Malabar AA

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Roo019

Re: Malabar AA

Berichtdoor Roo019 » vr 13 mar 2015, 00:00

..
Laatst gewijzigd door Roo019 op zo 07 jan 2018, 03:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Malabar AA

Berichtdoor @3aan » vr 13 mar 2015, 07:26

Methode adriaan is met de gene idd niet in die tijd/temp combi haalbaar. Om een dergelijk tempprofiel te volgen zit je met de gene waarschijnlijk tegen de 25min. Wel interessant om eens te proberen!
Vandaag een portie gene-gebrande bonen aan Roo019 verstuurd, dus uitwisseling is begonnen.....!
Laat maar weten of iemand het leuk vindt om te volgen! Als je trots bent op een branding stuur dan vooral een sample op zouden wij zeggen nietwaar Roo019?
Als je dergelijke acties doet moet je dus ook duidelijk je brandprofiel kenbaar maken, ook welke machine etc. binnen of buiten branden, omgevingstemperatuur zijn allemaal mede bepalende factoren.
--

Methode Adriaan Afbeelding
die kan je proberen te benaderen, maar zal voor elke machine anders zijn, het blijft spelen met waarden.
--

Gisteren een batch van 6600 gram Burundi Bourbon gedraaid en die was met 13 minuten heel mooi, gebrand tot in de 2e krak welke die in koeltray nog finishte.
Settemperatuur 160 graden toen de bonen gestort en de temp liep terug tot 90 graden, vol door laten gaan naar de settemp. en toen met 5 graden elke keer verhogen, dit is om niet te snel naar de eindtemp. te komen, rond de 10 minuten zat aanvang eerste krak en toen de temp. op 225 gezet, en blijven ruiken en kijken, alsmaar weer het kan zomaar in enkele ogenblikken van onoplettendheid te laat zijn. Afbeelding
Gisteravond even een veel te verse Espresso getrokken, dat belooft wat Drop, Anijs, Aardse tonen en ik proefde iets van Hazelnoten, een regelrechte smaakbom. ! Ik heb 2 kilo van deze bij een vriend gebracht die me laatste paar weken al regelmatig rondgereden heeft, aangezien ik niet in staat was een auto te besturen, gelukkig gaat het weer wat beter.

Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Re: Malabar AA

Berichtdoor Nahpets » vr 13 mar 2015, 20:18

Yep @3aan helemaal eens met profiel vermelden. Ik houd alles bij dus no problem
Jouw profiel met de burundi is in grote lijnen wat ik ook poog te doen..... Alleen met de gene moet ik voorverwarmen tot 200 om de bonen een starttemp van pakweg 160-170 mee te geven, anders haal ik niet tegen 10 min de FC bij 230 graden. ook na de FC naar 225. Smaak zal geheid anders zijn door de verschillende steilheid van droogfasecurve. En ik brand heerlijk buiten wat in het ontluikende voorjaar zeker resulteert in kortere brandtijd! ;)

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Malabar AA

Berichtdoor Jan B » wo 11 mei 2016, 23:16

Voor fluidbed branders gelden wat andere profielen als voor drumroasters.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het brandprofiel van FransG op zijn Roastilino wat betreft de Malabar. Ik ben bang dat ik in mijn schudbrander te hard ga branden met de Malabar.
Dus een oproepje aan FransG om hier een log te posten van een Malabar branding op de Roastilino.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron