Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor cremalover » za 18 aug 2018, 12:20

Dat kan, maar maalschijven voor filterkoffie hebben andere geometrie dan die voor espresso. En zo maak je dus altijd een concessie voor een van de twee. Vaak is het zelfs zo échte filtermalers niet eens geschikt zijn voor espresso, ofwel te weinig fines ofwel te weinig stelbereik (fijne afstelling). Filter malen met een espresso maler zorgt voor (te veel) fines, die overextraheren en de koffie troebel en bitter maken.

Natuurlijk kun je trucjes uithalen om het werkbaar te maken, of jezelf voor de gek houden door zoiets te roepen als "ik proef het niet dus het bestaat niet." Maar mijn voorkeur gaat naar het eenvoudige aanschaffen van een extra malertje voor filterkoffie, dat hoeft niet duur en het brengt naast smaakbeleving ook nog eens een hoop gemak met zich mee.
En de Mahlkoenig Vario dan die hiervoor geroemd werd?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor Pti » za 18 aug 2018, 12:54

Die zijn vrij snel van hun claim teruggekomen en bieden een extra set stalen schijven aan voor brew-only. De keramische standaard schijven doen espresso.

Hoewel het verstellen makkelijk gaat mbv micro en macro ging die vlieger dus helaas niet op....

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor bvds » za 18 aug 2018, 15:42

Die keramische schijven van de vario zijn best bruikbaar voor filter. De stalen zijn wel een slag beter.

Grootste probleem van de vario is dat de maalgraadverstelling vrij fragiel is. Steeds wisselen tussen espresso en filter is niet aan te raden. Bovendien is het vaak zo dat als je na een filtermaling weer terug gaat naar de oude espresso stand deze verlopen is...

De kleine conische handmalers zoals de Kinu M47 en de Knock malers zijn wel geschikt voor het hele spectrum.

@Cremalover: met een Mazzer Major wisselen tussen espresso en filter is wat mij betreft en afknapper!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor cremalover » za 18 aug 2018, 16:18

@ Bvds.Waarom als ik vragen mag?Teveel gedoe?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor bobbee » za 18 aug 2018, 17:14

Waarom al dat moeilijke gedoe als je iets goed wilt doen. Er zijn malers voor filter, espresso, peper, kruiden etc. Is gewoon zoals het is en er is een rede voor zoals al vaak is uitgelegd en ook weer hierboven.

Als ts espresso wilt malen koop dan een 2e hands maler van marktplaats a 100 euro. Een t80 of compak k6 is al prima. Daarnaast een filter handmalertje en je kunt overal mee uit de voeten. Simpel toch.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor Pti » za 18 aug 2018, 17:54

T80 met doser heb ik nog wel voor em, voor weinig :D Maar dat is indd espresso only.

Yuna
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 02:39

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor Yuna » zo 19 aug 2018, 02:15

Oh wow, ik had niet zoveel reacties verwacht. Bedankt voor de input iedereen ! Ik noem wel espresso in mijn post, maar dat is echt nog een ver-van-mijn-bed show op dit moment. Maar ik zat te denken om een Lido ET (of toch beter de 3 ?) aan te schaffen als mijn primaire filter maler gezien dat nog enigszins betaalbaar is voor deze arme student. (Mocht iemand er nog eentje te koop hebben... ;) ) Wat zijn jullie ervaringen daarmee ?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor bobbee » zo 19 aug 2018, 08:16

Kijk, now we're taking.

De lido is een prima maler voor wat jij wilt doen.
Verschil tussen de lido E(spresso) is de schroefdraad van de maalgraad afstelling. De E heeft een fijnere schroefdraad dan de andere zodat je preciezer kunt afstellen. Verder gaat het om kleur, materiaal en wel of niet inklapbaar hengsel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor bvds » zo 19 aug 2018, 09:42

En ik zou NIET de versie met inklapbare hendel nemen. Ik vind die te kort om een goed momentum te genereren. Persoonlijk uiteraard.

Kijk ook eens naar de Feldgrind! Vergelijkbaar geprijsd maar een stuk lichter en handzamer. En draait ook lichter.

Van Pommeren verkoopt nu de Timemore handmalers. Ik heb deze afgelopen week voor het eerst life gezien. Goed gebouwe en mooie uitstraling. Ik ken deze maler niet uit eigen ervaring dus weet niet hoe goed hij is. Volgens Sebastiaan voor filter een prima maler.

En als het voor >90% filter moet zijn: ik vind de Comandante Nitroblade dan wellicht de beste keuze!

Elektrisch kun je nog denken aan de Baratza Virtuoso of de Wilfa Svart.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gezocht - kwalitatieve maler (handmatig of elektrisch) voor een beginner

Berichtdoor bobbee » zo 19 aug 2018, 09:53

En ik zou NIET de versie met inklapbare hendel nemen. Ik vind die te kort om een goed momentum te genereren. Persoonlijk uiteraard.

Kijk ook eens naar de Feldgrind! Vergelijkbaar geprijsd maar een stuk lichter en handzamer. En draait ook lichter.

Van Pommeren verkoopt nu de Timemore handmalers. Ik heb deze afgelopen week voor het eerst life gezien. Goed gebouwe en mooie uitstraling. Ik ken deze maler niet uit eigen ervaring dus weet niet hoe goed hij is. Volgens Sebastiaan voor filter een prima maler.

En als het voor >90% filter moet zijn: ik vind de Comandante Nitroblade dan wellicht de beste keuze!

Elektrisch kun je nog denken aan de Baratza Virtuoso of de Wilfa Svart.
Voor filter gaat het wel lukken toch met malen? En is die niet gewoon even lang? De lido's hebben een kort hengsel, toch?

Vanpommeren verkoopt nu timemore? Ik verbaas mij wederom over de keuze van vanpommeren om dit merk te gaan verkopen. Net als met Hario kiezen ze voor de replica van tiamo. Zowel de malers en drippers enzovoort...dat spul komt rechtstreeks uit china (AliExpress). Dat wil je toch niet verkopen als winkelier?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten