Voorstellen _Garu_

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » di 11 sep 2018, 22:38

Ok dan.. gooi mijn gedachtengang eruit..

Initieel wilde ik een Profitec 800 met een ceado 37s. Bij Van Pommeren gekeken naar de 800, maar dat kreeg mijn vrouw niet voor elkaar. Teveel kracht nodig, wat haar fysieke pijn opleverde. Laten we zeggen dat reuma vergelijkbare klachten dit en dus ook een handmolen fysiek onmogelijk maken.

Toen twijfelde ik tussen een Profitec 700 en een ECM synchronika... De laatste was makkelijker te tweaken en mooie flippers.. Het oog wil ook wat dus het zou de ECM synchronika met de ceado moeten worden.

Ik wilde van Pommeren de deal geven, maar zij konden geen ECM leveren. Wel triggerden ze mij voor een andere molen die prijstechnisch wat pijn deed.. De Etzmax medium W...

Op dat moment baalde ik, want ik wil goede winkels belonen door bij ze te kopen.. Maar al met al tijd voor bezinning! Let wel budget zat al rond de 4k €.. en de WAF - Woman Appreciation Factor was nog niet gedaald..

Kreeg wel wat last van gene, omdat ik het nog steeds voor haar deed ..uiteraard! :mrgreen:

Komt daar op het koffiepraat forum toch opeens PTI voorbij met zijn Lelit Bianca...
Totaal van de kaart.. Review van Dave bekeken en zijn YouTube filmpjes..

Tegelijk ook verder gezocht naar Etzmax.. Posts van FransG tegen gekomen..

Huidige stand van zaken...
Ik wil eigenlijk een Lelit Bianca, aansluiten op koudwater leiding vv harsfilter, en als molen de Etzmax medium w.

Gedachte..
Lelit - plezier voor de toekomst in alle gekkigheid en ruimte om met Profiling met medium en wat lichtere roasts te spelen. Etzmax om super simpel een 18 g te wegen, zonder dat de baas het teveel gedoe vindt.. Kan het daar maar beperkt in misgaan..

Twijfels..
A. Is de Lelit wel goed genoeg gebouwd?
B. Is de conische Etzmax wel goed voor de bonen die we lekker vinden

Dus dat je de Lelit aanraadt.. lol .. dat had zonder haar in werking gezien te hebben de voorkeur..

Feedback.. graag!
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor fransg » di 11 sep 2018, 23:14

B. Is de conische Etzmax wel goed voor de bonen die we lekker vinden
Je kunt eens langs komen met die bonen en dan proeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor bobbee » di 11 sep 2018, 23:47

Haha, toeval bestaat niet. Lelit Bianca dus en ja, de etzmax gaat het prima doen voor jullie.
Met dit budget zit je automatisch in het segment van goede apparatuur. En volgens mij heb je de juiste gevonden. De Atom zal stiller zijn maar de weegcel op de etzmax gaat je vrouw iig waarderen.

Als je bij Frans zou gaan kijken naar de etzmax zou je op de heen of terugweg kunnen langs kunnen gaan bij vintage espresso machines (pti) om de Lelit Bianca daar te bekijken.

Ben benieuwd wat het gaat worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » wo 12 sep 2018, 14:34

Met dat budget kun je heel wat leuks kopen. Als je bij Van Pommeren wil blijven zou je net zo goed naar de Vesuvius kunnen kijken. De Lelit is goed gebouwd maar zeker niet zo goed als de Vesuvius en beide kunnen pressure profiling aan. Bij de Bianca moet je dat met de hand doen en vergt het gevoel waar je het bij de Vesuvius gewoon in kunt stellen als profiel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor cremalover » wo 12 sep 2018, 16:28

Volgens mij heeft de 800 twee veren.Je kunt er een verwijderen.Dat maakt een smak uit wat betreft benodigde kracht om de hendel te bedienen.Ik denk dat je vrouw die dan ook omlaag krijgt.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » wo 12 sep 2018, 18:42

Met reuma zou ik een hevel zeker afraden tenzij je hem heel hoog kunt zetten zodat ze hem met gestrekte armen omlaag kan trekken op haart lichaamsgewicht. Verre van ideaal dus is een Bianca of Vesuvius de betere optie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Fisherman » wo 12 sep 2018, 21:39

Welkom _Garu_!!

Leuk beschreven allemaal, en volgens mij heb je het enthousiasme van de groep espresso-fans alvast in je zak ;-).

Veel succes met het maken van jullie keuze, maar dat moet goed gaan komen.

Proost!


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 14 sep 2018, 06:35

Ik maak graag gebruik van het aanbod van Frans om langs te komen. Kom ik voor in de lucht (werk houdt me nu beetje te veel van de straat).

En de tip om bij PTI langs te gaan ga ik ook opvolging geven.

Qua budget is de Vesuvius echt een stap te ver. 4k € is wel Inc. maler.
Daarnaast, toen ik deze aanwees bij van Pommeren kreeg ik van de baas een blik toegeworpen die iets zei als... 'Dat monster?!' Wat bij aanschaf ongetwijfeld gebruikt zou worden om een equivalent aan schoenen en tassen aan te schaffen.. ook al is de apparatuur uiteraard alleen bedoeld om er zeker van te zijn dat zij pijnloos een lekkere kop zwart goud kan voorbereiden :oops:
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » vr 14 sep 2018, 12:53

Een Lelit Bianca (2000 euro) en een Eureka Olympus TiN (990 euro) of Atom speciality TiN (1190 + 100 euro voor het blowup systeem) is een hele mooie combi en ruim binnen budget. Dan ben je zelf de komende jaren de beperkende factor want met die combi kun je geweldige espresso maken.

Je zal ook nog een goede tamper (100 euro), wat filterbakjes (100 euro), mooie funnel (50 euro) een afklopbak (30-50 euro) en melkkannetje(s) (30-100 euro) moeten kopen. Dan hou je nog wel wat over voor goede bonen plus nog wat kleine dingen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor cremalover » vr 14 sep 2018, 13:43

De Lelit Bianca is volgens mij pas op de markt.Daar is qua levensduur etc toch nog niks over bekend?Voor hetzelfde geld sneuvelen die dingen massaal binnen een half jaar.
Ik weet niet of de 4000 euro per se op moeten maar het kan echt stukken goedkoper.Ik heb nog nooit een tamper van 100 euro gehad.Dat ding is toch niet zo belangrijk lijkt me? Ik gebruik gewoon de dosertamper van 5 euro en die werkt bij mij erg goed.
Voor 1250 euro koop je zat goeie machines waar je jaren mee vooruit kunt.En een maler van 750 euro erbij is ook voldoende voor een top bakkie. Kom ik op 2000 euro.Heb je een heel mooie set.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron