Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 17:31

Beste Koffieliefhebbers,

Ik heb een nieuwe website www.mybeans.nl en heb graag jullie eerlijke mening als koffiedrinkers.

Specialty Coffee is nog lang niet bij het grote publiek gekend en dat is jammer. Er zijn zoveel lokale branders met heerlijke koffie van goede kwaliteit. Maar voor de specialty coffee moet de consument wel iets meer betalen daarom het volgende idee.

Wat als je nu altijd met korting kan bestellen bij jouw favoriete koffiebrander!
Voor een kleine jaarlijkse bijdrage krijg je korting bij alle deelnemende branderijen.
De kortingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
20% korting
1+1 gratis
Gratis verzenden
Gratis artikelen
Etc

Dit zijn dan exclusieve kortingen die je nergens anders gaat vinden. De kortingen gaan altijd meer zijn dan de bijdrage die je betaald hebt. Je gaat bij meermaals bestellen dus altijd winst hebben.

Dit werkt zowel goed voor de consument want die bespaart op zijn aankopen als voor de brander want die krijgt zo nieuwe klanten die wellicht herhaal aankopen gaan doen. En daarnaast behoudt hij zijn trouwe klanten die wellicht ook meer gaan bestellen.

Het doel is meer bekendheid te geven aan de kleine branderijen en de mensen kennis te laten maken met verschillende soorten specialty coffee. Zodat er in het algemeen meer en betere koffie gedronken gaat worden.

Nu is mijn vraag; Zouden jullie als consument bereid zijn een bijdrage te betalen in ruil voor een grotere korting dan dat de bijdrage is?
Zoja wat lijkt jullie dan een fair bedrag per jaar?

En voor alle branders op het forum, zouden jullie bereid zijn om mee te doen met dit initiatief?

Hebben jullie zelf nog ideeën of opmerkingen, of lijkt het je leuk om samen dit idee verder uit te werken, laat het maar weten.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Groeten,
Arjan
MyBeans.nl
Laatst gewijzigd door CoffeeCo op di 12 jul 2022, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor fransg » za 26 mar 2022, 19:37

Ik betaal aan een goede brander graag 'de volle mep' zodat ik heerlijke boontjes heb en hij ervan kan leven, zonder dat er iemand tussen zit want als ik het 'met korting' krijg, dan krijgt de brander dus minder, kan hij de importeur minder betalen en kan die de boer niet zoveel betalen, en de tussenpersoon die de kortingsacties regelt koopt geen bonen, brandt geen bonen, doet wel marketing en website beheer en wil ook geld hebben voor zijn noeste arbeid...

In marketing zijn sommige bedrijven actief die de mensen iets verkopen dat ze al hadden, zoals de kleine energieleveranciers die eigenlijk wederverkopers zijn van energie dat Vattenfall etc reeds leveren. Ze verzinnen wat, iets over 'groene stroom' en 'recht van de boer' en 'voordeliger ook nog' en gaan dan met de contracten op zak onderhandelen met de grote jongens.

Veel onnodig werk, maar 'marketing' is ook een vak, dat begrijp ik wel en die mensen moeten ook leven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor ErikvW » za 26 mar 2022, 19:48

Mijn €0,02:

Kortingen en dergelijke regelingen bevoordelen in mijn gevoel (hier niet gehinderd door enige vorm van kennis) de grote jongens die het zich kunnen veroorloven. Ik ben juist heel blij dat er een redelijk divers aanbod is binnen onze grenzen. Klantenbinding bestaat uit leuke gebaren: de babbel als je je zakje op komt halen, de brander die net wat meer dan een kilo in je zakje doet. Die charme zou dan misschien verdwijnen. En we hebben nu eenmaal geen goedkope hobby - als je je dat realiseert kan iedereen in de ondersteunende en leverantie sector er een paar centen aan verdienen.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor Keyser » za 26 mar 2022, 20:02

Ik denk dat dit soort initiatieven de keten onnodig uitbreiden. Zoals Frans het goed zegt: iemand in de keten schiet erbij in.

Als hobbyist wissel ik graag tussen branders. Dat vind ik leuk. En door die ervaring en sentiment heb ik nu twee branders waar ik vaker terug kom.
Soms hebben de branders zelf een korting en dat is dan leuk, maar niet essentieel.

Ik denk dat gemak, smaak en onwetendheid ook een rol spelen in waarom nog veel huishoudens geen verse bonen gebruiken. In mijn omgeving geef ik ook wel eens bonen weg of probeer ik mijn passie over te brengen. Echter vind niet iedereen dit even belangrijk. Ze zien het als een standaard boodschap product. Veel vinden het teveel werk. Anderen zijn de bittere koffie gewend en vinden die van mij niet perse lekker(der). Weer een ander boeit het niet, als het maar snel klaar staat in de ochtend. Die hecht er bijna dezelfde waarde aan als ik aan een pak margarine. Laat staan dat je daar dan meer dan €20 aan gaat uitgeven. Sommigen vinden het wel lekker, zijn geïnteresseerd, maar onvoldoende om er zelf wat mee te doen. Niet alleen korting zal hen over de brug helpen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor fransg » za 26 mar 2022, 20:40

Stel je voor dat ik als micro brander wilde 'groeien' -- meer volume maken. Als iemand me dan zegt "kom maar op, ik zorg voor klanten" dan is dat leuk, maar als ik maanden later moet concurreren om er nog bij te horen... de marketing man belt me op, ik zeg dat het water me aan de lippen staat na alle investeringen, hij zegt "komt vast goed, houd vol, en je mag komende maand weer 150kg leveren, maar dan moet je wel een speciaal prijsje maken" --- dan werk ik me het schompes en verdien ik niks, mijn klanten hebben korting en de marketing man haalt zijn marges...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor Ypuh » za 26 mar 2022, 20:47

Er wordt volgens mij genoeg verdiend aan koffie machines, branders, accessoires etc. Ik gun het ze ook van harte, maar volgens mij is er prima ruimte om dat ook in combinatie met kortingen of andere initiatieven te doen.

Wat ik niet wil/steun is:
- Altijd korting geven via secundaire kanalen, en dan de prijzen verhogen voor de onwetenden/niet oplettende koper. Vroeg of laat komen (vaste) klanten hier achter en je voelt je dan toch altijd bedonderd
- Een platform a la Amazon of Thuisbezorgd; als je niet meedoet ga je het niet redden of om de kleintjes de markt uit te prijzen

Het leuke deel zit wat mij betreft in:
- Als brander loop je tegen een mooie/speciale oogst aan waar je eens wat meer van inslaat en deze als een speciale batch/group deal aan kunt bieden
- Wie 3 kilo koopt is iets goedkoper uit, of krijgt €10 korting op een volgende bestelling
- Een koffieabonnementje dat je afsluit voor 3 maanden waarbij je 15% korting krijgt of andere manier om vaste klanten te belonen
- Proefpakketten aanbieden, beetje i.c.m. bovenstaande

@Fransg, grotendeels met je eens hoor. In principe hoop je gewoon altijd een eerlijke prijs te betalen en steun je zo kleine ondernemingen, maar bij sommige branders (Friedhats, Manhattan Coffee) heb ik het idee dat een deel van de prijs ook in de zorgvuldig opgebouwde hype zit. Daar betaal ik liever niet voor; maar zou toch hun exclusieve koffiebonen wel eens willen proberen tegen een normale prijs.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:25

Ik betaal aan een goede brander graag 'de volle mep' zodat ik heerlijke boontjes heb en hij ervan kan leven, zonder dat er iemand tussen zit want als ik het 'met korting' krijg, dan krijgt de brander dus minder, kan hij de importeur minder betalen en kan die de boer niet zoveel betalen, en de tussenpersoon die de kortingsacties regelt koopt geen bonen, brandt geen bonen, doet wel marketing en website beheer en wil ook geld hebben voor zijn noeste arbeid...

In marketing zijn sommige bedrijven actief die de mensen iets verkopen dat ze al hadden, zoals de kleine energieleveranciers die eigenlijk wederverkopers zijn van energie dat Vattenfall etc reeds leveren. Ze verzinnen wat, iets over 'groene stroom' en 'recht van de boer' en 'voordeliger ook nog' en gaan dan met de contracten op zak onderhandelen met de grote jongens.

Veel onnodig werk, maar 'marketing' is ook een vak, dat begrijp ik wel en die mensen moeten ook leven.
bedankt voor je reactie.
De brander bepaald zelf welke korting hij wil geven, dat doet hij nu ook al bij bijvoorbeeld het aanmelden van de nieuwsbrief ofzo.
Zie het als een platform waar consumenten nieuwe branders kunnen leren kennen. Niet iedereen kent natuurlijke de 100den branders uit NL of daarbuiten.
De vergelijking met energiebedrijven gaat hier niet op, deze krijgen een commissie als ze iets verkopen. De vermelding zou helemaal gratis zijn, dus kost de brander niets is alleen maar gratis reclame. De brander kan zo nieuwe klanten krijgen waardoor zijn omzet stijgt. Echte coffeaddicts die veel bestellen zouden het vast niet erg vinden als ze een keer geen verzendkosten zouden moeten betalen lijkt mij ;)

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:27

Mijn €0,02:

Kortingen en dergelijke regelingen bevoordelen in mijn gevoel (hier niet gehinderd door enige vorm van kennis) de grote jongens die het zich kunnen veroorloven. Ik ben juist heel blij dat er een redelijk divers aanbod is binnen onze grenzen. Klantenbinding bestaat uit leuke gebaren: de babbel als je je zakje op komt halen, de brander die net wat meer dan een kilo in je zakje doet. Die charme zou dan misschien verdwijnen. En we hebben nu eenmaal geen goedkope hobby - als je je dat realiseert kan iedereen in de ondersteunende en leverantie sector er een paar centen aan verdienen.
Klopt het lokale aspect van ophalen bij de brander blijft. Dit gaat over extra online bestellingen wat juist extra omzet en bekendheid van de brander kan opleveren.

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:33

Ik denk dat dit soort initiatieven de keten onnodig uitbreiden. Zoals Frans het goed zegt: iemand in de keten schiet erbij in.

Als hobbyist wissel ik graag tussen branders. Dat vind ik leuk. En door die ervaring en sentiment heb ik nu twee branders waar ik vaker terug kom.
Soms hebben de branders zelf een korting en dat is dan leuk, maar niet essentieel.

(ingekort)
Stel je voor dat je hiermee nog meer branders kon ontdekken? Voordelig kennismaken kan net dat ene stapje zijn. Als die koffie smaakt ga je daar meer bestellen dus meer omzet voor die brander, je steunt de brander juist ipv dat iemand er bij in zou schieten.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor bobbee » za 26 mar 2022, 21:39

Je initiatief is interessant en ik vind het leuk wanneer mensen met leuke ideeën komen. Ik heb geen idee of het een kans van slagen heeft. Je hebt als brander geen gegarandeerde hogere afzet via jouw nog op te zette website. Je zou dus afspraken moeten maken, bijvoorbeeld minimale afzet van 1000x 250 gram koffie via jouw website verkocht binnen 12 maanden. Maar stel je haalt die cijfers niet, wie vangt dan die kosten op? Met andere woorden, waarom zou een brander hier energie insteken en niet in marketing via eigen kanalen en verkoop zonder korting? Ga jij je de gehele dag bezig houden met de website in de neer te zetten? Marketing? Dat kan niet voor niks, toch? Is de bijdrage die leden betalen voor jou?

Ik vind het een logischere zaak bijvoorbeeld als leveranciers via ons forum een korting aanbieden op hun waar. Ze zitten immers gegarandeerd bij de doelgroep. Een unieke plek voor een bedrijf om ook particulieren te kunnen bereiken en een voordeel voor onze forumleden. Ik begrijp ook niet dat er niet meer bedrijven zijn geweest die het forum hebben benaderd om iets aan te bieden met korting. Ik zou dit zeker proberen als ik een bedrijfje had.

Ik ben benieuwd hoe jouw idee zich verder ontwikkeld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron