Proefpanel: Costa Rica

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Martijn » ma 21 sep 2015, 17:14

Het heeft even geduurd maar we hebben er weer een, een heus Koffiepraat-proefpanel! Ditmaal gaat het om een drietal koffies uit Costa Rica. De koffie wordt direct op de plantage geroosterd en komt dan deze kant op. De leverancier van deze koffie stelt 8 proefpakketten van ieder 3 x 250 gram. Dit is de beschrijving die hij ons aanleverde:
Deze koffie is bestemd voor een marktonderzoek om te kijken in welke mate er behoefte is aan deze koffiesoort op de Nederlands / Europese koffiemarkt. De betreffende koffieboer wilt zijn koffie aanbieden op een manier zodat hijzelf eraan verdient en niet dat zijn koffie tegen lage prijzen wordt opgekocht zodat andere partijen winstmarges pakken op zijn product. Bestellingen die in de toekomst worden gedaan komen direct bij de koffieboer terecht, zodat zijn familie de marges krijgt waar ze hard voor werken. Daarnaast is de koffieboer van mening dat deze koffie te goed is om tegen lage prijzen te worden opgekocht en door handelaren in een blend worden gemixt om zo meer volume te krijgen.

Een aantal door de koffieboer aangedragen feiten op een rij:

- De koffie is afkomstig uit Costa Rica
- Branddatum begin september 2015.
- De koffiebonen zijn 24 uur na oogsten gebrand om fermentatie / negatieve invloed op de boon tegen te gaan. Zodra de boon is geplukt ontstaat er organische afbraak, dit wordt tegengegaan omdat de boon vrijwel direct van de schil wordt ontdaan, gedroogd en gebrand. Binnen 24 uur. Hierdoor ontwikkelt de boon minder zuurtegraad en dit draagt bij aan een meer soepele, frisse smaak van de boon.
- Lage zuurtegraad en dus beter voor tanden en darmen.
- Groeit tussen 1600m – 1700m boven zeeniveau en gem. temperatuur van 19 Graden Celsius, en een neerslag van gemiddeld 240 cm p. jaar.
- Onderdeel van een coöperatief gericht op een meer duurzame manier van verbouwen en een betere welzijn voor de families op de plantages.
- Single origine non blended Arabica
- De middleman / tussenhandelaar is er tussen uit gehaald.
- Smaak: Fruitig; fris, lage zuurte,[/list]

Er zijn 3 soorten bonen te onderscheiden. Deze worden aangeduid als MM; RP; GR. De reden voor deze “codes” is dat de bonen waarschijnlijk andere namen krijgen voor de verkoop.
- MM heeft een medium roast
- RP heeft een medium / dark roast
- GR is een gourmet koffie en heeft een dark roast.
Vind je het leuk om deze koffies te proeven en je ervaringen hier te delen? Stuur dan je volledige naam en adresgegevens per PB naar Martijn en wie weet zit jij er bij.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Proefpanel:

Berichtdoor pichichi » ma 21 sep 2015, 21:07

Koffie proeven?? Mijn raison d´être... ;)

PB gestuurd!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel:

Berichtdoor Spironski » ma 21 sep 2015, 21:32

Ik heb een beetje mijn reserves over de branddatums, maar ik laat graag mijn ongelijk bewijzen. Vind het een leuk en zinvol initiatief, wie weet werkt het.

Martijn, heb je ergens nog mijn adresgegevens?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Proefpanel:

Berichtdoor Martijn » ma 21 sep 2015, 23:12

Martijn, heb je ergens nog mijn adresgegevens?
Jazeker!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic

Cookin' BV - www.cookin.nl

Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl

Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl

Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl

Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Bluecold » ma 21 sep 2015, 23:52

Hierdoor ontwikkelt de boon minder zuurtegraad en dit draagt bij aan een meer soepele, frisse smaak van de boon.
Minder zuur, maar meer frisheid? :roll:

Ook het verhaal over toegevoegde waarde klinkt mij krom in de oren. Nog los van de branddatum en versheid.
Als je gaat branden op locatie ga je eerder in het proces waarde toevoegen. Daarmee is het rendement van je proces lager en dus je marge ook. Hoe je die marge uiteindelijk verspreidt over de medewerkers is volledig secundair.

In principe zou ik het wel eens willen proberen. Maar ik vrees dat ik eigenlijk er al te negatief tegenover sta, dus als er meer gegadigden zijn dan zou ik hen voorrang geven.

Hoe dan ook, wat verduidelijking van de leverancier zou leuk zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » di 22 sep 2015, 07:36

Ik had me gisteren al meteen opgegeven. Ben erg benieuwd en ga er open in. Natuurlijk hebben we onze vooroordelen klaar maar daar laat ik me dan niet door leiden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Berichtdoor bobbee » di 22 sep 2015, 08:36

Begin september gebrand, maar wanneer worden ze dan verstuurd naar het proefpanel? Is dat ergens in oktober?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor pichichi » di 22 sep 2015, 13:36

Ik denk dat er wel degelijk een meerwaarde aan zit voor de producenten in origine.

Zij verkopen hun waar doorgaans voor gemiddeld één dollar per lb, met een uitschieter hier en daar. Gebrand en wel levert het altijd meer op, ook al is het maar ietsje.

Een even hoge prijs rekenen als in de Westerse wereld zou wel soort van krom zijn; de branders hier rekenen ook shipping costs, verzekering, agents, middle men (in)direct door.

En misschien is een lagere prijs ook wel terecht, aangezien inderdaad de versheid in het gedrang raakt. Een verkapte win-win situatie, misschien…

Escoffee Ecuador, Azahar Colombia (met hun V.A.S. principe = value added @ source) en in Nederland/Ethiopië Moyee (die nog steeds hardnekkig beweren dat zij het hebben uitgevonden :( ), allen voorgangers die hetzelfde ‘trucje’ toepassen.

Maar gaat het nou om het middel of het doel? Ik neig naar middel (de koffie zelf), wat egocentrisch én beroepsgedeformeerd is beken ik eerlijk, want boeren mogen (moeten) heus meer verdienen!

Ben verder niet zo van de strenge versheidsleer als anderen hier en daar, maar ik ben ook niet de enige klant c.s.… Dus menigeen zal bonen die binnen een week tevoren gebrand zijn believen. Gaat die origine branders niet lukken. Of het moet vliegensvlug per koerier/luchtpost zijn, maar dan gaat het carbon footprint CO2 verhaal (negatief) opspelen..

Wat betreft de lage zuurgraad denk ik dat er wel waarheid in kan schuilen; meeste processen na plukken veroorzaken hetzij via gedroogde, dan wel gewassen methode de (on)nodige soorten zuren, passend bij de boonsoort (variëteit). Hier wordt gesteld dat er vrijwel direct na pluk kort wordt geprocessed en dan meteen gebrand. Ik denk dan juist dat dat te snel is, immers…. Die droging of wassing moeten ‘hun ding nog doen’, ten gunste van de smaak van de boon. Niet alleen de zuurgraad zou weleens ‘low’ kunnen uitpakken.

Al met al ben ook ik erg nieuwsgierig!! Bring it on…
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

BertW
Berichten: 21
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:41
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor BertW » di 22 sep 2015, 14:10

Meld me hierbij aan, ben benieuwd hoe de 3 types smaken. Adres via PB gestuurd.

Gr. Bert
Dalla Corte mini EX4+ (2009) || Baratza Forte || Baratza Virtuoso Preciso 685 || RB flat
Brew: Hario Scale || Abid Clever Dripper || Ubrew || Melitta filters || Bodum Bistro en Braun 3045 molen
Bonen: Blanche Dael (te lopen) || winkels via internet

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor mloes » wo 23 sep 2015, 12:34

Ben ook benieuwd


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten