Koffie in de krant of op het web

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor pichichi » vr 25 aug 2017, 14:50

Hahahaha wat prachtig dit!!
Ik heb in juni met één van die jongens een cursus gevolgd (Coffee Science) in de Nuova Simonelli fabriek. Hij heet Andrea Cremone. Ik zat naast hem en de cursusleider had (heel hipster?) bedacht dat je niet jezelf ging voorstellen maar je buurman/vrouw na een kort kennismakingsgesprekje. Waarvan akte :)
Week later gaf hij mij een espressokopje voor mijn collezione di tazzine
http://espressocups.coffee/var/albums/T ... 1501967109" onclick="window.open(this.href);return false;

Tazze Pazze betekent overigens Gekke Kopjes ;)

Enne @ mevr. Corstius: rekenen is niet helemaal uw ding - reken maar - :D
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor fransg » zo 27 aug 2017, 10:05

Een mooi lang en indringend gesprek over koffie en de wereld waarin koffie wordt gedronken, met schrijfster en filosofe Simone van Saarloos in De Morgen:
saarloos.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor fransg » di 29 aug 2017, 20:56

http://dailycoffeenews.com/2017/08/28/i ... udy-finds/

Het is ontdekt dat wie langer leeft, ook meer koffie drinkt, tot wel vier koppen per dag terwijl overleden mensen dan vaak al enige tijd zijn opgehouden met koffie drinken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor R&B » di 29 aug 2017, 22:15

Is dat niet hetzelfde onderzoek als deze?
[edit]
Kennelijk een ander onderzoek met dezelfde bevinding. Altijd goed als een resultaat bevestigd wordt in een andere studie. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor fransg » zo 03 sep 2017, 21:53

koflol01-IMG_8587-03-september-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor pichichi » ma 18 sep 2017, 11:24

Zelfs over gewone koffie weten hippe types ingewikkeld te doen

Door: Teun van de Keuken 18 september

Hebt u jarenlang koffie gedronken die u eigenlijk niet lekker vond en smachtte u naar een oer-Hollands doe-maar- normaal- dan doe- je- al- gek- genoeg- bakkie, maar durfde u er niet voor uit te komen? Dan heb ik goed nieuws voor u. Filterkoffie mag weer. Het AD schrijft het en als er één krant is die weet wat wat wel en niet kan, dan is het dit Rotterdamse kwaliteitsdagblad wel. Het artikel dat de terugkeer van de filterkoffie verkondigt, knalt er meteen goed in: 'Lekkende percolators, peperdure Jura-apparaten; het hóeft allemaal niet meer. Je kan tegenwoordig met een gerust hart weer een ouderwetse pot filterkoffie zetten.'

Je zou espresso kunnen vergelijken met whisky, en filterkoffie met wijn. Je zou het ook niet kunnen doen

Wat een opluchting! Je zou maar jarenlang vieze stinkkoffie hebben gezet met een lekkende percolator, omdat je dacht dat dit nu eenmaal zo hoorde. Je wilde misschien wel anders, al was het maar een niet-lekkende percolator, maar je vrienden zagen je al aankomen. En zo modderde je maar door met dat lekkende ding. Tot nu. Nu mag je weer koffie in het bruine Melittazakje scheppen en er kokend water op gieten. Binnen een mum van tijd heb je een bakkie troost volgens oma's recept. Niemand die je er nog om uitlacht.

'Zo gaan die dingen', denkt u nu, maar dat is toch iets te laconiek. Hier is namelijk, aldus het AD, sprake van een heuse trend. Dat is fijn, maar heeft ook schaduwzijden. Want waar een trend is, gaan mensen erop inspringen en daar komt altijd ellende van. Zo doet Martijn Engels van de Utrechtse koffiezaak Leute, 'waar een groot deel van de zaak in het teken van de filterkoffie staat' - is dat iets anders dan dat je er filterkoffie kunt krijgen? - nogal duur over de doodgewone opgietkoffie: 'Eigenlijk zou je espresso kunnen vergelijken met whisky, en filterkoffie met wijn.' Je zou het ook niet kunnen doen.

Slow coffee! Hoe krijgen die types het voor elkaar om alles te bevuilen met hun vieze praat?
Slow coffee! Hoe krijgen die types het voor elkaar om alles te bevuilen met hun vieze praat?
Marijn Gijsbers, Neerlands beste barista, dat is Italiaans voor koffiezetter, doet ook een duit in het zakje: 'De trend van filterkoffie, of zoals wij het noemen: slow coffee, zien we al langer, maar vooral de laatste twee jaar is het echt populair aan het worden'. Slow coffee! Hoe krijgen die types het voor elkaar om alles te bevuilen met hun vieze praat? En Marijn is nog niet klaar: 'Daarbij is het echt iets van deze tijd om weer zwarte koffie te drinken. Het is gezonder, minder vet en bevat minder dierlijke producten dan bijvoorbeeld cappuccino.' Marijn, Marijn, wat bazel je toch allemaal? Gezonder en minder vet? En als je nou- net als oma vroeger, melk in die filterkoffie - sorry, slow coffee - doet? En suiker? Dan is die weer ongezonder. Ga je baristamond spoelen.

In een koffiezaakje bij mij om de hoek maken ze ook filterkoffie. Niet in een ouderwetse Bravilor, maar in een grote glazen glazen bol die in een scheikundig laboratorium niet zou misstaan. God, wat komen de zoetjes, zuurtjes en cacaotonen goed tot hun recht. Daar kan vast iemand uren college over geven. Zelfs als we teruggaan naar gewone koffie, weten die hippe types er toch weer ingewikkeld over te doen. Dan kunnen ze er ook meer voor vragen.
Volkskrant

Jammer...
(Spelfoutje in naam van de DBC ook)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor pichichi » ma 18 sep 2017, 11:28

Spelfoutje komt uit artikel AD van vorige week waarnaar Van De Keuke [sic] verwijst:
Weg met de moeilijke macchiato. Gewoon weer filterkoffie!

Lekkende percolators, peperdure Jura-apparaten; het hóeft allemaal niet meer. Je kan tegenwoordig met een gerust hart weer een ouderwetse pot filterkoffie zetten. De nostalgische bak met pleur is namelijk helemaal terug.

Bonne Kerstens 13-09-17

De ouderwetse bak filterkoffie moest het de afgelopen jaren steeds vaker afleggen tegen bijvoorbeeld de Senseo, de Nespresso of het dure espressoapparaat. Dat tij lijkt te keren. Filterkoffie wordt vooral bij jongeren steeds populairder: goedkoop, en zo gezet.

Het succes is ook te zien in de verkoop van filterkoffieapparaten. Coolblue verkocht het afgelopen jaar 58 procent meer filterkoffieapparaten dan het jaar daarvoor. Bol.com zag een stijging van 30 procent.

Reden genoeg voor koffietentjes om ook op de trend in te spelen. De Groningse Gerben Engelkes, winnaar van de Misset Koffie Top 100, was er vroeg bij. ,,Ik verkoop al sinds 2012 filterkoffie in mijn zaak. Het heeft me zeker geen windeieren gelegd. Het is een prachtig product. De mooie smaken komen erin naar boven en je kunt er enorm mee variëren."

Langzame koffie
Het is gezonder, minder vet en bevat minder dierlijke producten dan bijvoorbeeld cappuccino
Marijn Gijsbers, beste barista van Nederland
Marijn Gijsbers, die dit jaar tot beste barista van Nederland werd uitgeroepen, is het met zijn collega eens. ,,De trend van filterkoffie, of zoals wij het noemen: slow coffee, zien we al langer, maar vooral de laatste twee jaar is het echt populairder aan het worden. Niet vreemd: het is gewoon lekkere koffie, zonder dat je een peperduur koffieapparaat nodig hebt. En er is minder kennis nodig voor een kwalitatief goed kopje koffie. Daarbij is het echt iets van deze tijd om weer zwarte koffie te drinken. Het is gezonder, minder vet en bevat minder dierlijke producten dan bijvoorbeeld cappuccino."

In de Utrechtse zaak Koffie Leute pakken ze het fenomeen filterkoffie nóg serieuzer aan. Een groot deel van de zaak staat in het teken van filterkoffie. ,,We zijn ermee begonnen uit voorliefde", vertelt Martijn Engels, een van de eigenaren. ,,We wilden af van al die ingewikkelde espressomachines waar mensen niks van snappen. Dat is voor klanten een soort mysterie. Bij filterkoffie zie je wat er gebeurt." Volgens Engels wordt filterkoffie ten onrechte onderschat. ,,Het doet echt niet onder voor espressokoffie. Eigenlijk zou je espresso kunnen vergelijken met whisky, en filterkoffie met wijn. Wijn drinkt immers ook een stuk lekkerder weg, en er zijn veel meer smaken en mogelijkheden.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor pichichi » di 26 sep 2017, 12:13

BREKEND: Forumleden ontmaskerd in de nieuwste KoffieTCacao!!
Bas.png
Peter.png
Bob.png
Erik.png
Weet ik meteen van wie ik m'n Sette onlangs kocht, en bij wie hij 'm als tussenstation parkeerde :lol:

Ook onze moderator en die ene Erik hebben nu een gezicht :shock: :shock:

Leuk hoor mannen!!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor bobbee » di 26 sep 2017, 12:55

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant

Berichtdoor fransg » di 26 sep 2017, 14:13

Goed! De toppers bijeen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron