Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » zo 02 okt 2016, 17:53

Allen,

Mijn bericht wordt steeds korter gezien de software van het forum er niet wil aan meewerken.

Goed, een vraagje aan de experten hier. Ik slaag er niet in om volgens de regels van de kunst een espresso te brouwen. Ik heb een tijdje geleden eens een korte introductie barista gekregen en daarvan heb ik onthouden (voor een dubbele portafilter): 2x30ml voor een doorlooptijd van ongeveer 25" is waarnaar te streven voor een goede espresso.

Mijn toestellen: een Mahlkonig Vario en een Rocket Cellini. De Vario heb ik even uit de vergelijking gelaten door een pot Lavazza voorgemalen koffie voor espressotoestellen in huis te halen, maar de resultaten zijn eigenlijk dezelfde (en dan nog met de Vario op zijn fijnste setting).

Het experiment: ik heb 19,1 gram koffie afgemeten, wat dacht ik al vrij veel is voor een dubbele portafilter. Mooi aangetampt, 25" laten doorlopen en wat krijg ik ? Ongeveer (2x) 50ml koffie in plaats van 30ml. Ik zie achteraf ook geen "snelwegen" door de koffie dus heb ik denk ik wel goed aangetampt. De druk bereikt wel maar 4 à 5 bar tijdens het brouwen. Enig idee wat er aan de hand is? Moet ik gewoon nog méér koffie dan 19 gram gebruiken (maar dit lijkt me sowieso al veel) ?

Alvast bedankt,
Mvg,
Wim

decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » zo 02 okt 2016, 18:00

Hopelijk hierbij dan toch de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor martinierius » zo 02 okt 2016, 20:45

Mag ik jou als tip geven om de beginners handleiding op dit of een ander koffieforum na te lezen :-)
Mocht je er dan nog niet uit raken zullen we je met plezier verder helpen.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor Spironski » ma 03 okt 2016, 00:20

De Vario heb ik even uit de vergelijking gelaten door een pot Lavazza voorgemalen koffie voor espressotoestellen in huis te halen...
:shock: :lol: Ai, ehh..... hierna houd het eigenlijk meteen op. Het aller-, allerbelangrijkste heb je zojuist verprutst. Doodlopende weg.

Het begint met goede, verse bonen. En met je maler en dosering bepaal je verder eigenlijk alles. De rest is bijzaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor godutch » ma 03 okt 2016, 06:31


Het begint met goede, verse bonen. En met je maler en dosering bepaal je verder eigenlijk alles. De rest is bijzaak.
Er is niets mis met lavazzabonen (wel het voorgemalen spul) tenzij het misschien maanden over de datum is of de verpakking lang open is geweest maar anders moet je er prima espresso van kunnen maken. Ik drink het toevallig ook omdat het in de aanbieding was en het is een van de dikste meest stroperige bonen die ik heb geprobeerd.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor Erik82 » ma 03 okt 2016, 07:45

LaVazza vind ik toch echt niet te zuipen, ook niet als het enigszins "niet te oud" is.

Voorgemalen koffie gebruiken is inderdaad compleet kansloos. Je maler uitsluiten is echt het slechtste wat je kunt doen want dan streep je niet 1 variabele weg maar introduceer je er velen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor R&B » ma 03 okt 2016, 07:55

Tja, over smaak valt veel te twisten, alleen schiet je er niks mee op omdat het zo persoonlijk is. Ik haal ook wel eens lavazza als noodkoffie en die rol vervult het naar mijn smaak prima.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor bobbee » ma 03 okt 2016, 08:58

Maar maak je dan espresso of cappuccino met lavazza bonen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor Pti » ma 03 okt 2016, 09:05

Laten we niet afdwalen en de topicstarter gewoon vertellen wat hij nodig heeft voor acceptabele resultaten. De discussie over Italiaanse bonen op dit en andere fora is net zo kansloos als discussiëren over mens favoriete merk pils, we weten immers allemaal dat brand het beste bier van Nederland is. (Haphap)

Enfin:

Als eerste, uw symptomen (druk laag en doorlopen gaat te snel) komen doordat de maling van uw niet verse koffie te grof is.

Hier is wat u nodig heeft:

-Koffiebonen, bij voorkeur vers gebrand <4 weken
-Een weegschaal met .1 gram, gaat uw dosering (14 tot 18gr) maar ook tevens uw drank (24 tot 36gr) wegen in plaats van kijken naar milliliter.
-Schiet op een verhouding van 1:1,5 tot 1:2 om mee te beginnen.
-Probeer dit resultaat te bereiken in ca 25 seconde vanaf dat de espresso begint te druppelen, eerst langzaam dan steeds iets sneller.
-Om dit resultaat te behalen speelt u met de maalgraad, grof voor sneller, fijn voor langzaam.

decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » ma 03 okt 2016, 12:35

Ik zal de koffie wegen ipv volume, nuttige tip!

Voor het overige, ik gebruik normaal gezien altijd koffiebonen in de maler maar zoals gezegd in de originele topic: ik heb dezelfde resultaten met andere woorden vrij veel koffie (in gewicht), en toch nog een zeer grote shot. En dat met de Vario op fijnste stand, ik kán dus niet fijner malen met de maler, om op die manier een tragere doorstroming te verkrijgen.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron