Voorstelrondje Ric

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Erik82 » zo 29 jul 2018, 12:44

Het advies in de winkel kwam uit op een VBM junior hx 1288e en om nu nog geen maler te kopen (wat op zich wel mijn intentie is).
Dit bedoel ik dus precies met een waardeloos advies. Deze winkelier snapt overduidelijk niet waar die het over heeft. De maler is namelijk het allerbelangrijkste onderdeel. Dit is zoiets als een Ferrari kopen met de goedkoopste banden van 155 breed en dan zeggen dat de juiste banden later wel komen en je jezelf elke bocht achterstevoren de vangrail uit mag trekken.

Persoonlijk zou ik liever voor een Rocket gaan dan voor een VBM. Zeker voor die prijs veel liever een Rocket Giotto.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 21:15

Zo’n Rocket Giotto eens bekeken maar die is ook echt schitterend om te zien zeg!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor bobbee » zo 29 jul 2018, 21:20

Ik zou voor een Bezzera Strega gaan! Veel leuker om mee te spelen dan zo'n E61 en niet heel veel duurder dan een Rocket of VBM.

Check ook die maar eens!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 21:37

Wat precies maakt een Strega leuker om mee te spelen @Bobbee?
(Ik mis zelf nu nog de inzichten).

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor bobbee » zo 29 jul 2018, 22:32

Het hele gedeelte van extractie kun je beinvloeden. De hoeveelheid water en tijd van pre infusie om te beginnen, dan hoe langer je de pomp laat vullen des te hoger de druk tijdens extractie, je kunt de extractie beïnvloeden met de hevel enzovoort...

Daarnaast zeer eenvoudig (zelf) onderhoud op uit te voeren, goede stoomkracht. Erg fijne machine!

https://youtu.be/n4gDkZlZvIk

https://youtu.be/T9OUNXVLY_o

https://youtu.be/I4TrUpp1Yuo

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Erik82 » ma 30 jul 2018, 07:24

Strega is inderdaad een geweldige machine. Mocht je vrouw/vriendin er ook mee moeten werken test hem dan eerst goed uit. Hevels zijn geweldig maar niet iedereen kan er goed mee overweg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor bobbee » ma 30 jul 2018, 07:46

Ook daar is dan nog een oplossing voor om te overwegen middels de mod van Peter de Goede.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor cremalover » ma 30 jul 2018, 10:11

Strega is goed zoals al gezegd.
Echter een hendel kan een gevaar vormen voor mensen die minder vaak koffie zetten.Een keer nonchalant de zeefhouder inspannen en het kan je een gebroken kaak opleveren.
Mij is een hendel al een paar keer langs mijn gezicht omhoog geschoten.
NOOIT recht achter de machine staan als je de hendel bedient en er kan niks gebeuren.
Hendels geven een iets andere smaak dan machines met een pure pompextractie.Of je het verschil proeft is natuurlijk nog maar de vraag.Of je de smaak bevalt ook.
Proberen zou ik zeggen.Kijk wie er van dit forum met een pomp en hendelmachine bij je in de buurt wonen en ga wat shots proberen.Een enkel shot bij een dealer zegt weinig.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Pti » ma 30 jul 2018, 14:13

Mijn vriendin zet al een jaar of wat bij ons dagelijks enkele cappuccino's voor haarzelf en haar visite met een commerciële hendelmachine.

Ik ben de hele instructie/training gewoon begonnen met een stukje veiligheid, hendel goed vastpakken en pas loslaten als je weerstand voelt. Haar vertelt dat dat belangrijker is dan tampen, distributie, schoonmaken of wat dan ook, gewoon die hendel goed vastpakken en niet je gezicht erboven.

Ze doet een HX flush en een schoonmaakflush met de hendel en het is nog nooit mis gegaan, ook niet bijna.

Kan dus allemaal prima als je geen stomme dingen doet. Het is wel fijn als een hendelmachine iets hoger staat want het vergt enige kracht, die kracht wil je uit je hele arm en schouder halen en niet alleen uit je pols.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor cremalover » ma 30 jul 2018, 17:26

Mijn vriendin zet al een jaar of wat bij ons dagelijks enkele cappuccino's voor haarzelf en haar visite met een commerciële hendelmachine.

Ik ben de hele instructie/training gewoon begonnen met een stukje veiligheid, hendel goed vastpakken en pas loslaten als je weerstand voelt. Haar vertelt dat dat belangrijker is dan tampen, distributie, schoonmaken of wat dan ook, gewoon die hendel goed vastpakken en niet je gezicht erboven.

Ze doet een HX flush en een schoonmaakflush met de hendel en het is nog nooit mis gegaan, ook niet bijna.

Kan dus allemaal prima als je geen stomme dingen doet. Het is wel fijn als een hendelmachine iets hoger staat want het vergt enige kracht, die kracht wil je uit je hele arm en schouder halen en niet alleen uit je pols.
Kan zeker.Is ook niet moeilijk.Kun je iedereen in 5 minuten leren.Maar het gaat een keer fout.Is zowat ingecalculeerd.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron