Espresso techniek verbeteren.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor bobbee » ma 03 apr 2017, 10:21

Yep, tampen wordt overdreven veel aandacht aan geschonken. Je maalsel van uiteraard verse bonen heel goed verdelen en al gelijkmatig voordat je gaat tampen (het bekende roeren) en dan ook nog eens recht aandrukken met de tamper. Hoe hard je drukt is bijzaak als je maar aandrukt tot het niet echt verder kan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor @3aan » ma 03 apr 2017, 10:33

Als je een tamp zet van 5 of 500 kilo, verschil zal dat niet geven, met goede zorg voor het maalsel kan er weinig fout gaan, zelf gebruik ik ter demonstratie ook wel een lichte tamp met m'n duim- of pinkmuis en een veeg er achteraan, met de tamper is het sneller en schoner maar niet perse beter.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » ma 03 apr 2017, 11:17

Inderdaad wordt het tampen vaak overschat als het maar recht gebeurd zeker. En de pf kloppen als je al gestamp hebt is inderdaad uit den boze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » ma 03 apr 2017, 11:56

Dat tikken is niet uit den boze hoor zolang je daarna nog maar een keer goed tampt is er niks mis mee. Ik doe het vaak na de eerste keer tampen om bewust de boel wat los te werken en vervolgens weer goed aan te drukken en dat werkt goed.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 16:46

Kei belachelijke vraag waarschijnlijk maar stel ze toch. Waarom verander je van dose als je fijner en grover kan malen? Ik heb nu eens een groter bakje genomen en meer gedoseerd dan anders en het lijkt voor mij echt niet te werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 16:52

Kei belachelijke vraag waarschijnlijk maar stel ze toch. Waarom verander je van dose als je fijner en grover kan malen? Ik heb nu eens een groter bakje genomen en meer gedoseerd dan anders en het lijkt voor mij echt niet te werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sorry heb zelf al gelezen (en ja ik had dat eigenlijk eerst moeten doen) eigenlijk zegt barista Hustle dat je enkel je dose wijzigt als je meer of minder espresso wil. Ik gebruik nu 15gr ik 28gr uit. Heb net met een ander bakje 17,5 Gr in geprobeerd maar dan zie je de schermafdruk in een natte puck staan. Heb nog niet de kans gekregen om de test met het muntje te doen bij de 17,5gr


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » vr 07 apr 2017, 17:09

Of door de branding. Een heel licht gebrande boon wil je fijner malen om er het maximale uit te halen. Dat betekent dan meteen dat je minder moet doseren omdat je anders de boel verstopt. Donker gebrande bonen maal je vaak wat grover omdat je anders snel overextractie krijgt. Compenseren voor de maalgraad in dat geval om het maximale uit de boon te halen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 18:21

Net ook test met muntje gedaan. Met alle beste wil van de wereld maar krijg in een 19gr bakje geen 18gr gedoseerd. Muntje zit er helemaal ingedrukt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 18:24

Net ook test met muntje gedaan. Met alle beste wil van de wereld maar krijg in een 19gr bakje geen 18gr gedoseerd.
En indien je een stuk fijner maalt?

Hoe weet je dat het een 19g bakje is? Is het een VST bakje?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 18:32

Net ook test met muntje gedaan. Met alle beste wil van de wereld maar krijg in een 19gr bakje geen 18gr gedoseerd.
En indien je een stuk fijner maalt?

Hoe weet je dat het een 19g bakje is? Is het een VST bakje?
Had al een beetje fijner gemalen. Vrees dat hem dan dichtstropt.
Langs de andere kant ben ik altijd goed geweest met 15gr in waarom zou ik dan nu 18gr willen ;)

Kan het aan het douchescherm liggen? Zit bij de profitec vrij laag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron