Hoe ontkalken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor fransg » wo 23 okt 2013, 21:31

Die zakken zijn perfect. Tijdje geleden bij de supermarkt een 2L plastic waterkan gekocht voor 3 euro. Zak erin en water erbij en beter dan een brita voor een schijntje van de prijs.
Goed! Heb je het op een of andere manier kunnen meten? Ik ben wel eens van plan geweest de waterhardheid e.d. te meten maar stel dat steeds uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Erik82 » do 24 okt 2013, 07:20

Nooit gemeten maar met een zaklamp in de boiler van de Cremina kijken zegt genoeg. Werkt perfect. Ze zijn voor zover ik weet niet te regenereren. Ik dacht dat ze met de hardheid bij mij ongeveer 300-400L mee zullen gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor kilo » do 24 okt 2013, 11:41

Ik heb begrepen dat in de zakjes dezelfde korreltjes zitten als in de kapsules die je aan de slang in het reservoir bevestigt. Die dus in principe regenereerbaar zijn. Het probleem is echter dat na verloop van tijd micro-organismen op de korreltjes ontstaan die slecht zijn voor de gezondheid. Nu zijn die korreltje in de zakjes daar tegen behandeld. Die behandeling werkt niet meer na het regenereren. Daarom staat bij de gebruiksaanwijzing "niet regenereerbaar". Je zou dan daarom na het regeneren de zakjes korter in het reservoir moeten laten, een paar weken, net als je met de kapsules doet en niet een half jaar.
Of ze echt werken? Ik denk dat ze minder werken dan de kapsules. Het water stroomt niet door de zakjes. Je moet het verse water in ieder geval enkele uren in het reservoir laten staan alvorens het te gebruiken. Dat kan onhandig zijn. Ik gebruik de zakjes nu een jaar. Ik begin met relatief zacht water DDH 4,6. En heb na een jaar toch nog wel zichtbare kalkaanslag in de groep.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Erik82 » do 24 okt 2013, 12:41

Als je helemaal geen kalk zou hebben dan zou je ook geen espressomachine meer hebben. Kalk is in lichte mate goed en zelfs essentieel. Water zonder kalk is bijtend wat vervolgens al je leidingen en boiler op gaat vreten. Een beetje kalk is ook isolerend en beschermend dus positief. Overmatige kalkaanslag is slecht.

Je moet het water inderdaad wel een paar uur laten staan. Aangezien de Cremina geen watertank heeft is dat de enige optie voor mij. De Strega die ik hiervoor had had ook geen aanzuigslang in de watertank maar een ventiel onderin de tank waardoor je alleen maar een zak kon gebruiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Heiki
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 10:50

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Heiki » wo 05 feb 2014, 13:23

Welk middel gebruiken jullie om te ontkalken?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor bobbee » wo 05 feb 2014, 14:10

http://www.kafko.nl/Ontkalken.html

Maar beter zorgen voor ontkalkt water in je machine zodat je niet hoeft te ontkalken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Rene12 » ma 08 sep 2014, 12:32

Ik heb net mijn Rocket cellini premium v2 ontkalkt. Deze is een half jaar oud, en steeds gebruik gemaakt van anti kalk zakje in waterreservoir én een brita waterkan.
Nu blijkt in ieder geval 1 van de 2 goed te werken ,want er was nauwelijks kalk in de machine..
Blijf dit zo dus maar volhouden.
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » ma 08 sep 2014, 12:57

Òf ze werken beide goed. En als er zo weinig kalk aanwezig is zou je wellicht kunnen overwegen om slechts 1x per jaar te ontkalken.

Heb je HX èn boiler ontkalkt? (Dus het hele gedoe met vulsensor loshalen en boiler legen via theekraan etc.)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Rene12 » ma 08 sep 2014, 20:06

Ja, inderdaad de boiler én HX ontkalkt. Een heel karwei en het heeft dan ook lang geduurd voordat ik het aandurfde. Maar achteraf is het me meegevallen. Ik heb er op verschillende sites en video' s over gelezen en daar mijn kennis opgedaan. De machine doet het prima en ik heb het idee dat het de smaak ten goede is gekomen! Suggestie? I :geek: Ik weet het niet, maar ik ben er blij mee. Ik had inderdaad zelf ook bedacht, dat het misschien beter is om nu maar 1x per jaar te ontkalken. :idea:
Ik ben sinds het begin van mijn koffie avontuur ,begin dit jaar, eigenlijk steeds meer bezeten geraakt door deze hobby. Gelukkig kan mijn geliefde zich hier ook in vinden, ......
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,

Rok Presso.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor CarpSafari » ma 03 nov 2014, 18:44

Ik heb net mijn Rocket cellini premium v2 ontkalkt. Deze is een half jaar oud, en steeds gebruik gemaakt van anti kalk zakje in waterreservoir én een brita waterkan.
Nu blijkt in ieder geval 1 van de 2 goed te werken ,want er was nauwelijks kalk in de machine..
Blijf dit zo dus maar volhouden.
Een 6 maanden oude machine ontkalken??? :o
Doe dat maar liever niet, je machine heeft een zeker kalklaagje nodig, je kunt beter zoals gesteld je water behandelen!! Ontkalkingszak, filter op slang of harsfilter.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron