Uitloop niet gelijk

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Evdkamp » wo 27 mei 2020, 19:40

Even terugkomen op dit fenomeen, heb hier ook last van, valt er iets over te zeggen als de linker uitloop sneller loopt dan de rechter dat je dan, bijv. Meer naar links moet tampen ofzo?
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Keyser » wo 27 mei 2020, 21:24

Waterpas werd genoemd.

Anderzijds denk ik dan aan channeling.
Gebeurd het bij iedere shot?

Verder nooit zo in verdiept. Maar aan de ene kant meer tampen dan aan de andere kant zorgt voor een scheve puck. Je moet recht tampen.

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Evdkamp » wo 27 mei 2020, 22:01

Waterpas gedaan,

Dus moet dan aan het tampen liggen,

Is er een manier om te achterhalen wat je fout doet bij het tampen?
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Keyser » wo 27 mei 2020, 22:08

Naked portafilter helpt daarin inzicht te krijgen. Het gaat niet alleen om tampen, maar ook puck voorbereiding. Geen klontjes enzo.

Doordat de naked geen bodem heeft kan je de onderkant van het filter bakje zien. Dan zie je tijdens de shot hoe gelijkmatig hij verzadigd en gaat lopen. Kijk YouTube maar eens. Hij straft je ook af door te gaan sproeien bij channeling. En wanneer je het goed doet geeft hij je een mooi plaatje om naar te kijken

Ik weet niet of dit de oorzaak is van jouw probleem, maar ik heb het zelf wel een enkele keer meegemaakt en dacht dat dit de oorzaak was.


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6472
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor cremalover » do 28 mei 2020, 19:23

Portafilter ff leeg in de machine en water er door heen laten lopen voor je het shot maakt.Heb je er geen last meer van.

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Evdkamp » do 28 mei 2020, 20:39

Bedankt voor de reacties, diverse filmpjes bekeken, ook met eerst water erdoor heen heb ik er daarna last van,

Vandaag een naked portafilter gekocht, en eerste twee shots mee gemaakt, ook mijn tamp manier iets veranderd, lijkt erop dat niet direct alle gaatjes gebruikt worden maar uiteindelijk komt dit goed en heb ik een mooie flow met tijger streepjes 😁.

We gaan dus oefenen, ow ja vandaag had ik de uitloop rechts als eerste voor het eerst dus zal idd aan het tampen liggen/ verdelen
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15196
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor fransg » do 28 mei 2020, 20:43

portafilter met de uitloopjes dus wegmikken (of uit laten boren) en de naked-portafilter gebruiken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor Evdkamp » vr 29 mei 2020, 12:16

Ja weggooien word hem niet, mijn vrouw wil geen dubbele shot,... 🙄

Effe een ander vraagje in de naked zit een 21 Frans bakje, recht en werkt volgens mij stukken beter, deze krijg ik ook in de portafilter met dubbele uitloop gedrukt,
Alleen heb ik dan wellicht wel het idee dat de ruimte eronder minimaal is. Is dit een probleem?

Of gewoonweg ervaren wat er gebeurt?
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15196
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor fransg » vr 29 mei 2020, 13:16

Ja weggooien word hem niet, mijn vrouw wil geen dubbele shot
Je kunt toch een enkele espresso per keer zetten? 15g in, 30g uit, hier is je espresso, opdrinken, geef mij het kopje dan neem ik er zelf ook nog een, dankjewel, graag gedaan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15196
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor fransg » vr 29 mei 2020, 13:18

Effe een ander vraagje in de naked zit een 21 Frans
Bedoel je een 21g filterbakje?
deze krijg ik ook in de portafilter met dubbele uitloop gedrukt,
Alleen heb ik dan wellicht wel het idee dat de ruimte eronder minimaal is
Geen probleem, maar nogmaals, dubbele uitloop gewoon niet gebruiken, je hebt daarmee geen idee hoe je extractie loopt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten