Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor pichichi » di 10 jan 2017, 22:03

Robusta zou ik sowieso links laten liggen want dat zijn over het algemeen bonen van lage kwaliteit. De Robusta is een erg zachte boon dus goed oppassen want als die eenmaal hitten op begint te zuigen schiet die erg snel door tot pikzwart.
Nu grijp ik in. Robusta heeft ook prachtige kwaliteiten! 2% van de wereldproductie is Fine Robusta. Lijkt weinig maar zijn nog zo'n 1,5 miljoen zakken. Ik heb recent Robusta koffies meerdere dagen uitvoerig mogen beoordelen. Een aantal eindigden op 85 SCA score. Meesten rond/tegen de 80. Ik heb meloen geproefd in een Ugandese, speciaal project op eiland in Victoria Lake. In andere proefde ik (glüh)wijn, pure chocolade, kruidnagel, hazelnoten. O.a. de Tanzania, Guatemala.
De opmerkingen "sowieso links laten liggen" en "over het algemeen" moeten uit de wereld.

En qua zachtheid denk ik dat je het specifiek over de monsooned variant hebt? Want Robusta is helemaal niet een erg zachte boon. Qua branden wel wat zachter, lagere hitte setting en het mag iets langer duren dan Arabica (zodoende ook geen "pikzwart"). Malen dan een wat grovere setting dan Arabica.

Wereldproductie ligt nu op 60% A en 40% R. Dit was resp. 10 meer en minder... Deze trend zal zich hoe dan ook voortzetten. Wen er maar vast aan. A heeft t erg moeilijk. En daarom komt er meer aandacht, op alle aspecten!, voor R.

A is überhaupt ontstaan uit vader en moeder Canephora (de eigenlijke naam maar de "tweede" ontdekker kreeg zijn naamgeving eerder gangbaar) en Eugenioides. Castillo, Catimor, Colombia, Lempira, Icatú, Batian... voorbeelden van A variëteiten ontstaan uit een kruising tussen A met R.

Black Sheep Coffee Londen heeft de eerste R gecertificeerde Robusta koffie (Sethuraman) op het menu.... 100% in je kop. Heel spannend maar vooral heel goed te drinken. Prachtige uitloop ook!

On-topic: waarom doe je niet een cupping? Veel makkelijker en elke koffie op zelfde verhouding qua alles te vergelijken. Weegschaaltje, kommetjes, molen, water en lepels. That's all!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » wo 11 jan 2017, 08:22

Natuurlijk is er ook goede Robusta maar die is in Nederland niet te krijgen. Wat je nu toevoegt had ik bewust uit mijn post weggelaten om het voor iedereen hier met beperkte ervaring niet onnodig moeilijk te maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor pichichi » wo 11 jan 2017, 20:50

Wat je nu toevoegt had ik bewust uit mijn post weggelaten om het voor iedereen hier met beperkte ervaring niet onnodig moeilijk te maken.
:roll: :?:
Leg uit. Wat is er precies moeilijk dan? En ervaring doe je toch op door te leren en proberen. En te participeren op een forum..?
Natuurlijk is er ook goede Robusta maar die is in Nederland niet te krijgen.
O jawel hoor, bij handelaren. Maar inderdaad (nog...!) niet als single 100%.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » do 12 jan 2017, 08:45

Er is ook genoeg slechte arabica maar toch stellen we over het algemeen dat Arabica goede kwaliteit koffie is en Robusta mindere kwaliteit. We kunnen ook een 1.000.000 variëteiten topic openen om weer te geven welke exacte boon van welk mill met welke verwerkingsperiode in welk jaar wel goed is en welke niet maar dat noem ik onnodig moeilijk maken. Dan ziet men door de bomen het bos niet meer. Dus heb ik mijn reactie lekker simpel gehouden en klopt deze ook over het algemeen gezien.

Iemand die een dergelijk basale vraag stelt over een onderwerp moet je niet ineens vermoeien met uiterst diepgaande aspecten van het onderwerp. Je moet zo iemand eerst de basis bijbrengen en daarna pas er dieper op ingaan zodat ze door de bomen het bos blijven zien. Vandaar mijn simpele antwoord. Door dergelijk uitgebreide antwoorden zoals jij die nu geeft wordt het voor degene die de vraag stelt niet ineens duidelijker maar eerder onduidelijker. Leuk dat jij en ik die kennis al wel hebben door jarenlange ervaring maar daar heeft degene die de vraag in dit topic stelt niks aan want die zit nog lang niet op dat niveau en moet je daar dus ook niet mee vermoeien. Keep it simple en op het niveau van degene die de vraag stelt.

Als een paar procent van de Robusta kwalitatief wel goed is dan is dat nog lang geen reden om de algemene stelling als onwaar te bestempelen. Dat zegt slechts dat een heel klein gedeelte van de Robusta wel erg goed is. De uitzondering op de regel bepaald niet dat de gehele regel ineens niet meer geldt. Dat is een foutieve insteek. Ofwel Robusta is in het algemeen van mindere kwaliteit dan Arabica. Daarnaast ben ik slechts een handjevol keren een 100% Robusta tegen gekomen die door een gerespecteerde koffiebrander als SO werd verkocht tegenover tienduizenden Arabicasoorten. Goede blends bevatten in de regel veel Arabica en weinig Robusta wat de stelling nog meer bekrachtigt. Dit alles zegt al genoeg over de algemene stelling en dat deze waar is.

We zijn hier thuisbranders dus niet geïnteresseerd in meerdere zakken van 60KG Robusta. Kopen bij handelaren is dus onzin ofwel het is in NL niet te krijgen voor ons. Als dit een forum voor koffiehandelaren was geweest dan had je gelijk gehad maar dat is het niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Marcje » do 12 jan 2017, 19:16

Ik ben niet de topic starter, maar al thuisbrandert op een leercurve vind ik alle bonen info nuttig hoor!
dus...

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor pichichi » do 12 jan 2017, 22:42

De Robusta is een erg zachte boon
is in ieder geval niet "over het algemeen" te stellen, eerder het tegenovergestelde.
Tenzij je het alleen over de Malabar Robusta had..?
Maar dat maak ik contextueel niet op, in het verlengde van de zin waarin je het over "lage kwaliteit" hebt ervoor.
tienduizenden Arabicasoorten
nu maak je het zelf onnodig complex en bijkans ´afschrikwekkend´ Erik :D
Er zijn er veel inderdaad, zo´n 80 à 100 soorten Arabica, gedocumenteerd, en daarbuiten nog wel redelijk wat meer, maar zeker geen tienduizenden! Je bent toch niet de blends zoals caturra met castillo en tabí als "één" soort aan het meetellen hoop ik?
Of tel je een caturra uit bijvoorbeeld 10 originelanden ook als een tiental mee?

Ik raak er van in de war... :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » vr 13 jan 2017, 09:17

Natuurlijk tel ik alles als één en heb ik nu alles op één hoop gegooid als Arabica of Robusta. Een Colombia Supremo zijn er heel erg veel van net als bijvoorbeeld een Ethiopië Yirgacheffe. Binnen die 2 zijn er goede bonen die geweldig smaken en goedkope prut waar niks zinnigs mee te doen is behalve blenden. Dat kun je natuurlijk niet op één hoop gooien volgens jou theorie want anders ben je niet compleet.

Met die 2 bonen zul je al op een paar honderd uit gaan komen voor één crop jaar en dan heb je nog maar een heel klein begin. Als je alle verschillende origins optelt met verwerkingsmethode e.d. dan kom je wel op mijn getallen. En zoals je al ziet is dat net zo verwarrend als jou post ;) . In dit geval is het voor de TS en Marcje beter beginnen bij het begin en rustig aan uitbouwen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor @3aan » vr 13 jan 2017, 09:46

Europa telt 8 munten in de Euro(munt)zone, maar als je van elk deelnemend land deze als afzonderlijk telt komen er een massa meer munten, vergeet dan vooral niet alle jaar en heringerings munten ook nog als aparte munten te tellen, toch blijven het er maar 8.

Wat heeft dit met koffie te maken?

Ik zou het niet weten, wilde het even kwijt . . . 1 - 2 - 5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » vr 13 jan 2017, 10:21

Dus jij beweert dat een Ethiopië Yirgacheffe van 90+ hetzelfde is als een 55 punten scorende uiterst matige Yirgacheffe die alleen geschikt is voor blenden. Leg mij dan eens uit waarom je voor de ene 200 dollar per kilo betaald en voor de andere 5 dollar? Jij beweert dus dat elke Yirgacheffe precies hetzelfde is en dat de gehele verkoop van speciality koffie oplichting is want het is allemaal hetzelfde.

Ofwel nee, het is niet hetzelfde en je voorbeeld over munten gaat totaal niet op voor koffie. Hiermee zeg je namelijk ook dat volgespoten plofkip exact gelijk is aan een kip die je bij een goede polier haalt want het is beide kip. Zelfde voor biefstuk van een met hormonen volgespoten rund die nooit buiten is gekomen tegenover eentje in Schotland die lekker vrij rond heeft gelopen, nooit hormonen heeft gehad en goed heeft gegeten om het vlees te laten ontwikkelen. In jou geval zou dit precies hetzelfde zijn. Dit betekent dat je een bakker, poelier, slager e.d. oplichters vindt want je kunt dan net zo goed biefstuk (en de rest) uit de vriezer bij de Lidl halen want biefstuk is biefstuk.

Neem aan dat je nu wel inziet dat je vergelijking complete onzin is en nergens op slaat in vergelijking tot koffie of andere kwaliteitswaren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor fransg » vr 13 jan 2017, 10:44

Het voorbeeld van de munten was van @3aan meen ik, maar tegen die tijd was ik het overzicht in het vriendelijke gesprek al kwijt. Er zijn dus als ik het goed begreep miljarden soorten koffie, om te beginnen met arabica (goed hard) en robusta (slecht, zacht) en de Europese munteenheid heeft dat alleen maar ingewikkelder gemaakt terwijl we het er wel over eens zijn dat we schouder aan schouder ten strijde trekken tegen mannen die oude junk bonen van de drogisterijketens promoten. Dan worden de subtiele verschillen van mening tijdelijk opzijgeschoven, en terecht.

Heb ik het zo goed samengevat makkers?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kilo en 4 gasten

cron