Help een koffiebarbaar op weg

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » ma 29 okt 2018, 08:57

@HanR: Als daar een mooi tweedehandsje van zou zijn zou dat leuk zijn, maar nieuw gaat hem dat niet worden. Dan moet het budget ineens met 500 omhoog. Maakt het kwalitatief nog wat uit tussen de expobar die jij bij aangeboden hebt staan of de één jaar oude expobar office leva van casa barista? Want dat zijn op dit moment eigenlijk de enige die in in het toch al stevig opgerekte budget ga krijgen.
De standaard versie is opzich al best aardig. Het is en blijft een instapmodel en als budget echt belangrijk is zou je "gewoon" de standaard versie kunnen kiezen. Het levert iets meer verstellen van dag-tot-dag op.
Als het qua malen niet heel veel scheelt is de standaard wat mij betreft prima. De specialita heeft wel wat voordelen, maar wat ik me afvraag. Ik gok dat de digitale timer nauwkeuriger is, maar is hij ook manual te gebruiken net als de standaard?
Ik ben wel heel benieuwd waarom je denkt dat een HX (waar overigens niets mis mee is) een betere keuze is dan een dual boiler machine?
Vooral gevoel, maar waarbij ik vooral het puntje verser water ipv water dat al een tijd in de boiler zit wel een belangrijke vind. Daarbij als ik het goed begrijp minder onderdelen, dus minder wat stuk kan. Goedkoper gaat in dit geval niet op omdat beide tweedehands niet veel schelen. Maar, wat ik zeg, vooral gevoelsmatig.

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » ma 29 okt 2018, 09:01

Wow wat een reacties allemaal!
Wat is zo'n actief forum toch fijn als je een beginnend barista bent (net als ik) :D
Ja, heerlijk dat men zo mee wil denken. :)

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » ma 29 okt 2018, 10:40

En de expobar office leva is met al mijn getwijfel ook niet meer beschikbaar. Maakt de keuze dus ineens heel makkelijk.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor bobbee » ma 29 okt 2018, 12:32

Is voorbestemd! Van Koffiebarbaar naar expobarbaar!

Sorry, erg flauw.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » ma 29 okt 2018, 15:16

Lol, tijd voor een naamswijziging :mrgreen:

Mits deze machine niet ook net voor mn neus weggekaapt is natuurlijk. :shock:

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor @3aan » za 03 nov 2018, 10:27

Lol, tijd voor een naamswijziging :mrgreen:

Mits deze machine niet ook net voor mn neus weggekaapt is natuurlijk. :shock:
Iets minder reuring eraan geven, meelezers zat . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor R-Know » za 03 nov 2018, 12:27

Ik lees dit nu zo even en merk dat de meeste mensen die reageren echte koffie rotten zijn op dit forum, kenners die in de ere divisie tappen.
Zelf ben ik een hele tijd aan het prutsen geweest, nog wel hoor, voor ik een acceptable espresso kon drinken.
Als beginner kun je naar mijn idee beter iets goedkoops kopen waar je een aardig resultaat mee kunt boeken. Maler ben ik achter, is zeker belangrijk. Hoeft niet heel duur te zijn.
Zelf heb ik op het punt gestaan de boel weer in de verkoop te doen omdat ik het brouwen niet onder controle ging krijgen.
Wanneer je nieuw koopt verlies je veel geld, bij gebruikt zal de schade meevallen.
Vergeet ook niet dat je er nog wat randspulletjes bij wilt kopen: weegschaaltje, tamper, kannetjes etc. Loopt al snel op naar de 100 euro extra
En dan de koffie. Hier ben ik vooral de fout in gegaan. Koop in het begin niet te spannende koffies! kost veel en na het verkloten van je voorraad heb je nog geen lekkere espresso als het niet lukt.
Vertrouw je eigen smaak. Ik nam van veel mensen van alles aan omdat zij wisten hoe het moest en moet.
Ik doe heel veel tegen de regels in inmiddels. Gebruik 14 gram koffie, voor een hoeveelheid van 40 ml en dat bij een doorloop van ongeveer 27-30 seconden. Heelijk.
Koffie varieer ik wel wat mee. New York van Koffiecentralen, Masterblend van Dutch Barista. Ik vind het smullen.

Zie wat je hiermee doet, trek het je niet teveel aan.
Veel succes en wijsheid en vooral....veel lekkere koffie!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor fransg » za 03 nov 2018, 12:48

Ik doe heel veel tegen de regels in inmiddels. Gebruik 14 gram koffie, voor een hoeveelheid van 40 ml en dat bij een doorloop van ongeveer 27-30 seconden. Heelijk.
Koffie varieer ik wel wat mee. New York van Koffiecentralen, Masterblend van Dutch Barista. Ik vind het smullen
Heel goed! De 'vuistregels' zijn er ook maar om een handvat aan te bieden maar wie zonder zich aan de leuning vast te houden de trap op en af kan doet niks verkeerd!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor bobbee » za 03 nov 2018, 12:54

Ik doe heel veel tegen de regels in inmiddels. Gebruik 14 gram koffie, voor een hoeveelheid van 40 ml en dat bij een doorloop van ongeveer 27-30 seconden. Heelijk.
Koffie varieer ik wel wat mee. New York van Koffiecentralen, Masterblend van Dutch Barista. Ik vind het smullen
Heel goed! De 'vuistregels' zijn er ook maar om een handvat aan te bieden maar wie zonder zich aan de leuning vast te houden de trap op en af kan doet niks verkeerd!!
Frans, wat heb je weer mooi cryptisch omschreven! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor HanR » za 03 nov 2018, 13:07

In aanvulling op fransg:"moet ook niet zeuren als ie een keer van de trap af lazert". (Sorry, maar ik kon het niet laten )

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron