Espresso techniek verbeteren.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 18:42

En indien je een stuk fijner maalt?
Had al een beetje fijner gemalen. Vrees dat hem dan dichtstropt.
Is er een reden waarom je het niet wil proberen? Vrees is geen objectieve meetbare bevinding.

Hoe weet je dat het een 19g bakje is? Is het een VST bakje?
Daar heb je nog niet op geantwoord.
Langs de andere kant ben ik altijd goed geweest met 15gr in waarom zou ik dan nu 18gr willen ;)
Indien je een lichter gebrande boon neemt, dan kan die lekkerder zijn bij een iets hogere dosering bij een wat fijnere maling, maar dat heeft Erik82 hierboven reeds uitgelegd.
Kan het aan het douchescherm liggen? Zit bij de profitec vrij laag.
Indien "vrij laag" betekent dat hij lager hangt dan bij andere machines, dan wel, maar ik meen dat de groep vrij redelijk overeenkomt met die van de echte Londinium en daar heb ik geen last van laaghangende douchebescherming.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 18:45

Het is een pullman 17-19gr bakje. Ik ga nu proberen om fijner te malen. Langs andere kant is het ook een vrij donkere boon hoor.

Edit; fijner malen is geen optie. Hij stropt helemaal toe en doe er 3min over voor 30gr espresso en puck zit helemaal tegen douchescherm. Mogelijks ligt het aan de boon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 19:01

Het is een pullman 17-19gr bakje. Ik ga nu proberen om fijner te malen. Langs andere kant is het ook een vrij donkere boon hoor.
Bij vrij donkere bonen zou ik eerder een 14-15g bakje gebruiken en daar dan hoogstens 15g in doen.

Hogere doses ga je pas nodig hebben bij relatief licht gebrande boontjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 19:14

Afbeelding

Vrij donker toch? Blijf bij 15gr in en nog 30gr uit. Never change a winning team toch?

Mag ik nog vragen waarom die baristas van bv caffenation dan rond de 19 Gr in zitten? Zijn hun bonen dan zoveel lichter gebrand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 19:45

Mag ik nog vragen
Ja dat mag gerust! We zijn nu toch bezig.
waarom die baristas van bv caffenation dan rond de 19 Gr in zitten? Zijn hun bonen dan zoveel lichter gebrand?
Caffenation heeft over het algemeen vrij lichte brandingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 19:48

Soms ontmoedigd het me dat er nog zoveel te leren is ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 19:52

Afbeelding
Vrij donker toch?
Een foto is niet goed te beoordelen indien we niet weten wat de ingestelde witbalans was. De camera zal vermoedelijk de donkere stukken wat doen oplichten, wat is te zien aan het plastic van de weegschaal dat wellicht zwart was en nu wat lichter is weergegeven.

Indien ik het donker op de foto weer wat bijwerk worden ook de bonen een stuk donkerder. Je zit her en der dat het vet uit de bonen is gedrukt, hetgeen eveneens kan wijzen op een harde donkere branding.
edit01-seelsboon-07-april-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 19:56

Soms ontmoedigd het me dat er nog zoveel te leren is ;)
Ik vind dat juist het aardige ervan.

Tijdens een vraaggesprek vertelde de voormalig wereldkampioen-barista Gwilym Davies dat het grote voordeel van deze titel voor hem was dt hij vervolgens heel gemakkelijk kon zeggen "oh daar weet ik niets van" in gesprekken met andere barista's. Hij kon daardoor nog meer bij leren en hoefde zich niet deskundig voor te doen.

Ik vermoed zelfs, hoe gek het ook klinkt, dat er diverse dingen zijn waar ik nog geen weet van heb, op koffiegebied.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » vr 07 apr 2017, 20:00

Soms ontmoedigd het me dat er nog zoveel te leren is ;)
Ik vind dat juist het aardige ervan.

Tijdens een vraaggesprek vertelde de voormalig wereldkampioen-barista Gwilym Davies dat het grote voordeel van deze titel voor hem was dt hij vervolgens heel gemakkelijk kon zeggen "oh daar weet ik niets van" in gesprekken met andere barista's. Hij kon daardoor nog meer bij leren en hoefde zich niet deskundig voor te doen.

Ik vermoed zelfs, hoe gek het ook klinkt, dat er diverse dingen zijn waar ik nog geen weet van heb, op koffiegebied.
Nee inderdaad Frans het maakt het allemaal wel leuk. Maar soms zie je door het bos de bomen niet goed meer he ;) mss is het verstandig dat ik het stap voor stap aanpak. Beginnen met 15gr koffie en goede shots zetten daarna met variabelen beginnen spelen?

Het het begrijpen van koffie is een kunst volgens mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » vr 07 apr 2017, 20:13

mss is het verstandig dat ik het stap voor stap aanpak. Beginnen met 15gr koffie en goede shots zetten daarna met variabelen beginnen spelen?
Ben ik met je eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten

cron