Roast ED van Caffenation

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
lemonweed
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 23:57

Roast ED van Caffenation

Berichtdoor lemonweed » ma 22 jan 2018, 16:43

Ik ben nieuw in de koffie en ben volop aan het leren.
viewtopic.php?f=17&t=8937

Tot nu toe was ik redelijk in staat een drinkbare espresso te produceren.
Echter met de Roast Ed van Caffenation wil het maar niet lukken, de espresso is of te zuur of te bitter.
De basis is 18gr maling met een extractie tijd van ca 25-30 seconden.
Het veranderen van de maling, dosering hebben niet het gewenste effect.
De grote vraag wat doe ik verkeerd of heb ik een boon te pakken die me gewoon niet smaakt?
Rocket Mozzafiato Evoluzione R PID - Mazzer Mini E (SSP) - La Marzocco Strada VST - Acaia Lunar

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Pti » ma 22 jan 2018, 16:48

Bonen van Caffenation zijn overwegend zuur, het kan zijn dat de koffie gewoon niet jouw smaak is. En maak je geen zorgen je bent zeker niet de enige.

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Espresso » ma 22 jan 2018, 17:17

Probeer eens 20 gram en wat meer in het kopje tussen de 40 en 50 gram met een doorloop van tussen de 25 en 35 sec. Mits er 20gr in je bakje past.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » ma 22 jan 2018, 20:12

Caffenation brand erg licht en at geeft fruitige resultaten. Kan ook zijn dat dat gewoon niet je voorkeur geniet. Probeer ook de temperatuur eens 1-2C hoger te zetten om een beter extractie te krijgen.

Aangezien lichte brandingen lastiger extraheren dus eerder minder doseren en fijner malen om het fruitige wat te dempen. Het hoger doseren en grover malen is meer gericht op EKspresso maar daar heb je met een normale maler niet zoveel aan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Espresso » ma 22 jan 2018, 20:23

Lager doseren voor lichtere koffies ben ik het dus absoluut niet mee eens. Hoger gramage en hoger eindgewicht geven veel mooier mondgevoel en betere balans. Zeker niet alleen maar voor de EK bezitters. Vraag maar aan de man himself. Rob adviseert tussen de 19 en 20gr.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » ma 22 jan 2018, 22:19

Met een Mythos, Super Caimino of EK43 die een veel meer unimodale maling geven dan de gemiddelde maler ;) . Meer extraheren ben ik het mee eens want juist die onderextractie levert het zure. Je moet wel de juiste filterbakjes hebben en in dit geval zijn dat de VST's die bekend staan om de bijbehorende fijnere maling. 20gr in een normale double gaat niet passen.

Rob zijn boek is ook echt een aanrader. Zelf heb ik het er regelmatig met Bert over.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

lemonweed
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 23:57

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor lemonweed » vr 26 jan 2018, 17:25

Bedankt Erik en Espresso voor de tips. Ik heb beide suggesties geprobeerd en ben niet ik staat gebleken er een (voor mij) smaakvolle espresso uit te persen ........ Ik laat de caffenation even voor wat het is.

Net een verse voorraad Cook&Boon Classic en Supercharged binnen he kregen en ik had gelijk weer de espresso zoals hij mij smaakt.
Rocket Mozzafiato Evoluzione R PID - Mazzer Mini E (SSP) - La Marzocco Strada VST - Acaia Lunar

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » vr 26 jan 2018, 20:40

Je zou ook eens de LGB of Sprso Joe kunnen proberen aangezien die van veel betere kwaliteit zijn. Het blijven echter lichte brandingen en daar moet je van houden. De RoastED vond ik zelf nooit zo lekker maar die andere 2 geniet ik heel erg van.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

TecTo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 14:47

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor TecTo » za 16 feb 2019, 20:30

Deze week ook Roast Ed mee besteld en inmiddels de helft van een kilo door de molen en nog geen goede espresso.
Te zuur, weinig crema enz..

Van alles geprobeerd. Temperatuur verhoogd, fijner malen, grover malen, filterbakje van 17gr vervangen door een la marzocco strada 14gr tot 15gr gevuld. Bij nog fijnere maling bijna geen doorloop. Regel aangehouden van 1:2 in grammen bij een doorloop van 30sec.

De filterkoffie doet het geweldig in de Chemex.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » zo 17 feb 2019, 12:53

Probeer eens fijner te malen en richting de 45-50s extractietijd te gaan. Als je in een 14gr bakje 15gr doet ben je alsnog aan het updosen terwijl het juist het idee is dat je gaat downdosen en fijner malen. Ga dus eerder richting 15-16gr in het 17gr Strada bakje en dan ontzettend fijn malen en een hele lange doorlooptijd met een 1:2 ratio.

Sowieso is de Roast ED wat lichter gebrand en van wat mindere kwaliteit wat te verwachten is gezien de prijs. Het hoofdbestanddeel komt uit Brazilië en die staan meer bekend om de kwantiteit dan om de kwaliteit. Ik zie het ook meer als een boon om met melk te drinken en niet om echt als espresso van te genieten. Als je dat laatste wilt kun je veel beter de LGB of Sprso Joe kopen want die zijn wel van hele goede kwaliteit.

Kortom, you get what you pay for.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron