Help een koffiebarbaar op weg

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor fransg » wo 07 nov 2018, 20:33

Stap 1 is verrukkelijke boontjes

Moeten lekker smaken
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » wo 07 nov 2018, 21:27

Het eerste bakkie waren de laatste bonen uit een zak supermarktbonen. Die heb ik geproefd en door de gootsteen gespoeld. Het tweede bakkie zouden verse bonen moeten zijn (espresso nero van Columbus uit Wageningen). Minder bitter, maar ik haalde er verder ook niet veel meer smaak dan bitter uit. Beide gezet met een mokka potje.

Verder heb ik met de maler een zak Himalaya uit El Salvador van het koffielab mee laten komen. Daar las ik wat goede berichten over en die ga ik over een paar dagen open trekken.

Maar, als iemand een suggestie heeft voor een goede betaalbare boon (voor een mokka potje) om mee te starten hoor ik het graag. Dan bestel ik daar gelijk wat meer van dan de kleine zakjes die ik tot nu toe kocht. Dan kan ik wat langer met dezelfde boon proberen. Lijkt me handiger dan elke week een andere.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor fransg » wo 07 nov 2018, 22:20

Mokkapotje haalt niet heel bijzondere smaken uit bijzondere bonen, dus je kunt het beste een redelijke blend van een redelijk goeie brander kopen zonder het duur te maken en dan meteen 1kg zodat je met één soort aan de gang kunt.

Vooral de mokkapot niet te heet stoken, dan wordt de koffie bitter en naar van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor GuidovW » do 08 nov 2018, 08:28

Vooral de mokkapot niet te heet stoken, dan wordt de koffie bitter en naar van.

En niet teveel water er in is mijn ervaring.
Vullen met kokend water.
Maar echt niet hoger dan het streepje, anders wordt je koffie al nat en kan verbranden voordat het er boven uit stroomt.
Dan op een rustig vuurtje.

Wat er dan uit komt kan best heel lekker zijn.
Maar haalt nooit de details van espresso.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor GuidovW » do 08 nov 2018, 08:32

Maar, als iemand een suggestie heeft voor een goede betaalbare boon (voor een mokka potje) om mee te starten hoor ik het graag. Dan bestel ik daar gelijk wat meer van dan de kleine zakjes die ik tot nu toe kocht. Dan kan ik wat langer met dezelfde boon proberen. Lijkt me handiger dan elke week een andere.

Ik vond deze altijd lekkere koffie geven uit m'n mokkapotje:

https://www.keikoffie.nl/product/uganda/

Ze worden nu iets donkerder gebrand dan een jaar geleden, ik weet niet of dat voor de mokkapot een goede oplossing is.
In de buurt van Amersfoort zijn ook winkels die de bonen verkopen.
Dat is goedkoper dan via de site of Bol.com.

Maar dan moet je daar wel wonen, natuurlijk....
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor GuidovW » do 08 nov 2018, 08:37

Het eerste bakkie waren de laatste bonen uit een zak supermarktbonen. Die heb ik geproefd en door de gootsteen gespoeld. Het tweede bakkie zouden verse bonen moeten zijn (espresso nero van Columbus uit Wageningen). Minder bitter, maar ik haalde er verder ook niet veel meer smaak dan bitter uit. Beide gezet met een mokka potje.

Ook met je Mokkapotje kun je experimenteren met maalgraad.
Dat heeft veel invloed op de smaak.

Te bitter: maal een beetje grover.
Te slap: gebruik wat meer bonen.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » do 08 nov 2018, 14:47

Ik heb ondertussen de maalgraad inderdaad wat groffer staan. Dat scheelt al een hoop.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor fransg » za 10 nov 2018, 14:57

@fransg mooi kadootje. 8-)
Gister op bezoek geweest en het setje bevalt uitstekend. Twee keer voordoen was ook voldoende voor de nieuwe eigenares om zelf 's ochtends prima espresso te zetten. We hebben de maler timer aangepast: 'eenkops' is nu 1s malen om 's ochtends eenmalig het oude maalsel weg te doen en 8s in iets fijnere stand dan hier thuis is daar prima voor de Pavoni.
elisabeth-pavoniset-1000-01-56345830911__DA2CD19E-C5DE-4903-A44A-7AF23577B0E5-181109.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron