Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » do 16 aug 2018, 11:05

Een gerelateerde vraag. Op Marktplaats kom je vrij vaak setjes tegen van een Silvia met een Rocky SD maler. Die maler ben ik niet zo geïnteresseerd in maar die zou ik door kunnen verkopen. Wat is een redelijke prijs die ik kan verwachten te krijgen voor een vrij nieuwe Rocky SD doserless maler (nieuwprijs 300)? Ze worden zo veel aangeboden dat ik vrees dat je heel wat afschrijving moet rekenen. Maar als ik een goede Silvia op de kop tik en met zo'n doorverkoop van de Rocky een betere maler kan subsidiëren zou dat mooi zijn.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » do 16 aug 2018, 11:09

Die Rocky is een heel matige maler. En er zijn er zo veel in omloop. Zou bijna zeggen wat de gek er voor geeft.

Belangrijker is hoe de staat van die Silvia is. Veel Silvia's op marktplaats zijn in beroerde staat. Element? Magneetklep? Pomp? Roest? Etc.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor Erik82 » do 16 aug 2018, 11:40

Realiseer je wel dat wanneer je een theedoek om de E-61 groep doet die ook in 15-20min warm is. Dat is een handig truc die ik in het verleden altijd gebruikte. 15 minuten opwarmen, wat flushen en 5 minuten laten stabiliseren. Met een timer aangesloten op de wifi kon ik hem vanaf mijn telefoon aan- en uitzetten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » vr 14 sep 2018, 20:56

Update! Na rijp beraad en met behulp van jullie advies uitgekomen bij een hele nette Rancilio Silvia met Auber PID, geserviced en afgesteld door Peter de Goede. Ook meteen een uitgebreide proef- en infosessie en een tour van enkele van zijn machines gekregen, superleuk. Wat basics erbij als een tamper en een open portafilter en ik kon meteen aan de slag.

Hoewel ik nog steeds wil gaan handmalen zal het aanschaffen van een handmaler wat langer duren (de modellen op mijn verlanglijstje komen uit het buitenland en zijn flink aan de prijs). Daarom heb ik er ook een BB005 maler bij genomen — naar ik begrijp met hetzelfde maalwerk als de Kinu M47, één van de handmalers op mijn lijstje. Al zag ik bij Peter de Kinu M68 in actie (het tafelmodel zeg maar), en wat een machtig mooie maler is dat! Nog even doorsparen.

Nu lekker in de weer met verschillende bonen en maalgraden. Al een paar hele mooie shots kunnen maken met versgebrande bonen van Blommers in Nijmegen.

Ik zoek nu nog een goede doseringsring en wat andere kleine dingetjes maar voor nu ben ik helemaal verguld met deze set!
Laatst gewijzigd door dingman op di 18 sep 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » vr 14 sep 2018, 23:14

Veel plezier met je aankoop. Een getunede Silvia met PID is een puike machine. Net de Bezzera kun je goed vooruit.

En leuk als je binnenkort langskomt ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » za 15 sep 2018, 00:34

Leuk!

Gefeliciteerd met je nieuwe set!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

dingman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 23:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor dingman » di 18 sep 2018, 12:46

Nog steeds zeer tevreden. Dit weekend een hoop verschillende maalgraden en zetroutines geprobeerd. Na een hoop gootsteenwaardige beginshots de eerste dagen krijg ik nu consistent goede shots en weet ik voor verschillende bonen een maalstand die me aanstaat en een mooie extractie oplevert.

Ik heb een simpel zilverkleurig weegschaaltje van 10x15cm aangeschaft dat precies bij de Bezzera maler past. Misschien haal ik de portafiltersteun nog eens van de maler af zodat ik direct op gewicht kan malen.

Bij Peter zag ik een handig dingetje om de koffie rul te roeren, gemaakt van een kurk en onderdelen van een kleine garde. Ik heb iets dergelijks geïmproviseerd met een kurk en vier rolladenaalden van de Dille & Kamille (ja, ik wist ook niet dat ze bestonden). Daarmee kan ik eventuele klontjes uit elkaar roeren.

Verder heb ik een doseringsring gemaakt door de bodem uit een laag plastic kinderbekertje te snijden (dochterlief: hee, wat doe je met mijn beker?). Precies de goede doorsnede zodat het nu makkelijk is om het maalsel netjes in de portafilter te krijgen. Als ik de portafiltersteun van de maler haal kan ik daarmee zelfs meteen in het filter malen zonder te morsen. Maar omdat ik veel van bonen wissel zal ik toch vooral op gewicht malen.

Tot mijn verbazing kan ik zelfs met mijn ouwe trouwe Spong maler op de fijnste stand een redelijke shot maken. De pomp van onze oude machine (<kuch>Solis<kuch>) kon zo'n fijne maling niet aan en dus kreeg je of verstopping of extreme channeling. De Silvia doet het met gemak. Bijkomend voordeel van de Spong is dat je heel makkelijk single dose kunt malen: 15 gram bonen erin, 15 gram maalsel eruit. Handig dus om snel een nieuwe boon te proberen als de Bezzera vol zit met andere bonen. Omdat het maalsel uit de Spong nogal varieert in consistentie gaat het nog af en toe mis, maar ik denk dat 4 op de 5 shots er goed uit komt. De Bezzera maler is natuurlijk veel consistenter en ook sneller, dus die is voor nu onderdeel van de ochtendroutine.
kp_cr2018-09-18 12.09.00.jpg
kp_2018-09-18 12.22.50.jpg
kp_2018-09-18 12.21.08.jpg
kp_2018-09-18 12.18.48.jpg
kp_2018-09-18 12.17.33.jpg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » di 18 sep 2018, 13:21

Prima bezig zo!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » di 18 sep 2018, 14:48

Mooie maler ook, heb hem zelf net van de hand gedaan. Als er ooit weer een espresso setup komt, dan komt er een BB005 naast de Vario. Om mee te beginnen natuurlijk :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten