De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor Martijn » ma 09 sep 2013, 22:37

Het was spannend en er werd al geruime tijd over gespeculeerd: wie wint de (inmiddels beruchte) Misset Horeca Koffie Top 100. Vandaag was het zover en werd in Utrecht de uitslag bekend gemaakt.

Eerste plaats: The Village Coffee & Music

The Village Coffee & Music in Utrecht is de beste koffiezaak van Nederland. Het bedrijf van Lennaert Meijboom en Angelo van de Weerd voert dit jaar de Misset Koffie Top 100 aan. Dat is maandagavond bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Top 100.

Afbeelding

De hoofdjury was unaniem over de positie van The Village: alle vijf wezen ze het Utrechtse bedrijf aan als beste. The Village neemt daarmee de titel over van de winnaar 2012: De Koffie Salon in Amsterdam.

Tweede plaats: Vienna Konditorei

Vienna Konditorei is een begrip in Den Haag en bestaat al bijna vijftig jaar. Het kleine koffiezaakje op het plein Plaats stond vorig jaar al op de zesde plek en stoomt nu door naar plaats twee.

Het is knap hoe eigenaar Jordy Kuijper (27) en zijn team vanuit hun kleine barretje, een kioskje is het bijna, het tweehonderd plekken tellende terras voorzien van de prachtigste koffies. Vooral de espressocrema oogst lof: het mooiste tijgervelletje van de Top 100. 'Dit is het wauw-effect wat we zoeken', juicht de hoofdjury.

Derde plaats: IJspressi

IJspressi in Almere combineert ijs en espresso. En het serveren van die koffie gaat eigenaren Inge de Boer en Martijn Olislagers goed af: het levert ze een derde plaats in de Koffie Top 100.

IJspressi heeft een eenvoudig terras en binnen aan twee zijden een counter: rechts de koffie, links de langste aaneengesloten ijsvitrine van Nederland, die plek biedt aan liefst 64 smaken. Zowel Olislagers als De Boer hebben hun baristacertificaat, maar Olislagers is meer naar het ijs gegroeid, terwijl De Boer juist de koffiekant op leunde.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor Joep » di 10 sep 2013, 12:37

En op 10? ^,^
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor pichichi » di 10 sep 2013, 13:11

Over The Village schrijft Misset o.a.:
Ze zijn een exponent van de Nieuw Ruig-stroming in koffieland. Betonnen vloer, vintage meubels, baarden en tatoeages.
:shock: :roll: :lol:

Krijg ik spontaan jeuk van. En ik heb niet eens een tattoo of een baard (nou ja, soms, een beetje, van een klein weekje)! De Nieuw Ruig-stroming..... Let that sink in for a while.... :|

En dan wel allemaal aan de slow koffie, het liefst met Yirgacheffe en Sidamo's... lekker fleurig.
(niet echt ruig dus?)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor Spironski » di 10 sep 2013, 19:54

Ha ha, heel zorgvuldig Nieuw-Ruig zitten wezen: lijkt me een contradictio in terminis.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor SteefM » di 10 sep 2013, 19:57

'Nieuw Ruig'? Is dat een soort substroming van hipster dan of zo? Klinkt namelijk allemaal behoorlijk hipster.

Ben er nooit geweest maar wel eens goede verhalen over gehoord. Ben overigens wel benieuwd wat er zoal nog meer op de lijst staat.. (hoewel lijstjes natuurlijk heel gevaarlijk zijn hehe)

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor pichichi » wo 11 sep 2013, 10:11

Ben overigens wel benieuwd wat er zoal nog meer op de lijst staat.. (hoewel lijstjes natuurlijk heel gevaarlijk zijn hehe)
Heel sneu.. :cry: : Misset blokkeert de afgelopen 24 uur steeds meer van hun website aangaande deze lijst.
Gisterochtend nog vrij de juryrapporten van de top 5 te lezen? Nu blocked!
Gistermiddag idem wat betreft de hele lijst? Nu blocked!

Ik zeg: boycot!

Je kunt je sowieso afvragen hoe kundig de lijst tot stand is gekomen.. Voor wie een kwartiertje over heeft, check deze video http://www.youtube.com/watch?v=aJmF2icxNiE, waarin uitvoerig (veel té) wordt uitgelegd hoe ze de zaken en koffies hebben beoordeeld. De koppen espresso en cappuccino die de presentator laat zien verderop .... :lol:
`de creeeema is vrij dun´ :roll: :P ± http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xNiE#t=617
en deze cappuccino is simpelweg te typeren als horror± http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xNiE#t=764
jakkes!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor Spironski » wo 11 sep 2013, 14:55

De bakjes koffie die we daar te zien krijgen lijken mij inderdaad ook vrij treurig. Maar we weten vanzelfsprekend niet wat de beoordeling van de reviewer daarover was.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor Joep » do 12 sep 2013, 11:36

Ik vind de Village echt een leuke tent. Zijn een stel gozers met passie voor koffie en muziek die een zaak hebben ingericht als hun eigen huiskamer. Passie voor koffie hebben ze allemaal en ze zijn goed in wat ze doen. Of die huiskamersfeer bij jou past is de vraag, maar dat hoeft ook niet. Genoeg andere keus dan.

Ik heb toen de jury kwam koffie gemaakt en we zijn 10e geëindigd. En hoewel het maar een lijstje is en veel goede zaken niet meededen ben ik best wel een beetje trots daarop.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: De Misset Horeca Koffie Top 100 2013

Berichtdoor pichichi » wo 18 sep 2013, 17:57

Bij de Lindenhof in Soest afgelopen weekend een espresso gedronken. Nr. 31 in de lijst.
Matigjes... Van die hoge espressokopjes, zoals Carmen die heeft. Lange tuut omhoog, dunnig porselein, moeilijk drinken. De koffie was Café Intención van Darboven. Had sterk de indruk Robusta te proeven. Maar het zou een 100% Arabica blend moeten zijn.
http://www.darboven.nl/koffie-in-de-hor ... -intencion
Waar ze dat kruidige dan vandaan halen, schiet mij niet 1-2-3 te binnen als er alleen maar Central en Zuid-Amerika in zit. Moet een vleug Indo inzitten :?:
Zwager had wel een mooie latte, op het oog dan.
Verder een mooie zaak, dat wel. Maar de koffie kan écht beter.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron