Brita waardeloos tegen kalk!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor NielsB » do 03 nov 2016, 13:50

Check in ieder geval je pH waarde als je een Brita gebruikt. Die kan door het proces veel te laag worden met alle gevolgen van dien.
Everpure zegt de pH daling tgv het ontkalkingsproces beter onder controle te hebben. (FWIW)
Micra&Ultra

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Pti » do 03 nov 2016, 15:29

PH stijgt weer als je het water verwarmt, dus koud meten geeft geen eerlijke meting.

MichelK
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2013, 21:24

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor MichelK » zo 18 dec 2016, 20:35

Interessant topic.
Ik gebruik ook de ant kalk zakken van Kafko maar heb geen idee of ze helpen.
Heeft iemand dit wel eens getest?
viewtopic.php?p=67942#p67942
Vraagje over deze zakken: Hoeveel liter gaat een dergelijke zak mee? Of is het sowieso aan te raden om 1x per twee maand ongeveer te vervangen? Best een dure aangelegenheid dan...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 18 dec 2016, 20:38

Vraagje over deze zakken: Hoeveel liter gaat een dergelijke zak mee? Of is het sowieso aan te raden om 1x per twee maand ongeveer te vervangen? Best een dure aangelegenheid dan...
Ik gebruik bij mijn vriendin (waar de Rocket staat) de Brita kan (elke maand ander filter) en heb zo'n zakje in het reservoir liggen dat ik elk half jaar vervang
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MichelK
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2013, 21:24

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor MichelK » zo 18 dec 2016, 20:48

Vraagje over deze zakken: Hoeveel liter gaat een dergelijke zak mee? Of is het sowieso aan te raden om 1x per twee maand ongeveer te vervangen? Best een dure aangelegenheid dan...
Ik gebruik bij mijn vriendin (waar de Rocket staat) de Brita kan (elke maand ander filter) en heb zo'n zakje in het reservoir liggen dat ik elk half jaar vervang
Lastig om dan ervan uit te gaan dat het dan 1x per half jaar gewisseld moet worden, aangezien je ook een Brita gebruikt. Ik heb zo'n zak bij mijn machine gekregen en onlangs na twee maanden een hardheidstest (https://www.bol.com/nl/p/colombo-gh-tes ... ypedsearch" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) gedaan. Zit met water dat ongeveer 16 uur in t reservoir zit op 7 DH, komende van 10 DH. Lijkt me dat ik dan nu al de zak moet vervangen, 7DH vind ik best hoog.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 18 dec 2016, 20:52

Ik heb zo'n zak bij mijn machine gekregen en onlangs na twee maanden een hardheidstest gedaan. Zit met water dat ongeveer 16 uur in t reservoir zit op 7 DH, komende van 10 DH. Lijkt me dat ik dan nu al de zak moet vervangen, 7DH vind ik best hoog.
Heb je alleen dat zakje gebruikt of ook een ander waterfilter zoals de Brita?

Het is prima als je af en toe het effect van e.e.a. test, dan weet je snel genoeg of je meer moet doen of vaker vervangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MichelK
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2013, 21:24

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor MichelK » zo 18 dec 2016, 21:04

Ik heb zo'n zak bij mijn machine gekregen en onlangs na twee maanden een hardheidstest gedaan. Zit met water dat ongeveer 16 uur in t reservoir zit op 7 DH, komende van 10 DH. Lijkt me dat ik dan nu al de zak moet vervangen, 7DH vind ik best hoog.
Heb je alleen dat zakje gebruikt of ook een ander waterfilter zoals de Brita?

Het is prima als je af en toe het effect van e.e.a. test, dan weet je snel genoeg of je meer moet doen of vaker vervangen.
Alleen dat zakje. Ben dus nu aan t zoeken naar de juiste aanpak. Zou jij t al vervangen bij 7 DH? Ik vul 's avonds altijd het reservoir maximaal en de eerste shots zijn dan weer meestal de avond erna. Ik vind twee maanden dan eigenlijk best snel om het te vervangen, ik had verwacht dat zo'n zak veel meer liter kon ontharden. En gezien onze consumptie (2 tot 4 koppen Americano of espresso per dag)) dus veel langer mee zou kunnen.

Welk Brita filterkan en patronen gebruik jij als ik mag vragen?
Laatst gewijzigd door MichelK op zo 18 dec 2016, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 18 dec 2016, 21:12

Zou jij t al vervangen bij 7 DH?
Ik heb er eens iets over uitgezocht en geschreven:

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... ridge.html
Welk Brita filterkan en patronen gebruik jij als ik mag vragen?
http://www.brita.nl/brita/nl-nl/shop/ma ... cartridges
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MichelK
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2013, 21:24

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor MichelK » zo 18 dec 2016, 21:59

Zou jij t al vervangen bij 7 DH?
Ik heb er eens iets over uitgezocht en geschreven:

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... ridge.html
Welk Brita filterkan en patronen gebruik jij als ik mag vragen?
http://www.brita.nl/brita/nl-nl/shop/ma ... cartridges
Top, dank je! Interessante test heb je daar geschreven! Ik ga es een aantal filters en zakken bestellen, ik zit met 7 DH dus al twee graden te hoog.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 18 dec 2016, 22:29

Top, dank je! Interessante test heb je daar geschreven! Ik ga es een aantal filters en zakken bestellen, ik zit met 7 DH dus al twee graden te hoog.
Ik zou het uit m'n hoofd niet weten, zo heel af en toe verdiep ik me erin, vind het dan eerst veel te ingewikkeld en als ik eenmaal weet wat ik moet weten vergeet ik het ook snel weer. Dan is het handig even terug te kunnen kijken wat ik er ook alweer van wist destijds.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten