Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Ricking08 » za 01 aug 2015, 10:15

Ik heb een rare vraag die jullie wellicht aan het denken zal zetten.

Waar/hoe hebben jullie je standaard voor een acceptabele espresso/cappuccino gevormd.

Ik drink al jaren uit een volautomaat espresso en cappuccino, en moet eerlijk bekennen dat ik daar altijd dik tevreden mee was. Nu heb ik sinds een week een semiautomaat en de koffie is zeker beter. Maar het verschil in smaak is zo anders dat ik het moeilijk vind om te bepalen wat nou een acceptabele standaard is, en of ik mijzelf niet te kort doe daarmee.

Is mijn standaard wel 'on par' met die van de massa in de wereld van koffieliefhebbers?
Ik heb nu dus maar mijn doorsnee espresso als standaard genomen; niet te bitter, maar ook zeker geen 'wauw' effect waardig. Maar wellicht is dat wel ver beneden peil?
Mijn cappuccino is iig echt nog beneden peil, het schuim wil nog niet echt lukken.

Hoe hebben jullie nou je standaard voor acceptabele espresso/cappuccino gevonden? In een cafe? Thuis? Bij vrienden? En hoe vaak veranderd deze standaard nog bij jullie?

Mijn standaard zal nog wel 10x veranderen in de komende maanden. Aldoende leert men is het gezegde...maar op een gegeven moment ben je wel uitgeleerd toch?

Beetje raar onderwerp, maar wellicht leuk om eens over na te denken.
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor martinierius » za 01 aug 2015, 10:33

Niet zo vreemd. Heb beetje hetzelfde gevoel. Bijna alle horecazaken leveren iets wat ver onder het niveau ligt van wat thuis ge(s)maakt wordt. Dat is alvast goed maar daarom geen referentie.

1 keer heb ik beter gehad: in de corica te Brussel.

1 keer fruitige koffie gehad maar zonder typische lange nasmaak die ik van koffie verwacht: in een "third-wave" bar.

Maar op andere fora hoor je dikwijls lovende commentaren van zaken x, y, z bvb in de UK. Waar ik woon echter heb ik nog niet veel kunnen ontdekken waar ik mij aan kan optrekken en dat mis ik wel.

Iemand met dezelfde interesse in de buurt om praktijk ervaring mee uit te wisselen zou ook wel fijn zijn af en toe.

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor PetervdB » za 01 aug 2015, 10:44

Hoe herkenbaar. Ook ik vraag me met enige regelmaat af of ik wel het beste uit mijn setup haal. Iedere keer als ik dan weer een stapje heb gemaakt weet ik weer dat ik dat niet deed...

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Bluecold » za 01 aug 2015, 10:55

Net als Peter hierboven. Je gaat gewoon koffie zetten, en dat probeer je zo netjes mogelijk te doen. Dat gaat steeds beter, en dan zul je ook steeds betere koffie kunnen zetten omdat je beter je consistenter je parameters kan varieren of constant kan houden.
De lat wordt dan steeds hoger, al kom je af en toe op een plafond. Dan is het tijd om wat anders te proberen. Filterkoffie, alleen maar koffie uit ethiopie, alleen maar italiaanse koffie of iets anders wat je kan bedenken. Dan kun je weer terug om je 'plafond' te doorbreken.
Stilstand is achteruitgang, maar niet alles hoeft ook een culinaire ervaring te zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Spironski » za 01 aug 2015, 12:21

Zoals Bluecold schrijft: mijn standaard is dynamisch. Maar zo nu en dan een referentie proeven van een echt goede espresso zaak is behulpzaam.

Voor mij betekende het zo wel wat toen ik erachter kwam dat ik mijn eigen cappuccino's minstens zo lekker vond, en vaak lekkerder, dan van de bekende koffiezaken in Seattle. Al blijft dat allicht subjectief.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Ricking08 » za 01 aug 2015, 18:49

Ik blijf het lastig vinden: een goede espresso.
Drink ik nu een matige espresso, maar vind ik hem lekker omdat ik niets anders gewend ben?
Is dit een geweldige espresso, maar merk ik dat niet omdat mijn referentiekader nog niet optimaal gevormd is?

Wat je wel en niet lekker vindt is natuurlijk persoonlijk, maar ik wil ook graag mijn omgeving laten genieten van een goede espresso. Ik ben zelf een enorme liefhebber van wijn; een amarone, een barolo, een rustenberg buzzardskloof syrah...dat zijn wijnen die iedereen lekker zal vinden. Bocht haal je er zo uit. Maar op de een of andere manier vind ik het voor mijzelf moeilijk te bepalen wat nou een echt lekkerdere espresso is.

Maar ik ga jullie tip opvolgen en ga naar een paar bekende koffietenten. Ik ben werkzaam bij de KLM, en kom dus regelmatig in het buitenland. Wellicht inderdaad een goed idee om de 'beste' koffiezaken van bepaalde steden te bezoeken, en daar een espresso te drinken. Op die manier kan ik inderdaad een bepaalde standaard 'ontdekken' waar ik naartoe moet werken.

Wanneer kwam voor jullie het moment dat je dacht: zo moet hij in ieder geval smaken?
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Nomad » za 01 aug 2015, 21:24

Ik blijf het lastig vinden: een goede espresso.
Drink ik nu een matige espresso, maar vind ik hem lekker omdat ik niets anders gewend ben?
Is dit een geweldige espresso, maar merk ik dat niet omdat mijn referentiekader nog niet optimaal gevormd is?

Wat je wel en niet lekker vindt is natuurlijk persoonlijk, maar ik wil ook graag mijn omgeving laten genieten van een goede espresso. Ik ben zelf een enorme liefhebber van wijn; een amarone, een barolo, een rustenberg buzzardskloof syrah...dat zijn wijnen die iedereen lekker zal vinden. Bocht haal je er zo uit. Maar op de een of andere manier vind ik het voor mijzelf moeilijk te bepalen wat nou een echt lekkerdere espresso is.

Maar ik ga jullie tip opvolgen en ga naar een paar bekende koffietenten. Ik ben werkzaam bij de KLM, en kom dus regelmatig in het buitenland. Wellicht inderdaad een goed idee om de 'beste' koffiezaken van bepaalde steden te bezoeken, en daar een espresso te drinken. Op die manier kan ik inderdaad een bepaalde standaard 'ontdekken' waar ik naartoe moet werken.

Wanneer kwam voor jullie het moment dat je dacht: zo moet hij in ieder geval smaken?
Ik denk dat een goede espresso vooral in balans is. Dus smaakvol, met meerdere laagjes. Je eerste smaak is vooral de geur en aroma, daarna krijg je het mondgevoel en dan de nasmaak. En alle drie vertellen je iets en als dat in balans is dan overheerst geen van allen. Dat klinkt cryptisch maar zo bedoel ik het niet. Een indonesische espresso is vaak een dikke lobbie explosie, maar wat mij betreft niet in balans. Een afrikaanse boon heeft dat veel meer. Dan ruik je fruittonen, je neemt een slok en je gevoel versterkt dat. Hij proeft zacht en zoetig.....iets langer in je mond proef je ook het zuur/fruit en in de nasmaak blijft dan de zachte zoete hangen.

Ik denk dat dat voor mij de eye-opener was met espresso, dat het meerdere smaken kan hebben tussen begin en eind. En dat fris/fruitig niet zuur hoeft te zijn.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie je standaard vastgesteld?

Berichtdoor Ricking08 » zo 13 sep 2015, 19:20

Gisteren langs Tiramisu in Hilversum geweest. De bypass bleek iets te strak afgesteld te staan, en de temperatuur was ook ietwat aan de hoge kant. Na 1,5 uur kreeg ik de de machine weer mee, en wat een verschil in smaak. De espresso's zijn veel smaakvoller en lopen ook veel lekkerder door. Mijn standaard is dus weer iets omhoog gegaan haha!
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron