Proefpanel: Costa Rica

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor hoi_roy » vr 19 feb 2016, 13:29

Ben tijdje weg geweest van dit forum. Is het zo rustig / inactief dan?
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Spironski » za 20 feb 2016, 03:44

Nee hoor, valt wel mee. Maar we hebben simpelweg geen respons meer gehad na de vloed van....eh, niet zo gunstige besprekingen over deze koffies.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor hoi_roy » za 20 feb 2016, 21:12

Ah oké.
Het is wel jammer dat we niets meer hebben gehoord na alle moeite van branden, verpakken, sturen en proeven/becommentariëren. Was mooier geweest als dit commentaar was gebruikt om de producent te sturen in de juiste richting en als we tot afsluiting wat meer over herkomst van de bonen etc. hadden gehoord.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Spironski » zo 21 feb 2016, 01:13

Ik kan me best voorstellen dat ze een beetje geschrokken zijn, en ook teleurgesteld, maar feedback op onze commentaren zou wel gepast zijn, vind ik. Ik hoop dat ze de moeite die we hebben gedaan serieus hebben genomen en iets doen met wat onze bevindingen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Martijn » ma 22 feb 2016, 13:23

Hoi allemaal, helder verhaal en ook niet meer dan terecht dat jullie om een reactie van de aanbieder vragen (alhoewel bij de meeste proefpanels de aanbieder zich zelf niet in de discussie mengde). Ik heb de aanbieder een mail gestuurd met het verzoek om op jullie vragen en opmerkingen te reageren. Ik kan hem echter niet verplichten.

Ik denk overigens niet dat het uitblijven van een reactie van één aanbieder van een proefpanel een maatstaf moet zijn voor de levendigheid van het forum in het algemeen. We staan uiteraard altijd open voor tips en suggesties en wanneer iemand als moderator wil meehelpen om het forum verder te activeren, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Martijnn
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Koffieman
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 08 mar 2013, 18:20

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Koffieman » ma 22 feb 2016, 14:59

Beste koffieliefhebbers,.. Hier ben ik dan.. The man with the too dark roasted beans.. ;)

Tja, waar zal ik beginnen? Allereerst excuus dat ik niet eerder heb gereageerd op jullie welonderbouwde feedback.. Had niet door dat het een tweeweg systeem was, maar wel zo logisch dat ik misschien zou reageren.. echter schrok ik n btje van de negatieve respons..

Daarnaast wil ik iedereen bedanken voor de feedback op de koffie. Afgezien dat het niet de respons was waar we op hoopte, is het erg leerzaam en interessant geweest jullie feedback te lezen. Op sommige na,...

De koffie. Ik ben gevraagd door een buitenlandse ondernemer om te kijken of deze koffie enige potentie had in NL. In deze aquisitie stuitte ik ook op dit forum. Echter werden mij een aantal zaken direct duidelijk. De koffie is veel te donker gebrand. Hier had ik geen invloed op en jullie zijn niet de enige die met deze conclusie kwamen. Het verhaal dat mij is verteld klonk plausibel genoeg om een marktonderzoek te doen,. Echter zijn de reacties negatief, en een deel van de info die ik meegaf met de samples werd door sommige direct weerlegd.

Ik heb deze feedback en die van vele anderen teruggekoppeld naar de betreffende persoon.. en daarmee was het ook einde verhaal. Er was nog ter sprake gekomen om wat groene samples deze kant op te laten komen. Want zoals men in Costa Rica de koffie brandt, zo doen ze dat hier dus niet. Het kwaliteitsbesef ligt hier een stuk hoger. Sterker nog, de koffiemarkt is dusdanig "crowded" dat je van goede huizen moet komen wil je jou product onderscheidend maken.

Echter dacht de ondernemer een speciale manier van verwerken te hebben gevonden dior direct na oogsten te branden. En groene koffiebonen exporteren is niets nieuws..

Al met al een leerzame ervaring, ik dacht dat ik wel een basiskennis had op het gebied van koffie, maar mooi om te lezen hoe dit product tot de molecuul toe wordt benadert.. En dat er mensen zijn die streven naar utieme perfectie..

Mochten er nog vragen zijn wil ik die uiteraard beantwoorden.

Nogmaals bedankt,

Lennert

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor fransg » ma 22 feb 2016, 15:18

Dankje Lennert, mooi dat je e.e.a. hebt toe willen lichten!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor hoi_roy » ma 22 feb 2016, 15:27

Lennert, bedankt voor je reactie hier op het forum. Wordt gewaardeerd!
Ik vond het iig wel heel leuk dat er een proefpanel was.
Bezzera Unica | Quamar M80E

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor SteefM » ma 22 feb 2016, 15:46

Tof dat je toch gereageerd hebt!

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Barista74 » ma 22 feb 2016, 19:00

Inderdaad. Bedankt voor je reactie
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron