Slow vs fast feeding

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor gilleko B. » vr 23 feb 2024, 19:09

Als dit nu een succes blijkt te worden kan Weber wellicht een exotisch vormgegeven bonenpieker ontwerpen waarbij een verstreken periode tussen iedere boon ingesteld kan worden, naast de kracht waarmee de boon het apparaat verlaat.




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor omeCo » vr 23 feb 2024, 19:31

Ik ben er nu even ‘serieus’ mee aan de slag gegaan en neem nu even pauze voor ik weer een, hopelijk laatste, slok neem.

Het volgende vond plaats: de start was telkens 18 gram Ethiopië.

De Sculptor 078s op standje 1,8 leverde het volgende maalsel op:

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202402 ... 10d97e.jpg[/IMG]


Vervolgens leidde dit in 27 seconden tot een espresso van 40 gram. Lekker.

De tweede ronde werden de boontjes, zelfde maalstand, beetje bij beetje aan de Sculptor gevoerd. Dat leverde het volgende maalsel op:

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202402 ... b8f2ba.jpg[/IMG]


Hiermee werd in 12 seconden 40 gram espresso gezet. Bij het neerhalen van de hevel, stroomde de koffie al het kopje in! Gek genoeg was de espresso drinkbaar. Niet zuur, wel wat slapjes,

Het derde experiment: de Sculptor op stand 0,8 bracht in 14 seconden 40 gram koffie voort. Aardige crema, wel zuur.

Helaas geen foto van het maalsel gemaakt.



In de pijplijn zit nog iets met maalstand 0,4. Maar daar moet ik eerst moed voor verzamelen Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » vr 23 feb 2024, 19:48

Ik ben er nu even ‘serieus’ mee aan de slag gegaan
Dank!

Ik kon niet veel wijs worden van de foto's van de hoopjes maalsel. Wat was jouw indruk ervan?

Het lijkt erop dat de maalschijven zo zijn ontworpen dat ze optimaal werken wanneer er gedurende enige tijd (gebroken) boontjes opeengeperst zitten tussen de maalkaken en dat de extractie niet per se lekkerder wordt als die dringende druk er niet is.

Ik heb momenteel erg lekkere boontjes en wil daar niet veel van verspillen. Ik heb de Honne een stuk fijner afgesteld en de bonen beetje bij beetje erin gestrooid.

Het viel me op dat de maler heel weinig geluid maakte, niet de bekende herrie van bonen die en masse kraken.

Bleek dat de bonen braaf rondjes draaiden boven maalschijven die vrijwel dicht stonden.

Terug grover gezet en de 18g bonen vlogen er weer naar behoren doorheen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor omeCo » vr 23 feb 2024, 20:01

Ik ben er nu even ‘serieus’ mee aan de slag gegaan
Dank!

Ik kon niet veel wijs worden van de foto's van de hoopjes maalsel. Wat was jouw indruk ervan?

Het lijkt erop dat de maalschijven zo zijn ontworpen dat ze optimaal werken wanneer er gedurende enige tijd (gebroken) boontjes opeengeperst zitten tussen de maalkaken en dat de extractie niet per se lekkerder wordt als die dringende druk er niet is.

Ik heb momenteel erg lekkere boontjes en wil daar niet veel van verspillen. Ik heb de Honne een stuk fijner afgesteld en de bonen beetje bij beetje erin gestrooid.

Het viel me op dat de maler heel weinig geluid maakte, niet de bekende herrie van bonen die en masse kraken.

Bleek dat de bonen braaf rondjes draaiden boven maalschijven die vrijwel dicht stonden.

Terug grover gezet en de 18g bonen vlogen er weer naar behoren doorheen.
De langzaam toegediende boontjes gaven een minder statisch maalsel en de vliesjes waren groter en meer gelijk van formaat. Het ziet er in het echt compleet anders uit!


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron