Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » zo 30 apr 2023, 21:23

Goedeavond,

Toch maar weer eens een topic over water.
Het is iets wat volgens mij meer en meer belicht wordt door tal van fora, sites en videos online.
Ik blijf toch maar steeds een vervelende vlakke smaak houden aan mijn espresso. Het is of onprettig zuur of vlak en bitter (bijna verbrand) en dat met uitsluitend mediums van o.a. hoofdkwartier of man met de bril koffie bijvoorbeeld.

Ik gebruik nu 2 verschillende malers namelijk de df83 als single doser (spelen met single origins en leuke fruitige boontjes)
Eureka Mignon XL voor de standaard blend of basis brazil voor cappuccino's en de wat meer mainstream.

Maar ok niet heel relevant misschien.
Afgelopen week wezen spelen met mijn eigen machines (Lelit bianca en de DF83 waar ik hem gekocht heb) Frekko.nl
En gelijk al bij de eerste shot die nog niet goed was en te zurig merkte ik gelijk al diepte in de smaak. Na gezellig een hele tijd 3 verschillende koffies te hebben gezet thuis verder gegaan met exact dezelfde recepten. Enige wat anders is is het water.
En je raad het al dezelfde flauwe vlakke zurige koffie of zelfs te bitter als ik de extractie uitrek.

Ik maak nu gebruik van een waterontharder. die dus helemaal 0,0 doorlaat. Heerlijk geen kalk in huis maar blijkbaar dramatsich voor de koffie. Al had ik voor de ontharder dit zelfde euvel. Zou het aan het water kunnen liggen? Misschien juist niet de hardheid maar eerdere andere variabelen? (Magnesium, PH of iets anders)

Ik kom nergens echt test-setjes tegen die al deze zaken testen. Kortom beetje lost hoe nu het best verder te gaan.
Iemand soortgelijke ervaring?

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor ErikW » zo 30 apr 2023, 21:30

Zit je in een apart gebied qua water in Nederland?
Heel vaak is in Nederland het water heel aardig bruikbaar.

Zijn je bonen oud? Is de machine (ook de groep en zeefjes) schoon?
Is je maling goed, is de druk en de tijd goed?
Zie de tips op dit forum.

Dan moet je goede koffie kunnen krijgen.

In ben wel van mening dat je met water een hele goede espresso heel erg perfect kan maken.
Maar dan moet je de 1e trap wel hebben gehaald!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » zo 30 apr 2023, 21:30


Ik maak nu gebruik van een waterontharder. die dus helemaal 0,0 doorlaat.
Welke waterontharder zei je dat het precies was?

Wat bedoel je met 0,0 doorlaat? Komt er als het ware osmosewater / gedestilleerd water uit, dus puur H2O (zeer slecht voor je machine en ook voor de smaak)?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » zo 30 apr 2023, 22:15

Zit je in een apart gebied qua water in Nederland?
Heel vaak is in Nederland het water heel aardig bruikbaar.

Zijn je bonen oud? Is de machine (ook de groep en zeefjes) schoon?
Is je maling goed, is de druk en de tijd goed?
Zie de tips op dit forum.

Dan moet je goede koffie kunnen krijgen.

In ben wel van mening dat je met water een hele goede espresso heel erg perfect kan maken.
Maar dan moet je de 1e trap wel hebben gehaald!
Nee bonen zijn genoeg gerust. en niet te oud. 3 weken oud. netjes afgesloten. Maar zoals benoemd 3 verschillende bonen getest.
En het bovenstaande gaat mij dus net om. tuurlijk betwijfel ik het bovenstaande maar vooral om dat ik elders dus zelf met mijn eigen spullen espresso heb gemaakt en dat thuis exact zo reproduceer en niet hetzelfde resultaat krijg. Daarom denk ik aan het water.

https://www.dunea.nl/drinkwater/waterkw ... apportages
Ik zit dus precies op grensgebied tussen water uit scheveningen en Evides. (Lansingerland) dus weet niet goed welke ik moet hebben.

Ik maak nu gebruik van een waterontharder. die dus helemaal 0,0 doorlaat.
Welke waterontharder zei je dat het precies was?

Wat bedoel je met 0,0 doorlaat? Komt er als het ware osmosewater / gedestilleerd water uit, dus puur H2O (zeer slecht voor je machine en ook voor de smaak)?


Nee heb het puur over 0dh. de rest weet ik niet en daar gaat eigelijk de vraag over.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » zo 30 apr 2023, 22:20

Welke waterontharder zei je dat het precies was? Ik heb eroverheen gelezen denk ik want ik had het al gevraagd dus je hebt het al geantwoord toch ;-)

En de "0dh" heb je dat van een test die je zelf uitvoerde? Welke test?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » zo 30 apr 2023, 22:29

Welke waterontharder zei je dat het precies was? Ik heb eroverheen gelezen denk ik want ik had het al gevraagd dus je hebt het al geantwoord toch ;-)

En de "0dh" heb je dat van een test die je zelf uitvoerde? Welke test?
simpel druppeltestje (2 verschillende)
En geen kalk aanslag nergens meer.
type is: WTR Ceramic High End 20L

Additioneel https://au.lamarzoccohome.com/wp-conten ... er-Doc.pdf hier zie ik veel dingen terug. die ik lijk te proeven:

Total Hardness lower than 70ppm:
Effects on espresso: flat body, low aromatics, little or no crema, unpleasant acidity.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » zo 30 apr 2023, 22:42

Het ding lijkt vooral bedoeld om aanslag van hard water op apparatuur te voorkomen, niet om koffie mee te zetten ;-)

Een BWT Bestmax Premium V Vastwaterfilter zoals ik in gebruik heb vervangt, als ik het goed begrijp, de kalk door magnesium. Dis niet alleen maar 'eruit halen'.
Scherm­afbeelding 2023-04-30 om 22.44.32.png
Jouw filter heeft een 'bypass' -- heb je daar al eens mee gespeeld?

Heb je de mogelijkheid ongefilterd water in je machine te doen en te kijke n wat dat voor verschil maakt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » zo 30 apr 2023, 23:08

Heb hier helaas geen losse kraan. Maar ga morgen eens water halen bij de buren ofzo.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » ma 01 mei 2023, 09:12

Heel benieuwd! Misschien is het nodig eerst het erin staande 'filterwater' water goed eruit te flushen voordat je het effect van het 'ruwe' water proeft.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » ma 01 mei 2023, 09:36

Heel benieuwd! Misschien is het nodig eerst het erin staande 'filterwater' water goed eruit te flushen voordat je het effect van het 'ruwe' water proeft.
Ja zeker ben ik mij bewust van alswel daarna even te wachten om tempratuur stabiliteit terug te hebben. kan me voorstellen als je die hele brew boiler leeg trekt hij wel even nodig heeft weer bij te trekken.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron