Temperatuur bij espresso.

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Temperatuur bij espresso.

Berichtdoor cremalover » di 07 mar 2023, 15:54

Wat is deideale temperatuur?
Diezal toch voor iedereen anders liggen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Temperatuur bij espresso.

Berichtdoor fransg » di 07 mar 2023, 16:03

Wat is de ideale temperatuur?
Die zal toch voor iedereen anders liggen.
Hangt er ook sterk vanaf waar je die meet, waarmee je die meet, hoe snel de probe reageert en hoe vaak tijdens de extractie de meet-software samples neemt en opslaat.

En dat dan in combinatie met een voor de gewenste smaak optimale opstelling / afstelling van de bonen -> branding -> maler -> dosering -> pre infusiedruk -> extractiedrukprofiel

Is dus niet gemakkelijk in één getal aan te geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Temperatuur bij espresso.

Berichtdoor Ypuh » di 07 mar 2023, 17:43

Ik gebruik temperatuurverstelling alleen om de scherpe randjes van een boon af te halen. Als alles klopt behalve de smaak, dan zet ik de temperatuur 2 graden hoger of lager en denk dan wel iets te proeven. Meestal zit ik ergens rond de 91 (wat donkerdere boon) en 93 graden (wat lichtere/zuurdere boon).

Al met al verstel ik de temperatuur misschien 1x per maand, dus het is niet iets waar ik dagelijks mee bezig ben. Eigenlijk alleen bij een bonenwissel (meestal na 1-2kg).

Het is voor mij dus wel een variabele die er toe doet, maar geen belangrijke.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Temperatuur bij espresso.

Berichtdoor fransg » di 07 mar 2023, 17:56

Ik blijf op de Londinium doorgaans ook van de instelling voor pre-infusiedruk (en daarmee extractietemp) af, ook doordat de bonen die ik gebruik in dezelfde stijl zijn gebrand. Wanneer ik ongevraagd bonen kado krijg foefel ik wel wat om die er redelijk drinkbaar eruit te krijgen.

Met de Mypressi is het een actiever spel. De broeikop gaat op de waterkoker. Heb ik haast dan warm ik die op met 100ºC en anders wat langer op 96-97ºC en dat water van die temp gaat ook in de broeikop. Extractiedruk is bij eerste gebruik van een druk-cartridge tot 14 bar, loop dan vlot terug naar 8-9bar, twee shots daarna is het 9-8-7 bar en afnemend en daarna 5-3-2 bar, dan kan ik het resultaat afwachten en proeven of tijdens de extractie een nieuwe cartridge laaien. Loopt het iets te vlotjes (of traag) door dan 1g meer maalsel (of minder).
IMG_2348.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron