Brita waardeloos tegen kalk!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor bobbee » zo 30 okt 2016, 14:21

Voor de espresso machine de bekende anti kalkzakken in je reservoir of een DVA op een waterleiding op de machine of een kraantje.
En tov Brita schijnt Zero water een goed product te leveren. Zelf geen ervaring mee maar is genoeg te vinden op YouTube en Google.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor R&B » zo 30 okt 2016, 18:36

Waarom is het onzin?
Omdat het nergens op gebaseerd is.
Ik vind niet alles wat niet wetenschappelijk bewezen is meteen onzin.
Ik ook niet
Soms is er onvoldoende onderzoek gedaan omdat het commercieel niet interessant is.
Soms is het commercieel interessant om juist geen onderzoek te doen of om onderzoek af te doen als vooringenomen.
Ik merk dat ik het verhaal aannemelijk vind klinken
Ik vind niks aan het verhaal aannemelijk klinken; niet dat water een energetische/spirituele vitaliteit zou hebben, noch dat dat teniet zou worden gedaan door "opsluiting", noch dat dat weer terug zou komen door het nabootsen van een kabbelend beekje.
het gaat gewoon helemaal nergens over. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 30 okt 2016, 21:32

omdat het de kalk in het water omgevormd wordt
"kalk dat wordt omgevormd" klinkt als een bewering van een geleerde in een verhaal van Olivier B Bommel. Of 'wetenschap' uit de late middeleeuwen, voordat de verlichting kwam. Destijds dacht men ook goud te kunnen maken als men de juiste 'omvorming' te pakken had.
maar doordat het water te lang stil staat en de electronica in de machine zich weer kalk zal vormen.
Zich vervelend water dat onder invloed van naburige halfgeleiders, transistoren, WiFi en bluetooth besluit kalk te 'vormen'?
Ik merk dat ik het verhaal aannemelijk vind klinken
Op de Netflix heb ik net de serie "Stranger Things" gekeken en voor de duur van zo'n aflevering is het verhaal ook wel aannemelijk ;-)

Mocht je de bron van de omvormende waterkennis weten, kun je dan de URL ervan geven? Het kan leuk zijn zulke dingen te lezen.

Maar wie weet:

Als je machine een waterreservoir heeft, kun je ook besluiten levendige kristallen erin te leggen of het reservoir te vullen uit een klein sfeervol watervalletje dat tevens een rustgevend geluid geeft in huis en je internetverbinding 's nachts af te stellen op een rustgevend kanaal met meditatieve signalen.

Wanneer je dan kunt bewijzen dat die koffie meer dan uitstekend smaakt en dat de machine niet verkalkt, zelfs dat de verrukkelijke drank de inwendige mens bevrijdt van verkalking, dat de darmwerking sterk verbetert en dergelijke, dan geef ik mijn ongelijk ruiterlijk toe!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Mad Wally » di 01 nov 2016, 10:29

omdat het de kalk in het water omgevormd wordt
"kalk dat wordt omgevormd" klinkt als een bewering van een geleerde in een verhaal van Olivier B Bommel. Of 'wetenschap' uit de late middeleeuwen, voordat de verlichting kwam. Destijds dacht men ook goud te kunnen maken als men de juiste 'omvorming' te pakken had.
maar doordat het water te lang stil staat en de electronica in de machine zich weer kalk zal vormen.
Zich vervelend water dat onder invloed van naburige halfgeleiders, transistoren, WiFi en bluetooth besluit kalk te 'vormen'?
Ik merk dat ik het verhaal aannemelijk vind klinken
Op de Netflix heb ik net de serie "Stranger Things" gekeken en voor de duur van zo'n aflevering is het verhaal ook wel aannemelijk ;-)

Mocht je de bron van de omvormende waterkennis weten, kun je dan de URL ervan geven? Het kan leuk zijn zulke dingen te lezen.

Maar wie weet:

Als je machine een waterreservoir heeft, kun je ook besluiten levendige kristallen erin te leggen of het reservoir te vullen uit een klein sfeervol watervalletje dat tevens een rustgevend geluid geeft in huis en je internetverbinding 's nachts af te stellen op een rustgevend kanaal met meditatieve signalen.

Wanneer je dan kunt bewijzen dat die koffie meer dan uitstekend smaakt en dat de machine niet verkalkt, zelfs dat de verrukkelijke drank de inwendige mens bevrijdt van verkalking, dat de darmwerking sterk verbetert en dergelijke, dan geef ik mijn ongelijk ruiterlijk toe!
Ik ben als ingenieur al 25+ jaar bezig met techniek waarbij waterproblematiek en behandeling een grote rol speelt. Momenteel ben ik voor onze waterstofproductiesystemen bezig met de ontwikkeling van een EDI-systeem om ultrapuur water te maken.

Ik heb me in het verleden wel eens verdiept in wat ze hier het "vitaliseren" van water noemen. De naam slaat natuurlijk nergens op en richt zich duidelijk op de beïnvloedbare zweverige doelgroep. Wel is het mogelijk om de structuur van de opgeloste elementen die kalk afzetting veroorzaken tijdelijk te veranderen waardoor de oplosbaarheid toeneemt en kalkafzettingen worden voorkomen. Hierbij zijn er echter een aantal problemen:
- de apparatuur die hiervoor nodig is is heel veel groter en duurder dan alles wat er op het internet aan de particulier wordt aangeboden
- het effect is maar van korte duur. een uurtje in de boiler van een espressomachine en het effect is al heel lang verdwenen
- de kalk wordt niet verwijderd dus je water dikt in en de kalk slaat nog steeds neer in je boiler

Wat er hier wordt aangeboden is pure kwakzalverij, en als je dat in je espressomachine wilt doen dan verdien je dat ook.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor ronald22 » di 01 nov 2016, 11:11

Interessant topic.
Ik gebruik ook de ant kalk zakken van Kafko maar heb geen idee of ze helpen.
Heeft iemand dit wel eens getest?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor turboyeast » di 01 nov 2016, 11:34

Interessant topic. Ik gebruik ook de ant kalk zakken van Kafko maar heb geen idee of ze helpen.
Heeft iemand dit wel eens getest?
Als ik me niet vergis heeft Bobbee hier wat onderzoek aan verricht. De link zou niet moeilijk te vinden moeten zijn.

Aangaande (drink)water vitalisering: als exacte wetenschapper/onderzoeker heb ik me wel (meer dan) eens ge-ergerd aan parochiewijze lezingen over (drink)water vitalisering. Toch ben ik in de jaren daarna genuanceerder geworden. Het is niet zo dat ik de resultaten omarm, integendeel. Maar toch, er is meer tussen hemel en aarde....soms zijn er processen/mechanismen die gewoon onvoldoende begrepen worden. Dat zou geen reden moeten zijn om ze overboord te kieperen, maar een aanleiding om verder grondig onderzoek te doen. Hier zit mijns inziens het manko met betrekking tot (drink)water vitalisering. De conclusies rusten gewoon niet op grondig methodologisch onderzoek, maar op enkelvoudige uitschieters. Deze uitschieters vormen vervolgens de basis voor verregaande conclusies en daarmee wordt de markt gezocht.
Samengevat: (drink)water vitalisering grondig onderzoeken, uitschieters verwijderen, bij bewezen toegevoegde waarde vooral omarmen. Enne, als het geen toegevoegde waarde heeft, vooral overboord kieperen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » di 01 nov 2016, 20:51

Vrolijk dartelend water zou 'beter' kunnen zijn maar het is niet bewezen. Dat mensen het gevoel hebben dat het waar is, zegt niets, zelfs niet als het "vrienden in het buitenland" zijn.

Als water door een harsfilter gaat waardoor calcium wordt gewisseld met natrium, dan kan dat natrium daarna niet spontaan worden 'omgevormd' tot calcium door middel van wifi. Of je in een koperen ketel goed wifi kunt ontvangen is een andere vraag.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor mloes » di 01 nov 2016, 21:40

Haha geweldige reacties. Als ik echt erin had geloofd had ik het hier niet eens geplaatst ;) was benieuwd of er iemand echt ervaring mee heeft of wellicht er wel meer over wist te vertellen. Lees vooral veel meningen.

Maar idd er zou meer onderzocht moeten worden. Ik mis in dit verhaal ook echt een goede onderbouwing. Die vitalisator gaat er dus ook niet komen.

Het filteren is inmiddels wel bewezen. Daarbij komt Brita overigens niet heel erg goed uit de verf. Wel voor kalk eruit filteren, maar het voegt blijkbaar ook weer dingen toe. Google maar eens.

Dat er meer dingen zijn dat wat wetenschappelijk bewezen is staat voor mij wel vast. Zo voel ik röntgen straling en dat zou ook niet kunnen...
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor bobbee » wo 02 nov 2016, 22:02

Interessant topic.
Ik gebruik ook de ant kalk zakken van Kafko maar heb geen idee of ze helpen.
Heeft iemand dit wel eens getest?
viewtopic.php?p=67942#p67942
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor ronald22 » do 03 nov 2016, 07:10

Bedankt!
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron