Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:42

Stel je voor dat ik als micro brander wilde 'groeien' -- meer volume maken. Als iemand me dan zegt "kom maar op, ik zorg voor klanten" dan is dat leuk, maar als ik maanden later moet concurreren om er nog bij te horen... de marketing man belt me op, ik zeg dat het water me aan de lippen staat na alle investeringen, hij zegt "komt vast goed, houd vol, en je mag komende maand weer 150kg leveren, maar dan moet je wel een speciaal prijsje maken" --- dan werk ik me het schompes en verdien ik niks, mijn klanten hebben korting en de marketing man haalt zijn marges...
?? ik denk dat je het verkeerd ziet, het kost de brander niets, hij bepaald zelf zijn korting wat naar zijn vermogen kan niemand legt iets op. Sterker nog hij kan juist nieuwe klanten krijgen die hij misschien daarvoor niet zou hebben gehad en bestaande klanten behouden die juist door de korting misschien wel een zakje extra bestellen, dus zijn omzet groeit juist...

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:47

Er wordt volgens mij genoeg verdiend aan koffie machines, branders, accessoires etc. Ik gun het ze ook van harte, maar volgens mij is er prima ruimte om dat ook in combinatie met kortingen of andere initiatieven te doen.

Wat ik niet wil/steun is:
- Altijd korting geven via secundaire kanalen, en dan de prijzen verhogen voor de onwetenden/niet oplettende koper. Vroeg of laat komen (vaste) klanten hier achter en je voelt je dan toch altijd bedonderd
- Een platform a la Amazon of Thuisbezorgd; als je niet meedoet ga je het niet redden of om de kleintjes de markt uit te prijzen

Het leuke deel zit wat mij betreft in:
- Als brander loop je tegen een mooie/speciale oogst aan waar je eens wat meer van inslaat en deze als een speciale batch/group deal aan kunt bieden
- Wie 3 kilo koopt is iets goedkoper uit, of krijgt €10 korting op een volgende bestelling
- Een koffieabonnementje dat je afsluit voor 3 maanden waarbij je 15% korting krijgt of andere manier om vaste klanten te belonen
- Proefpakketten aanbieden, beetje i.c.m. bovenstaande
Klopt wat je zegt, amazon en thuisbezorgd vragen commissies, mijn initiatief is juist dat de brander zelf zijn korting bepaald maar niet alleen voor nieuwe maar ook voor zijn bestaande klanten. Zijn gegevens worden gratis vermeld, dat is dus gratis reclame.
De voorbeelden die je noemt zouden ook perfect kunnen :D

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 21:55

Je initiatief is interessant en ik vind het leuk wanneer mensen met leuke ideeën komen. Ik heb geen idee of het een kans van slagen heeft. Je hebt als brander geen gegarandeerde hogere afzet via jouw nog op te zette website. Je zou dus afspraken moeten maken, bijvoorbeeld minimale afzet van 1000x 250 gram koffie via jouw website verkocht binnen 12 maanden. Maar stel je haalt die cijfers niet, wie vangt dan die kosten op? Met andere woorden, waarom zou een brander hier energie insteken en niet in marketing via eigen kanalen en verkoop zonder korting? Ga jij je de gehele dag bezig houden met de website in de neer te zetten? Marketing? Dat kan niet voor niks, toch? Is de bijdrage die leden betalen voor jou?

(ingekort)
Bedankt dat je het een leuk initiatief vind
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar de brander geeft zelf een kortingscode uit die de consument via een jaarlijks abonnement kan inzien, hij besteld rechtstreeks op de site van de brander zonder tussenkomst of commissie. Je moet het zien als een platform waar consumenten nieuwe branders kunnen ontdekken en kunnen kennismaken met korting in de hoop dat ze daarna vaste klant worden omdat de koffie zo goed was :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor bobbee » za 26 mar 2022, 22:51

Dus de website wordt een verzamelportaal van kortingscodes?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » za 26 mar 2022, 23:27

Dus de website wordt een verzamelportaal van kortingscodes?
ja maar dus geen affiliate kortingssite met allemaal banners en reclame

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor gilleko B. » zo 27 mar 2022, 11:30

Elk nieuw initiatief kan natuurlijk goed uitpakken, maar in de chain totdat de boon in je maler belandt is lang en groot. Ik heb zoiets dat het op zijn minst een kleine goed brander geen windkastelen oplevert. Koffieliefhebbers weten hun weg toch ook wel te vinden met een beetje zelf aanklooien met thuis branden. Ik beperk de aankoop van mijn bonen tot het Hoofdkwartier en Dutch Barista en af en toe de brandzaak. Op moment dat ik een bijzondere boon zie bij een ander dan probeer ik die.





Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor bobbee » zo 27 mar 2022, 12:37

Maar op zich zou een website met kortingscodes kunnen uitdagen tot aankoop bij een brander buiten jouw lijstje. Dat denk ik dan weer wel.

Ik vind de aanpak van hoofdkwartier daarom ook slim met hun koffie van de maand. Het triggert en je checked automatisch hun assortiment daardoor. Zelfde kan zo werken met een kortingscode denk ik.
Ik zou hem wel meepakken als ik eens wil bestellen. Geld is voor mij ook gewoon geld zoals dat het voor de brander en boer is. Ik gun iedereen het beste, zeker als ik rijker was dan nu...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CoffeeCo
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 14:53

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor CoffeeCo » zo 27 mar 2022, 12:47

Maar op zich zou een website met kortingscodes kunnen uitdagen tot aankoop bij een brander buiten jouw lijstje. Dat denk ik dan weer wel.

Ik vind de aanpak van hoofdkwartier daarom ook slim met hun koffie van de maand. Het triggert en je checked automatisch hun assortiment daardoor. Zelfde kan zo werken met een kortingscode denk ik.
Ik zou hem wel meepakken als ik eens wil bestellen. Geld is voor mij ook gewoon geld zoals dat het voor de brander en boer is. Ik gun iedereen het beste, zeker als ik rijker was dan nu... AfbeeldingAfbeelding
Precies het is voor beide partijen goed :D

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor cremalover » zo 27 mar 2022, 13:28

Beste Koffieliefhebbers,

Ik heb een idee voor een nieuwe website en heb graag jullie eerlijke mening als koffiedrinkers.

Specialty Coffee is nog lang niet bij het grote publiek gekend en dat is jammer. Er zijn zoveel lokale branders met heerlijke koffie van goede kwaliteit. Maar voor de specialty coffee moet de consument wel iets meer betalen daarom het volgende idee.

Wat als je nu altijd met korting kan bestellen bij jouw favoriete koffiebrander!
Voor een kleine jaarlijkse bijdrage krijg je korting bij alle deelnemende branderijen.
De kortingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
20% korting
1+1 gratis
Gratis verzenden
Gratis artikelen
Etc

Dit zijn dan exclusieve kortingen die je nergens anders gaat vinden. De kortingen gaan altijd meer zijn dan de bijdrage die je betaald hebt. Je gaat bij meermaals bestellen dus altijd winst hebben.

Dit werkt zowel goed voor de consument want die bespaart op zijn aankopen als voor de brander want die krijgt zo nieuwe klanten die wellicht herhaal aankopen gaan doen. En daarnaast behoudt hij zijn trouwe klanten die wellicht ook meer gaan bestellen.

Het doel is meer bekendheid te geven aan de kleine branderijen en de mensen kennis te laten maken met verschillende soorten specialty coffee. Zodat er in het algemeen meer en betere koffie gedronken gaat worden.

Nu is mijn vraag; Zouden jullie als consument bereid zijn een bijdrage te betalen in ruil voor een grotere korting dan dat de bijdrage is?
Zoja wat lijkt jullie dan een fair bedrag per jaar?

En voor alle branders op het forum, zouden jullie bereid zijn om mee te doen met dit initiatief?

Hebben jullie zelf nog ideeën of opmerkingen, of lijkt het je leuk om samen dit idee verder uit te werken, laat het maar weten.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Groeten,
Arjan
Zou zeker interesse hebben als het financieel voordeel groot genoeg zou zijn. Ik gebruik 2.5 kilo per week. Het moet ook bij zulke kleine afnames substantieel voordeel opleverern.
Verder weet ik niet wat specialtycoffee is. Ik hoop niet super licht gebrande bonen met een azijnachtige afdronk want dan ben ikgeen kandidaat hier voor.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Wil jij koffie met korting? Jouw mening gevraagd

Berichtdoor cremalover » zo 27 mar 2022, 13:30

Mijn €0,02:

Kortingen en dergelijke regelingen bevoordelen in mijn gevoel (hier niet gehinderd door enige vorm van kennis) de grote jongens die het zich kunnen veroorloven. Ik ben juist heel blij dat er een redelijk divers aanbod is binnen onze grenzen. Klantenbinding bestaat uit leuke gebaren: de babbel als je je zakje op komt halen, de brander die net wat meer dan een kilo in je zakje doet. Die charme zou dan misschien verdwijnen. En we hebben nu eenmaal geen goedkope hobby - als je je dat realiseert kan iedereen in de ondersteunende en leverantie sector er een paar centen aan verdienen.
Waar in de buurt van Helmond zitten jouw branders?
Ik heb een brander op fietsafstand die voor de horeca brandt. Die wil dus niet een pondje aan mij als particulier verkopen. Waarom niet vraag ik me dan af? Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet aan iemand die er een beetje kijk op heeft wat lekkere bonen verkopen?


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron