Het derde shot

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Het derde shot

Berichtdoor fransg » vr 09 dec 2016, 12:19

Terwijl ik naar een documentaire over broodbakken zit te kijken (dankje Bobbee voor de tip!) geniet ik van een espresso en ik vind deze de lekkerste van de dag. Bij de eerste gebruikte ik o.a. het maalsel dat vermoedelijk nog van gisteren ergens in de maalkamer en de chute hing, die was niet bijzonder dus die deed ik toch maar weg, de tweede was behoorlijk lekker maar deze derde was super.

Gisteren hadden we het in een andere thread over versheid / opslag van bonen.

Wanneer anderen het op hun systeem ook eens proberen, zou ik het leuk vinden te horen wat de ervaringen zijn.

Misschien zou je kunnen zeggen dat je het eerste shot maalsel draait voor de maler (die laat je onder de maler vallen, ruikt ook lekker), de tweede zet je voor de machine (die giet je dan plechtig in de lekbak) en de derde is voor jezelf.

Daarna komen de huisgenoten en eventuele gasten aan bod.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Het derde shot

Berichtdoor Jochen_P » vr 09 dec 2016, 13:00

Misschien zou je kunnen zeggen dat je het eerste shot maalsel draait voor de maler (die laat je onder de maler vallen, ruikt ook lekker), de tweede zet je voor de machine (die giet je dan plechtig in de lekbak) en de derde is voor jezelf.
:lol:


Ik zal het eens proberen, vandaag heb ik de maler wel al gebruikt :)
Maar ik kan me erin vinden hoor, ik vind het ook beter smaken naargelang je al wat gemaald hebt. Retentie is dan ook een heel vaag begrip vind ik. Het wilt niet zeggen dat wanneer een maler bvb 2 gram retentie heeft dat al het oude maalsel er na 2 gram malen uit is. Dan zou je ook maar 2 gram moeten wegmalen als je de maalgraad aanpast.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het derde shot

Berichtdoor Pti » vr 09 dec 2016, 21:43

Ik eis bij deze stelling inzicht in de temperatuur van de zetgroep :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het derde shot

Berichtdoor fransg » vr 09 dec 2016, 21:50

Ik eis bij deze stelling inzicht in de temperatuur van de zetgroep :mrgreen: :mrgreen:
welke stelling, van wie?

Ik vind het wel een romantische veronderstelling, het eerste shot voor de maler, het tweede voor de machine en het derde voor de man!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het derde shot

Berichtdoor Pti » vr 09 dec 2016, 21:53

De stelling dat het derde shot het fijnste drinkt, ik merk ook bij mijn machine dat het tweede shot beter smaakt.
Ik weidde dit aan de zetgroep die stationair (na lange tijd) te warm is, nooit gedacht dat het de maler kon zijn. Ik maal immers naar mijn idee voldoende weg om de retentie te "neutraliseren".

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het derde shot

Berichtdoor fransg » vr 09 dec 2016, 22:07

Aanzetten, opwarmen en eerste shot hieronder. Wanneer je de machine eerder bedrijfsklaar wil hebben is een weggooi-shot wel handig.

Maar dat is bij verschillende machines weer anders, een HX die koud gevoed wordt kun je niet goed gebruiken om de zetgroep op te warmen, in het begin van het opwarmen nog wel maar later werkt het slechts heel tijdelijk omdat de zetgroep wel warmer wordt maar de HX en TS worden bij de L1-P aan de achter-ingang juist met koud kraanwater bijgevuld.

Met de SCACE een shot nadoen helpt gek genoeg ook niet bij haast, gewoon een kop espresso zetten wel.
l1-P-warmup-and-first-shot.png
(Nu hoop ik alleen dat bijdehante jongeren niet beginnen over de gemeten groeps-temp en puck-temp, want die hangt af van plaatsing van de probe, pre-infusie druk, flow etc.)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het derde shot

Berichtdoor Pti » vr 09 dec 2016, 22:20

Heb jij je machine dan niet 24/7 aanstaan?

Ik moet nog steeds een keer een poosje een thermokoppel tegen mijn groep aanhangen om te kijken wat deze nu echt doet, want zo'n thermostrip sticker van OrphanEspresso is toch een beetje koffiedik kijken.

Ik merk echter wel dat de groep van mijn HX afkoelt als je meer shots achter elkaar maakt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het derde shot

Berichtdoor fransg » vr 09 dec 2016, 22:45

Heb jij je machine dan niet 24/7 aanstaan?
Als ik niet thuis ben heb ik de toevoer naar filter / machine dicht staan, zodat een eventueel defect niet uren of dagen de woning kan doen overstromen. Een koffiemakker die vlakbij woont heeft het op zijn werk een keer meegemaakt dat een filter door DE geïnstalleerd voor de automaat in het weekeinde haperde en daar was voor 30.000 Euro waterschade. Dat moeten we dus niet hebben. Bij die makker vergoedde Douwe Egberts alles met gemak, ik zou daar een beetje tegenop zien.

Wanneer die toevoer dicht is, heeft de HX ook geen toevoer en als de machine dan aanstaat, en het overdrukventiel laat af en toe wat water weglopen (koud water en wat lucht zet uit, druk hoger, water heeft meer ruimte nodig, water mag wegdruppelen) dan wordt de TS minder effectief en koelt de groep wat af. Moeten we ook niet hebben, dat moet dan daarna weer goedkomen etc.

Dus ik zet de machine en de waterdruk uit als ik er niet mee bezig ben en als ik weg ben.

Overdag is hij in een halfuurtje weer gereed voor bedrijf omdat hij niet zo snel afkoelt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Het derde shot

Berichtdoor Erik82 » za 10 dec 2016, 13:22

De eerste espresso is naar mijn mening altijd minder dan de rest. Ook al maal ik eerst een dubbele weg dan alsnog loopt hij minder goed door. Mijn techniek is echt wel constant dus daar zal het niet aan liggen. Dit fenomeen heb ik bij elke maler/machine combi gehad ook bij bijvoorbeeld de HG One en de Strietman. Blijkbaar moet zowel de machine als de maler eerst warmdraaien voordat de boel echt goed werkt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: Het derde shot

Berichtdoor joostvdb » di 03 jan 2017, 21:35

Ik merk ook dat het eerste shot er langer over doet dan het tweede, zelfs als ik die dag de molen al heb gebruikt. Het eerste shot druppelt in het kopje terwijl het tweede shot met een dun straaltje in het kopje vloeit. De routine is hetzelfde.

Als ik voor het eerst van de dag maal voor filter, is de doorlooptijd circa 10 sec. langer.


PS. Nog de beste wensen, het mag nog gezegd worden :)
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron