Spironski schreef:Je kunt je afvragen of er op het forum dan überhaupt wel zo veel ècht bijzonders staat, het gaat hier voornamelijk over het delen van onze koffie-ervaringen. Toch?
Ja natuurlijk, ik ben gewoon enthousiast over het zelf branden en dat wil ik even benadrukken en over het algemeen stel ik veel vragen.
Spironski schreef: Leuk hè: zelf branden! Al klachten over de geur gehad? Maak je maar op voor een verkenning in de wereld van koffiebonen, die zo mogelijk nog complexer is dan die van espresso zetten.
Lollig om die overdreven uitloop uit de naked te zien, typisch voor te jonge koffie. Hoe smaakte het?
Ik hoorde de buurvrouw wel even een opmerking maken "oeh, stinkt hier"...mr ja bbq-en, roken onder mijn raam, diesel dampen van hun auto zijn ook niet lekker...

Ik heb me voorgenomen om eerst te beginnen met goed herkennen van de 1e krak en 2e krak en alle handelingen met de gene café. Als die basis goed is kan ik weer verder. Met goede zin en een goed gevoel gaat het me lukken, al is het alleen al voor het plezier.
De smaak was nog niks. Beetje fris zurig met weinig body en mondgevoel en nauwelijks afdronk. Crema zakte snel in. Maling was trouwens ook iets te grof. Koffie branden doet me ook een beetje denken aan brood bakken. Verschillende variabelen en resultaten. (Temp/voorverwarmen/vocht/gewicht/tijdsduur...etc.) de finesses zorgen voor het eind resultaat. Dit past goed in mijn straatje
variant schreef:Heeeeeee das fijn,weer een adresje waar je koffie kan kopen...

Groetjes van een zeeeeeeer jaloers variantje.
Erik82 schreef:Ziet er goed uit voor een eerste branding. Eindelijk genieten van je eigen persoonlijk gebrande koffie

.
Die uitloop duidt inderdaad nog op een hoop CO2. Wordt de komende paar dagen stukken minder. Te verse koffie is ook best lastig goed te krijgen in de uitloop. Zondag gaan we wel verder op alle ins en outs van het branden.
Je hulp is goud waard. Ik heb er echt zin in. Ik krijg gewoon even een workshop koffie branden met de gene van jou!!!!
fransg schreef:Prachtig! Werkt aanstekelijk.
Frans, serieus.....Dit is echt geweldig om te doen! Als jij dit er nog bij gaat doen en met jouw setup een espresso trekt met je eigen gebrande bonen....dan is de cirkel rond.

paar mooie foto's schieten van het resultaat...