Koepoort groene bonen

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » za 01 okt 2022, 20:49

Heren, heren, ik zocht slechts wat advies voor de beste manier om mijn Braziliaanse, Colombiaanse en Peruaanse boontjes te branden. Ik wou geen discussie ontketenen over de juiste manier van koelen. ;) :D

Overigens koel ik extern omdat ik veel commentaar gelezen heb op de koelfunctie van de Gene en ik het bouwen van een koeler van wat spullen die ik nog had liggen een leuk projectje vond. En het ding bevalt goed, moet ik zeggen. Enige verbeterpunt is dat er nog eens een extra laagjes gaas op zou kunnen om de overgebleven vliesjes beter af te zuigen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 20:58

Heren, heren, ik zocht slechts wat advies voor de beste manier om mijn Braziliaanse, Colombiaanse en Peruaanse boontjes te branden. Ik wou geen discussie ontketenen over de juiste manier van koelen. ;) :D

Overigens koel ik extern omdat ik veel commentaar gelezen heb op de koelfunctie van de Gene en ik het bouwen van een koeler van wat spullen die ik nog had liggen een leuk projectje vond. En het ding bevalt goed, moet ik zeggen. Enige verbeterpunt is dat er nog eens een extra laagjes gaas op zou kunnen om de overgebleven vliesjes beter af te zuigen.
Ja ik snap het niet wat er gebeurt. Ik laat het wel gaan.

Ik heb honderden brandingen achter de rug op zowel de Gene Cafe, de Behmor en een Quest M3S. Ben begonnen in 2013, veel geëxperimenteerd en nog blijft het ontdekken en spelen. De Quest heb ik pas een jaar.
Het koelen in de Gene Cafe kun je doen maar er blijft veel hitte circuleren dat het niet efficiënt werkt. Om het proces te stoppen wanneer je wilt om enige controle te houden over het koelen is extern koelen een uitkomst. Je wilt de kop eraf hebben zodat de ontwikkeling stopt. Bij de Gene Cafe en Behmor is het even een handeling om dat te doen die afwijkt van wat de fabrikant zegt. Bij de Quest is het juist waar men vanuit gaat doordat je de trommel kunt openen om de bonen te dumpen wanneer de gebruiker dat wilt en ze extern te koelen.

Ik hoop dat je er zo uitkomt met welke manier je ook kiest. Die Braziliaanse, als het dezelfde is als ik heb is een hele lekkere boon. Kan bijna niet misgaan qua smaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » za 01 okt 2022, 22:06

Ik heb de Capricornio Piraju en Fazenda en daarnaast nog de Peru Finca Churupama en Colombia Argote. Inmiddels lukt het me wel om de 1e krak te herkennen, maar de duur en vooral hoever ik daarna nog door moet branden is nog vrij lastig. Zo zit de 1e krak bij mij dus tegen de 10 minuten, maar ik had de temperatuur ook wat hoger dan dat jij noemde. Maar goed, we blijven vrolijk proberen en proeven.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » za 01 okt 2022, 22:25

Ik heb de Capricornio Piraju en Fazenda en daarnaast nog de Peru Finca Churupama en Colombia Argote. Inmiddels lukt het me wel om de 1e krak te herkennen, maar de duur en vooral hoever ik daarna nog door moet branden is nog vrij lastig. Zo zit de 1e krak bij mij dus tegen de 10 minuten, maar ik had de temperatuur ook wat hoger dan dat jij noemde. Maar goed, we blijven vrolijk proberen en proeven.
Na start rollende 1e krak kun je (heel globaal) genomen stapjes kiezen vanaf 1e krak die je zelf wilt en bijhouden. Zeg bijvoorbeeld ik brand door tot 3 Minuten na start rollende 1e krak en dan stop ik de branding. Die koffie laat je lekker 7 dagen op smaak komen en gaat die proeven. Vindt je die smaak te zwaar dan doe je volgende keer 2 min zodat hij wat lichter is dan nu met 3 minuten.
Later als je meer ervaring hebt en de stadia meer herkent kun je ook de temperatuur wat terug draaien vlak voor 1e krak om die iets te rekken en zo meer smaak ontwikkeling te krijgen. Maar het blijft experimenteren hoor, buiten temperatuur etc hebben allemaal invloed, zomers, winter en ook of je de vliezenvanger erin hebt of niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 02 okt 2022, 14:04

Ik heb de Capricornio Piraju en Fazenda en daarnaast nog de Peru Finca Churupama en Colombia Argote. Inmiddels lukt het me wel om de 1e krak te herkennen, maar de duur en vooral hoever ik daarna nog door moet branden is nog vrij lastig. Zo zit de 1e krak bij mij dus tegen de 10 minuten, maar ik had de temperatuur ook wat hoger dan dat jij noemde. Maar goed, we blijven vrolijk proberen en proeven.
Na start rollende 1e krak kun je (heel globaal) genomen stapjes kiezen vanaf 1e krak die je zelf wilt en bijhouden. Zeg bijvoorbeeld ik brand door tot 3 Minuten na start rollende 1e krak en dan stop ik de branding. Die koffie laat je lekker 7 dagen op smaak komen en gaat die proeven. Vindt je die smaak te zwaar dan doe je volgende keer 2 min zodat hij wat lichter is dan nu met 3 minuten.
Later als je meer ervaring hebt en de stadia meer herkent kun je ook de temperatuur wat terug draaien vlak voor 1e krak om die iets te rekken en zo meer smaak ontwikkeling te krijgen. Maar het blijft experimenteren hoor, buiten temperatuur etc hebben allemaal invloed, zomers, winter en ook of je de vliezenvanger erin hebt of niet.
Dan ga ik dat in ieder geval al aanpassen, want ik liet hem na het einde van de 1e krak doorgaan tot ik de juiste kleur had. En ik zal hem dan ook qua temperatuur wat lager zetten, want als ik naar jouw post kijk dan is 243 best hoog. Viel me sowieso al op dat hij dat na voorverwarmen op 175 eigenlijk niet haalt.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor bobbee » zo 02 okt 2022, 14:08

Oh, hoe hoger de eind temperatuur is hoe meer kans op olie op de bonen naast dat ze donker kleuren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » zo 02 okt 2022, 22:19

Oh, hoe hoger de eind temperatuur is hoe meer kans op olie op de bonen naast dat ze donker kleuren.
Dan ga ik die sowieso wat omlaag doen. Nu zijn ze vooral wat te donker, maar er zit nog geen olie op. Dat heb ik al wel eens gehad met Rwandese bonen en wil ik, ook in het belang van mijn machine, echt voorkomen.

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Ruben- » ma 03 okt 2022, 07:29

Hallo!
Ik ben ook aan het branden met de Brazilië Capricornio Piraju. Op een bullet R1 weliswaar.
In dit topic probeer ik een beetje te beschrijven wat ik hiermee ervaar:
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... &start=140

Wellicht dat je er ook iets aan hebt.

Ps. Ik ben net begonnen, dus je leest vooral veel leermomenten :lol:
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor jjwi » ma 03 okt 2022, 17:29

Ook ik koel extern.
Bedankt Bobbee voor jouw generiek brandprofiel. Heel verhelderend.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Koepoort groene bonen

Berichtdoor Aziraphale » ma 03 okt 2022, 18:41

Hallo!
Ik ben ook aan het branden met de Brazilië Capricornio Piraju. Op een bullet R1 weliswaar.
In dit topic probeer ik een beetje te beschrijven wat ik hiermee ervaar:
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... &start=140

Wellicht dat je er ook iets aan hebt.

Ps. Ik ben net begonnen, dus je leest vooral veel leermomenten :lol:
Ik ben ook net begonnen, dus al mijn momenten zijn ook leermomenten en wat ik van anderen kan leren is allemaal meegenomen. :)


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron