Espresso techniek verbeteren.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Jochen_P » vr 03 feb 2017, 15:47

Je leest vaak over 17-19g in het filterbakje, maar niet elke machine heeft dezelfde grootte van filterbakje. Ik weet niet hoe groot het filterbakje van een Silvia is maar ik zou niet teveel afwijken van het opgegeven gewicht, maximum +1g. Heb dezelfde ervaring met mijn filterbakje van mijn Lelit.
Probeer eens 15g, wat fijner te malen en niet te hard tampen.

Leuke filmpjes ->

https://www.youtube.com/watch?v=EJ56hGzao9Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=SnieoHAGlds" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Jochen_P op vr 03 feb 2017, 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 03 feb 2017, 16:05

Ik heb een 14gr bakje, doseer nu 16 soms 16,5 gram bij 16,5 is het dus mislukt. Mss een naar 15 gaan? Heb een vst bakje van 18gr maar wordt afgeraden om dit als "beginner" te gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Jochen_P » vr 03 feb 2017, 16:12

15-15,5g vind ik ideaal bij mij, is ook een 14g bakje.
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » vr 03 feb 2017, 16:17

Er valt niks zinnigs over de bakjes te zeggen en al helemaal niet hoeveel er in kan. Donker gebrande bonen nemen veel meer volume in beslag dan licht gebrande bonen. Met donker gebrande bonen kan er wellicht maar 14gr in en met licht gebrand 16,5 want zo groot kan dat verschil zijn.

In het standaard filterbakje zou je kunnen beginnen met 15gr en dan weer de test met het muntje doen. Dat is de enige manier om uit te vinden wat mogelijk is. Uiteindelijk weet je precies tot hoever je tamper in het bakje moet vallen om genoeg ruimte te hebben en dan gaat het vanzelf. Wellicht ging het met de VST ook mis omdat je daar dezelfde fout maakte. Dat is nu uitproberen maar de basis moet zijn dat je ruimte boven de puck hebt voor een goede extractie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 03 feb 2017, 18:05

Ik begin met 15gr, dus ietsje fijner gaan malen zeker.

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » zo 19 mar 2017, 14:58

Ik gebruik nu de wdt, tap hierna 2maal verticaal op de tampmat en tamp dan.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor HanR » zo 19 mar 2017, 21:42

Wat versta je onder tampen. In tegenstelling tot het begin tamp ik nauwelijks meer.
Ik gebruik de tamper eerder om het maalsel glad en zo egaal mogelijk te verdelen.
Ik gebruik standaard 18,5 gram in een filterbakje dat door de fabrikant wordt omschreven als "microholes 14gram). Een kwaliteit beter dan standaard bakjes, maar oppervlak van de gaatjes is niet bekend en niet gecalibreerd.

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » zo 19 mar 2017, 21:55

Aah.

Tampen is bij mij lichtjes aandrukken en een draai om te "polijsten". Oefen niet al te veel druk uit. Gebruik de hq bakje die standaard bij de profitec bij zat.
Zou een ocd of consorten iets zijn om nog mee te experimenteren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Bert Pit » ma 03 apr 2017, 10:05

Ik ben nu een jaar of 6 met espresso bezig en heb altijd behoorlijk stevig aangedrukt. Er werd mij verteld dat dit met 25Kg moet. Dit om channeling te voorkomen. Channeling ontstaat als er een of meerdere gaatjes ontstaan in de puck waar het water makkelijk doorheen loopt. Hierdoor krijg je weinig extractie, wat resulteer is een waterige espresso. Ook het kloppen na het aandrukken kan channeling veroorzaken omdat de puck breekt. Niet kloppen dus.

Mijn routine is dus:
- malen, ik maal in twee stappen 2 doses van circa 8 gram
- verdelen en licht aandrukken met de vingers, hierdoor voel je of de verdeling correct is.
- tampen met 25 Kg
- losse koffie van de filterhouder verwijderen
starten maar.

Een handigheidje is dat mijn tamper circa 6 mm dik is. Dat is precies de ruimte die nodig is onder de douche. Mocht ik teveel gemalen hebben dat zie ik dat direct doordat de tamper tijdens het aandrukken boven de rand van mijn filterbakje uitkomt. Als dat zo is "rommel" ik er wat koffie uit en druk opnieuw aan.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » ma 03 apr 2017, 10:15

Ik ben nu een jaar of 6 met espresso bezig en heb altijd behoorlijk stevig aangedrukt. Er werd mij verteld dat dit met 25Kg moet.
Vooral indien je oude koffie gebruikt kan het nodig zijn om zo hard aan te drukken, maar vers maalsel van verse bonen uit een goeie maler heeft dat niet nodig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron