bedoelt, wellicht dat ik daar vandaag nog wat kan scoren. Kom er toch langs.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen

Berichtdoor Capulus » wo 25 jul 2018, 09:46

Okee. De bar heeft volgens mij geen koffie om los te kopen (kan ik naast zitten). Wel een goed bakje.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Voorstellen

Berichtdoor Tekork » wo 25 jul 2018, 09:54

Black&Bloom is mijn huidige adresje voor koffie. Erg mooie koffies, maar ik ben helaas vaak wat aan de late kant met aanschaffen waardoor de bonen al een week of 2 oud zijn bij aankoop. Een adres waar frequenter wordt gebrand zou mij beter uitkomen.
B&B brand iedere maandag of dinsdag als ik mij niet vergis, heb vorig jaar een workshop bij Gerben gedaan. Jammergenoeg ging het die avond meer om zijn verhaal dan om de gasten.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » wo 25 jul 2018, 10:14

Ben tevens niet vies van een commerciële grinder, als hij maar mooi presteert op het medium en groffe quadrant.
De meeste "commerciële grinders" zijn pure espresso malers en helemaal niet geschikt voor slow coffee!

Als geld geen rol speelt en je wilt een horeca maler die wel geschikt is voor filter dan moet je naar een Mahlkonig EK43 kijken of een andere bulk grinder. Bijv. van Compak. Dit zijn wel joekels!

Los daarvan kom je al heel snel terecht bij handmalers of huishoudelijke malertjes die wel goed voor filter malen. Interessant is dat de kleine conische malertjes opvallend goed presteren voor filter. Veel beter dan de malers met grote conische maalschiiven. Jouw Bezzera doet dat niet minder goed, waarschijnlijk omdat er te veel speling in de as zit. Dat is het mooie van de goede handmalers: Weinig speling! Met vlak komt eigenlijk alleen de Mahlkonig vario met steel burrs in aanmerking of de Baratza Forte BG.

Als je geen plastic wilt dan zul je haast wel aan de handmaler moeten ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jul 2018, 11:13

Welkom. Leuk verhaal om te lezen.

Als je echt heel serieus aan de slag wil met slow coffee dan is een grote bulkmaler de enige optie (Mahlkonig Tanzania, EK43, Guatemala of Compak R80, R100 of R120). Platte bulkschijven presteren verreweg het beste voor deze zetmethode maar dan haal je wel een bakbeest in huis. Espressomalers met platte schijven zijn niet geschikt want die hebben een ander profiel. Deze malers zijn duur maar gaan ook een leven lang mee.

Een handmaler zoals de Commandante MK3 Notroblade is je beste optie als je het betaalbaar wilt houden. Een MK Vario met stalen Ditting schijven presteert ook goed maar is al aanzienlijk duurder. Met deze malers haal je ook al erg veel uit je bonen.

De Wilfa wordt ook gebruitkt door Tim Wendelboe en dat is toch wel één van de grootste koffiepioniers op aarde. Natuurlijk heeft deze meer plastic maar daar is de prijs dan ook naar. Voor filtermaling hoeft een maler niet heel hard te werken dus qua slijtage aan de onderdelen zal het wel meevallen.

Verder zou ik je gewoon aanraden om online je bonen te bestellen want er is keuze zat. Je hoeft je dan ook niet zo te beperken tot één winkel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » wo 25 jul 2018, 12:06

Erik82, bvds,

Super, bedankt voor jullie inzichten.

De Bezerra heb ik destijds aangeschaft vanwege de 48mm stalen conische schijven. Tezamen met een degelijk binnenwerk (behuizing is niet veel) had dit m.i. voldoende moeten zijn. Helaas lijkt het toch wat af te wijken van mijn verwachtingen.

Bulkmolens zijn gaaf, maar ik heb hier inderdaad geen ruimte voor. Een aangepaste T80 zou nog nét goedgekeurd worden door de oppositie..

Tim Wendelboe lijkt de Wilfa ook te gebruiken in zijn video's. Heb zijn mening er (de Wilfa) verder nog niet over gehoord. James Hoffmann was er wel enthousiast over, maar ik vraag me af of ik hem wel (al te) serieus moet nemen.

Zoals aangegeven, ik ga nog even spelen met de Bezzera en zal ondertussen kijken naar een vervanger. Misschien dan toch een handmolen; kan ik de sportschool weer opzeggen.

Nogmaals bedankt voor het warme welkom :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jul 2018, 13:47

Met de Commandante MK3 Nitroblade heb je ook een maler voor het leven met een kleine footprint. Filtermaling is geen probleem om met de hand te doen waar espresso wel fiks werken is. Qua prijs is een handmaler niet te verslaan voor de kwaliteit die ze leveren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » wo 25 jul 2018, 13:51

De Bezzera is een espresso maler. De T80 idem dito. Dus alleen kopen als je espresso wilt gaan zetten. Maar dan kan je net zo goede de BB005 voorlopig houden.

Kortom je weet nu wat de opties zijn, in volgorde van goedkoop naar duur:
1. Wilfa svart
2. Feld2
3. Comandante MK3 nitro blade
4. Baratza virtuoso
5. MK vario met steel burrs
6. MK Forte
7. Bulk malers

Succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jul 2018, 15:08

Let er wel op dat de handmalers vele malen langer mee zullen gaan dan bijvoorbeeld de Wilfa (MK Vario/Forte en Baratza). Deze zijn op de lange duur dus vele malen goedkoper waar ze nu qua aanschafprijs net wat duurder zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron