Pogingen tot boontjes branden...

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » do 08 sep 2022, 09:47

Op de foto lijken de bonen verdeeld in twee kampen: mooi bruin en te lichtbruin. In real life is er nauwelijks kleurverschil.
Oh, en het boontje komt uit Vietnam. Er staat geen naam op de zak, alleen het land van herkomst.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor gilleko B. » do 08 sep 2022, 10:47

OmeCo, als je bij een brander een paar uur per week kan werken en daarmee je passie volgt, ik zeg doen als het kan. Van zo'n bericht dat iemand dat mogelijk gaat doen word ik intens vrolijk.





Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » do 08 sep 2022, 11:26

OmeCo, als je bij een brander een paar uur per week kan werken en daarmee je passie volgt, ik zeg doen als het kan. Van zo'n bericht dat iemand dat mogelijk gaat doen word ik intens vrolijk.

Afbeelding
Dankjewel, je reactie raakt me Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor Dirk Jan » do 08 sep 2022, 13:49

OmeCo, Wat leuk dat je aan het branden bent bij een brander en bedankt dat je dat hier deelt. Ik zou bijna zeggen dat het aanstekelijk werkt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor ErikW » do 08 sep 2022, 20:31

Veel plezier OmeC!
Fijn dat je van het ene probleem toch nog wat moois kan maken voor je hobby!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor omeCo » zo 11 sep 2022, 17:09

OmeCo, Wat leuk dat je aan het branden bent bij een brander en bedankt dat je dat hier deelt. Ik zou bijna zeggen dat het aanstekelijk werkt.
Nou…. Ik ga praten en kijken wat er mogelijk is. Woensdag weet ik hopelijk meer.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Pogingen tot boontjes branden...

Berichtdoor omeCo » zo 11 sep 2022, 17:28

Na 4 dagen maar eens een espresso gemaakt van de zelf gebrande boontjes.
18 gram boontjes erin en 42 gram espresso als resultaat. Het liep alleen wat te vlot door: minder dan 20 sec ( exacte waarde niet afgelezen).
Mooie crema en de smaak viel niet tegen (maar niet echt lekker ofzo. Wel de belofte dat er meer in zit).

Volgende poging maar wat fijner malen om de verhoudingen een beetje op orde te krijgen.

Nog tips?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Pogingen tot boontjes branden...

Berichtdoor Dirk Jan » zo 11 sep 2022, 18:17

Ziet er zo best wel goed uit ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Eerste poging tot boontjes roosteren...

Berichtdoor Ruben- » ma 12 sep 2022, 06:59

Dik een jaar verder. De Rocket is weg, de E6 is weg maar de Hearthware Precision Coffee Roaster staat braaf in de schuur.

Aanleiding om hem tevoorschijn te halen: volgende week ga ik koffie drinken bij Gijs van Little Roastery. Misschien ga ik daar een paar uur per week werken (ik werk niet meer vanwege ziekte maar wil niet thuis blijven zitten). Vorig jaar kreeg ik van hem wat groene bonen. Wel zo leuk als ik daar nog wat mee doe (ze ruiken niet muf ofzo).

Dus brandertje weer in de tuin. Boontjes erin en knopje ‘roast’ ingedrukt. Na 4.30 min zeiden de eerste boontjes ‘krak’. Na iets meer dan 6 minuten zag de oogst er goed uit en drukte ik op ‘cool’
Leuk om te lezen allemaal. Zou ik zeker doen om een paar uurtjes mee te draaien. Lijkt mij een erg leerzame ervaring.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Pogingen tot boontjes branden...

Berichtdoor omeCo » ma 12 sep 2022, 16:13

Oeps, tweede poging is in ander topic beland: Bezzera Strega.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron