technische vragen [Opgelost]

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
fwboek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar 2015, 14:17

technische vragen [Opgelost]

Berichtdoor fwboek » zo 01 mar 2015, 14:40

Hoop dat ik dit op de goede plek heb gezet.
IMG_20150228_181833[1].jpg
Ik heb gisteren mijn Magister Stella terug gekregen van een onderhoudsbeurt. Dit is een E61 machine met warmtewisselaar.
Nadat er een nieuwe pomp op gezet was, bleek dat er kortsluiting ontstond. Na het warm worden begon de machine te lekken uit een klep (vacuumbreaker of iets anders?) (zie foto).

Nu blijkt dat er een haarscheurtje zit in de pijp van de warmtewisselaar. Daardoor lekt het water van de warmtewisselaar in de boiler. Met de nieuwe pomp is de druk weer normaal, stroomt de boiler over en daardoor zie je dus nu dit probleem ontstaan.

Enige oplossing is de boiler en element vervangen, ofwel een aardige investering in uren en hardware.

Mijn vragen aan jullie.
1. Is dit de vacuumbreaker of een andere klep?
2. Is dit de enig juiste conclusie, of kan er iets anders aan de hand zijn. (het klepje waaruit het lek komt is vervangen)
3. Is het vervangen van boiler en element te doen door iemand die eigenlijk alleen voor een dicht apparaat staat?
4. Geen idee hoeveel het zou kosten als ik alles laat vervangen door een reparateur, maar is dit het waard, of ben ik beter af de machine te verkopen aan iemand die wel verstand van zaken heeft en graag klust? Voor de rest is de machine in topconditie. Zeker nu deze net de beurt heeft gehad.
Laatst gewijzigd door fwboek op do 05 mar 2015, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: technische vragen

Berichtdoor Erik82 » zo 01 mar 2015, 18:32

Ja het is de vacuum breaker. Is de pomp continu aan het pompen?

Als dat het geval is zou het ook kalk op de 2 niveauvoelers kunnen zijn. Zijn metalen staafjes die het waterniveau in de boiler meten die bovenop de boiler zitten. Ze zijn op je foto net niet te zien, dus zitten aan de andere kant. Niet te missen. Beetje lossen en uit de huks schuifen en even licht schuren.

Als de pomp niet continu aan het draaien is is een gaatje in de warmtewisselaar logischer. Best te doen maar wel een reelijk grote klus. Laten doen kost een paar uur.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: technische vragen

Berichtdoor Spironski » zo 01 mar 2015, 20:26

Dat de vacuümbreker even sputtert voordat de boiler op druk is, is normaal. Maar hij moet allicht niet blijven overstromen. Ik begrijp dat er dus steeds water van de HX in de boiler stroomt als de pomp aan staat, en dat daardoor de boiler helemaal gevuld wordt, met lekken tot gevolg (de vacüumbreker doet het dan ook niet meer). Dan kan je dus ook niet meer stomen?

Een kapotte HX is toch wel een van de meest serieuze problemen die je met zo'n machine kan hebben en vraagt een serieuze investering in tijd/geld. Ik zou zo niet weten of het nog de moeite is. Ikzelf zou dan toch Kafko.nl om advies vragen, Peter is een betrouwbare gast.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: technische vragen

Berichtdoor velvetvinnie » zo 01 mar 2015, 20:39

Is het contact van de voeler van de boilérvulling niet gewoon losgeraakt met de service beurt?
Dan blijft de pomp ook lopen en komt het water door het ventiel..

fwboek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar 2015, 14:17

Re: technische vragen

Berichtdoor fwboek » zo 01 mar 2015, 22:15

Thx.
De pomp loopt niet constant door. En het is helaas niet even sputteren. Het stroomt flink door. Daardoor loopt het water langs de boiler en worden de contacten onder nat. En dan natuurlijk kortsluiting. Dus kan ik helaas ook niet controleren of er nog stoom uit komt.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: technische vragen

Berichtdoor Erik82 » ma 02 mar 2015, 07:23

Als de pomp niet continu loopt dan ligt het niet aan de vulsensoren. Je hebt dan inderdaad een lek ergens in de boiler (de HX) en daarbij ook nog kans op meer schade. Als de HX echt lek is zal deze langzaam leeglopen en dus vervolgens ook droogkoken. Hiermee kun je nog veel meer interne onderdelen in het "brewpath" kapot maken doordat ze wel heet worden maar geen water bevatten.

Duurt het ook lang(er) voordat er water uit de groep komt dan voorheen? Zo is te testen of je nog water in de HX en groep etc. hebt zitten. De pomp zou bij het uitstaan van de hendel helemaal niet moeten gaan draaien omdat er genoeg water in de boiler zit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

fwboek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar 2015, 14:17

Re: technische vragen

Berichtdoor fwboek » ma 02 mar 2015, 10:08

@erik,

Voordat de onderhoudsbeurt plaatsvond, en er een nieuwe pomp geplaatst werd, liep de vacuumbreaker niet over. Alles deed het dus gewoon (min of meer).

Wel merkte ik dat het leek of er minder water door de groep kwam en, zeker niet onbelangrijk, als ik hem te lang niet had gebruikt dan was de hx leeg. Er kwam geen water meer doorheen en ook geen water meer bij. Tenzij ik de theepijp open deed, de boiler liet leegstromen en er green druk meer was. Daarna werd er weer water in de HX gepompt.

Het beeld begint me nu duidelijk te worden. Er heeft al langere tijd een haarscheurtje gezeten. De oude pomp gaf (om een of andere reden) niet genoeg druk om de boiler te laten overstromen dus was alles nog min of meer werkend. De nieuwe pomp geeft een ander beeld, laat de vacuumbreaker overstromen, water sijpelt naar beneden (raakt de voelertjes) en geeft kortsluiting.

Op zoek dus naar een nieuwe boiler. Als iemand nog een plek weet, dan hou ik me aanbevolen.

@allen, thx voor de feedback!

fwboek
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 01 mar 2015, 14:17

Re: technische vragen

Berichtdoor fwboek » do 05 mar 2015, 00:55

Deze week voor een second opinion gebeld naar de espressomonteur.nl in Amsterdam. Die geloofde niet dat het aan de warmtewisselaar lag. Hij heeft de magneetklep van sirai vervangen (die schijnen problematisch te zijn bij de Stella) een een andere vacuumbreaker die met een slangetje verbonden is aan de retourslang. Op deze manier wordt al het gepruttel wat er uit de vacuumbreaker komt netjes afgevoerd terug naar het reservoir ipv druppelen en corroderen over de boiler.
Apparaat loopt weer als een zonnetje.


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron