Te smerig om te drinken

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor cremalover » za 24 dec 2016, 10:45

Zal me maar bij de singles houden denk ik.
Zonde van een kilo koffie. :(

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor @3aan » za 24 dec 2016, 11:41

Sta vandaag op een kerstmarkt in Lelystad. Lekkere Yellow Bourbon Brasil en een Costa Rica - San Jorge. die apart prima smaken en in de mix leek het assig, zal vast met het weer te maken hebben!?
Brazil en Costa Rica zijn elkaars tegenpolen/vervangers in blends. En in ieder geval nooit in gelijke hoeveelheden.
Ik heb ergens nog een A4´tje op het werk waarin ´vervangers´, soms tot in 2e of 3e lijn genoteerd staan. Ik zal eens opduiken.

Blenden is aparte kunst. Zoals mijn baas altijd zegt: "De bonen moeten huwen. Maar ze kunnen elkaar ook de tent uitvechten."

Op site Sweet Maria´s staat er ook veel over http://legacy.sweetmarias.com/blending.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Brasil met Colombia en Indo werkt altijd wel goed. Heeft Coffee Company ook, en Bocca doet iets soortgelijks.
Ik had daar alle tijd en te over, zodoende een beetje aan het blenden gegaan, zomaar voor mezelf.

Zo'n experiment laat ik natuurlijk niet op m'n klantjes los, niet dat die er waren, ik had voor de gelegenheid twee lekkere koffies bij me, nu eerst weer een bakkie maken, we moeten flink doorzuipen en nog een paar kilo aan m'n maatje geven.

Een 20% CR / 80% YB was goed te doen en smaakte wonderbaarlijk goed nadat de maling drastisch was aangepast.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor cremalover » za 24 dec 2016, 14:30

Groep gedemonteerd en schoongemaakt.
Was schoon.
Zo zie je maar wat een boon uitmaakt.
Al dat gepiel met espressoapparaten en molens.....plat versus conisch,trekstang versus pomp.Allemaal leuk en leuke hebbedingetjes ook.

Ooit gelezen op H-B:"It's the beans stupid" of zoiets.
Maar is wel zo.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor fransg » za 24 dec 2016, 14:49

"It's the beans stupid" of zoiets.
zeker
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor bvds » zo 25 dec 2016, 14:07

Ja die blend van Alwin was echt ondrinkbaar. Sorry. Was er trouwens niet minder gezellig om.

Heb een koffievriend onlangs de Guetemala Bella Vista van Single Estate gegeven. Komt ook geen mooie smaak uit. Beetje assig. Weinig complex. Nauwelijks gelaagd. En dun en waterig qua nasmaak. Niet te compenseren met dosering, flow, druk en temperatuur.

Wat zijn jullie ervaringen met Single Estate? Echte specialty roastee of veredelde bulk? Voor pakweg 30 euro de kilo mag je best wat verwachten...

Gelukkig hier wat moois van Blommers met de Kerst. Lekkere Afrikaan. Valt mij altijd goed in de smaak.

Trouwens vrolijk Kerstmis allemaal!

Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Te smerig om te drinken

Berichtdoor cremalover » di 03 jan 2017, 09:26

Ik drink nu net de laatste resten van dit pondje koffie weg.
Ik heb de bonen laten liggen en de koffie is absoluut beter van smaak geworden.
Nog steeds geen topkoffie :mrgreen: maar de wrange zeepsmaak is weg.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron