Crema laag

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
erspresoo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 18:32

Crema laag

Berichtdoor erspresoo » ma 13 nov 2017, 23:05

Dag allen,

Ben nog vrij nieuw en mijn naam is Hasan. Ik wil jullie allereerst enorm bedanken voor alle info op de forum, helpt mij echt enorm!!

Heb al een tijdje een Isomac Giada en loop steeds tegen het probleem aan dat ik geen tijgerstreepjes krijg bij mijn espresso (dubbele shot). Ik vraag me af of mijn cremalaag zo goed is en of jullie tips hebben om die beter te krijgen. Zie foto’s. Mn apparaat doet er ongeveer 26-27 seconden over, volgens mij is dat niet het probleem. Toch?
Bijlagen
EC574764-7582-4100-B6E4-4F3CB12DCFF5.jpeg

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Crema laag

Berichtdoor martinierius » ma 13 nov 2017, 23:17

Ik denk dat we nog wat extra info nodig hebben om iets te kunnen zeggen over wat evt beter kan.
Welke koffie: datum geroosterd, brander? Origine/samenstelling? Gewicht gemalen koffie, gewicht espresso en vooral: hoe smaakt het?

Mooie foto in elk geval.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

erspresoo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 18:32

Re: Crema laag

Berichtdoor erspresoo » ma 13 nov 2017, 23:35

Ik denk dat we nog wat extra info nodig hebben om iets te kunnen zeggen over wat evt beter kan.
Welke koffie: datum geroosterd, brander? Origine/samenstelling? Gewicht gemalen koffie, gewicht espresso en vooral: hoe smaakt het?

Mooie foto in elk geval.
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie! Koffie is voor zover ik weet vorige week geroosterd. Heb het hier in Amsterdam gekocht bij een brander. Gewicht etc. Heb ik weinig info over, heb het niet gewogen. Smaakt in ieder geval wel lekker hoor! Ik was alleen benieuwd wat de echte koffiemasters van mijn cremalaag vinden en of ik
Per se tijgerstreepjes moet hebben voor goede espresso. Want vind jij?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Crema laag

Berichtdoor Pti » di 14 nov 2017, 02:42

Tijger strepen gaan natuurlijk niet bijdragen aan de smaak, behalve als je proeft met je ogen.

Je kunt je temperatuur iets omhoog gooien of expres iets te fijn malen om het te veroorzaken maar het is geen must, je espresso smaakt immers al goed.
IMG_20171111_112748.jpg
De tijgerprint ontstaat door het eerst beetje espresso dat in het kopje loopt, dat moet diep donker reebruin zijn, de volgende goudgele crema breekt dat op in een mooie print.
IMG_20171024_161229.jpg

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Crema laag

Berichtdoor Erik82 » di 14 nov 2017, 07:18

Maal inderdaad eens een stuk fijner en ga voor 50 seconde doorlooptijd. Dan heb waarschijnlijk hele mooie tijgerstrepen en een waardeloos smakende espresso :mrgreen: . Zou me er niet te druk om maken want hij gaat er niet beter van smaken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

erspresoo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 18:32

Re: Crema laag

Berichtdoor erspresoo » di 14 nov 2017, 11:32

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties. Ik ben nu al blij dat ik me heb aangemeld hier. Ik zal de komende weken ook zelf een maler kopen en echt veel info te vinden hier!

Super tof om onderdeel te zijn van gemeenschap hier.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Crema laag

Berichtdoor Erik82 » di 14 nov 2017, 12:59

Je koffie is dus oud. Zodra koffie meer dan 5 minuten geleden gemalen is is het oud. Dat je bonen vorige week gebrand waren doet daar niets aan af. Er is nu geen verschil in de koffie die je nu gebruikt en die uit de supermarkt. Daar ligt dan nu ook meteen de oorzaak van je "probleem".
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Crema laag

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2017, 13:24

Ik zie dat je een maler wilt aanschaffen, pak dan niet de goedkoopste of een maler met Messen!
Kijk eens naar een bezzera bb005 of op marktplaats voor een ex horeca maler.

Succes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

erspresoo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 18:32

Re: Crema laag

Berichtdoor erspresoo » di 14 nov 2017, 15:26

Je koffie is dus oud. Zodra koffie meer dan 5 minuten geleden gemalen is is het oud. Dat je bonen vorige week gebrand waren doet daar niets aan af. Er is nu geen verschil in de koffie die je nu gebruikt en die uit de supermarkt. Daar ligt dan nu ook meteen de oorzaak van je "probleem".
Hoi Erik,

Duidelijk! Super bedankt voor je reactie. Ik zal op internet zoeken naar branders in de buurt en ik moet ook zo snel mogelijk een maler kopen.

erspresoo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 18:32

Re: Crema laag

Berichtdoor erspresoo » di 14 nov 2017, 15:28

Ik zie dat je een maler wilt aanschaffen, pak dan niet de goedkoopste of een maler met Messen!
Kijk eens naar een bezzera bb005 of op marktplaats voor een ex horeca maler.

Succes.
Hoi,

Thanks voor de tip. Ik zal even op marktplaats kijken. Ziet er in ieder geval wel compact uit ook. Gezien het feit dat ik in Amsterdam woon (kleine woonruimte) is dat wel ideaal voor mij.

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik meer 'tools' heb.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron