Voorstellen _Garu_

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Capulus » vr 14 sep 2018, 13:53

De Lelit Bianca is volgens mij pas op de markt.Daar is qua levensduur etc toch nog niks over bekend?Voor hetzelfde geld sneuvelen die dingen massaal binnen een half jaar.
Ik weet niet of de 4000 euro per se op moeten maar het kan echt stukken goedkoper.Ik heb nog nooit een tamper van 100 euro gehad.Dat ding is toch niet zo belangrijk lijkt me? Ik gebruik gewoon de dosertamper van 5 euro en die werkt bij mij erg goed.
Voor 1250 euro koop je zat goeie machines waar je jaren mee vooruit kunt.En een maler van 750 euro erbij is ook voldoende voor een top bakkie. Kom ik op 2000 euro.Heb je een heel mooie set.
Sommige mensen (waaronder ikzelf) willen meer dan alleen een lekker bakkie. Het is goed dat je het meldt, maar volgens mij was de wens niet per se zo goedkoop mogelijk een lekker bakje koffie. Tamper maakt niet zo veel uit inderdaad, maar bij een heel mooie machine past natuurlijk een chique tamper.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor cremalover » vr 14 sep 2018, 14:01

De Lelit Bianca is volgens mij pas op de markt.Daar is qua levensduur etc toch nog niks over bekend?Voor hetzelfde geld sneuvelen die dingen massaal binnen een half jaar.
Ik weet niet of de 4000 euro per se op moeten maar het kan echt stukken goedkoper.Ik heb nog nooit een tamper van 100 euro gehad.Dat ding is toch niet zo belangrijk lijkt me? Ik gebruik gewoon de dosertamper van 5 euro en die werkt bij mij erg goed.
Voor 1250 euro koop je zat goeie machines waar je jaren mee vooruit kunt.En een maler van 750 euro erbij is ook voldoende voor een top bakkie. Kom ik op 2000 euro.Heb je een heel mooie set.
Sommige mensen (waaronder ikzelf) willen meer dan alleen een lekker bakkie. Het is goed dat je het meldt, maar volgens mij was de wens niet per se zo goedkoop mogelijk een lekker bakje koffie. Tamper maakt niet zo veel uit inderdaad, maar bij een heel mooie machine past natuurlijk een chique tamper.
Ok.Duidelijk.Ik zag het budget van 4000 e voorbijkomen maar wist niet dat dit "op "moest.
Ik vind trouwens 2000 e niet zo goedkoop mogelijk. ;) maar een boel geld voor een kop lekkere koffie.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » vr 14 sep 2018, 16:03

En jij (cremalover) bent al tevreden als het beter is dan nespresso :D . Voor mij zou een setup zoals jij die noemt toch echt ruim onvoldoende zijn om er echt goede koffie uit te krijgen. Beter om wel de opties te hebben dan er na een half jaar achter te komen dat je de verkeerde machine hebt gekocht en ineens 500 euro kwijt zijn. Als je het budget hebt kun je het beter in één keer goed doen.

Een goede tamper is toch wel fijn. De Reg Barber die ik had deed aanzienlijk eenvoudiger zijn werk dan zo'n lomp plastic geval die meestal niet eens goed past in je filterbakje. Wat meer gewicht helpt enorm.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor cremalover » vr 14 sep 2018, 16:36

En jij (cremalover) bent al tevreden als het beter is dan nespresso :D . Voor mij zou een setup zoals jij die noemt toch echt ruim onvoldoende zijn om er echt goede koffie uit te krijgen. Beter om wel de opties te hebben dan er na een half jaar achter te komen dat je de verkeerde machine hebt gekocht en ineens 500 euro kwijt zijn. Als je het budget hebt kun je het beter in één keer goed doen.

Een goede tamper is toch wel fijn. De Reg Barber die ik had deed aanzienlijk eenvoudiger zijn werk dan zo'n lomp plastic geval die meestal niet eens goed past in je filterbakje. Wat meer gewicht helpt enorm.
Wie op dit forum koopt zijn eerste set en that 's it?
99% melden zich hier na een jaar of minder voor de vervolgset.
Met grote waarschijnlijkheid zal dit ook voor TS gelden.En met 2000 euro koop je bijv een Strega/e61 etc met Atom/Super Jolly etc en dan maak je een verrektes lekker bakkie.Alles wat daar boven uitgaat is marginaal.Voor de echte freaks.En daar is helemaal niks mis mee.Maar om je gelijk met zo een high end set in de hobbie te storten?Dat kan altijd nog.

Wat mijn liefde voor nespresso betreft.Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar ik vind het niet lekker.Ik drink het af en toe bij mijn schoonmoeder.Weigeren doe ik het niet.Maar het is smerig.

En wie beweert dat je uit een e61 met een maler van 750 e geen echt goede koffie kunt krijgen ....tja.

En mijn dosertamper past perfect:

https://youtu.be/X1uIj1ZEkKA
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 14 sep 2018, 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 14 sep 2018, 17:51

Ik ben echt blij met het meedenken. Wel merk ik dat ik meer aansluiting vind bij Erik zijn verwoording, dan simpel beginnen. Ik wil geen patser zijn, maar vooral lekker kunnen tweaken!

Laat ik het simpel proberen te houden. Mijn.. ik bedoel ons max budget is 4k en dat hoeft zeker niet op. We hebben thuis beiden de ellendige eigenschap dat we weten dat 'net niet' veel geld kost qua afschrijving.. :roll:

Irritatie hierover levert me stress op die ik al genoeg op mijn werk en met de gezondheid van de vrouw heb. Als de aanschaf me meer kost, maar me elke morgen laat grijnzen en vrouwlief opbeurt is dat onbetaalbaar.

Ik geloof zeker dat veel mensen relatief simpel instappen en daarna upgraden. Daar is niets mis mee. Het werkt helaas zo dat als ik iets doe het ook direct echt top moet..iets met OCD heet dat geloof ik. :(

Op basis van mijn desktop research begrijp ik dat de stabiliteit van brew temp veel invloed heeft en flushen van een HX vind ik gedoe en maakt me als beginner onzeker. Dus dual boiler met PID. Dan zit je al in een zeker segment.

Als ik een espresso machine van 2000 EUR koop met groei hierin qua functionaliteit verwacht ik juist lekker te kunnen spelen met de variabelen, waarbij de kwaliteit van het materiaal niet de kwaliteit van de shot op toeval laat berusten. :geek: Dat ik hier veel voor moet leren is evident.

De Lelit geeft nog veel meer speelmogelijkheden. Of ik hier gebruik van maak is een tweede, maar het kan. Als ik dan naar zo'n machine kijk wil je ook een molen die daarbij past. Dat is geen hario handmaker, die heb ik al eerder stuk gemaakt ;).

Stel dat ik na kijken bij Frans en Pti erachter kom dat het geen match is, dan ben ik vooral teleurgesteld. Maar rocket en strega vind de baas niet mooi en de WAF bepaalt uiteindelijk of de set er komt. :cry:

Vooralsnog ben ik bang dat ik vooral een cafeïne overdosis ga krijgen op korte termijn van proeven en testen. Daar neem ik jullie tips zeker in mee!
Als koffie meer wordt dan een praatje..

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor R-Know » vr 14 sep 2018, 18:02

Mooie insteek.
Ik snap het helemaal, zou het ook graag zo doen/gedaan hebben.
Net begonnen met gebruikt en zien wat het wordt. Valt zeker niet mee in het begin.
Progressie?
Elk kopje weer!

Succes, en welkom.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » vr 14 sep 2018, 18:16

Gevalletje OCD is hier ook zeker aanwezig :mrgreen: . Vandaar mijn opmerkingen want het is zonde om na 6 maanden al 500-1000 euro af te moeten schrijven. De meeste beginnen met wat minder omdat het budget beperkt is maar als het budget er wel is moet je het gewoon in één keer goed doen.

De afschrijving zal er niet minder om zijn dan bijvoorbeeld een Rocket Giotto en Mazzer Super Jolly dus dat maakt niks uit. Juist de betere machines werken ook eenvoudiger en zijn stabieler waardoor je uiteindelijk alles sneller onder de knie hebt. Met een Silvia en mindere maler loop je alleen maar te klooien omdat de variabelen niet telkens gelijk zijn en dat is juist wat je wel wilt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 14 sep 2018, 18:21

En daar schrijf ik dan 2 pagina's voor lol.. wat Erik zei +1, maar.. moet ik bij zeggen.. ik zeg dit op gevoel en dat is soms een dure raadgever :D
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Fisherman » vr 14 sep 2018, 18:23

Voor beide kampen valt wat te zeggen. Maar als je het geld er voor over hebt, doen!

De een beleeft meer plezier aan het "pad en de lessen", de ander wil gewoon genieten van de beste bak koffie mogelijk.

No rights, no wrongs!



All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor cremalover » vr 14 sep 2018, 18:28

Gevalletje OCD is hier ook zeker aanwezig :mrgreen: . Vandaar mijn opmerkingen want het is zonde om na 6 maanden al 500-1000 euro af te moeten schrijven. De meeste beginnen met wat minder omdat het budget beperkt is maar als het budget er wel is moet je het gewoon in één keer goed doen.

De afschrijving zal er niet minder om zijn dan bijvoorbeeld een Rocket Giotto en Mazzer Super Jolly dus dat maakt niks uit. Juist de betere machines werken ook eenvoudiger en zijn stabieler waardoor je uiteindelijk alles sneller onder de knie hebt. Met een Silvia en mindere maler loop je alleen maar te klooien omdat de variabelen niet telkens gelijk zijn en dat is juist wat je wel wilt.
Ik had het niet over een Silvia maar over een degelijke e61 met een degelijke maler.En ook dat alles wat daarboven komt qua verbetering van de koffie kwaliteit marginaal is.Met marginaal bedoel ik niet van belang of proefbaar voor 99% van de koffiedrinkers.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron