Wat is er in Nederland te koop?

In dit forum vragen we je mening over diverse issues (al dan niet koffie-gerelateerd).

Re: Wat is er in Nederland te koop?

Berichtdoor Spironski op wo 03 feb 2010, 02:18

Nu zou je de vergelijking kunnen maken met iemand die zegt "ik wil de ultieme computer hebben" (ik neem aan dat je dat bedoelt).
Bestaat er dan één ultieme computer? Je wil dan natuurlijk wel eerst weten waarvoor hij hem nodig heeft en dan moet je het ook over programmatuur hebben. Want wat heb je aan een computer zonder OS en programma's die doen wat jij er mee wil doen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106, Xpressivo Barista, Gene Café.
Spironski

Berichtdoor Newbie op wo 03 feb 2010, 09:18

Bluecold schreef:
Lutz schreef:Enig idee?

Minder vergelijken met computers. Computer kiezen is simpel. De een is snel en duur, de ander is goedkoop en langzaam. En dan moet je dus voor je budget de snelste kopen. Klaar als een klontje.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wil je de juiste PC kopen kijk je ook waar je het voor gaat gebruiken. Als je veel wilt gamenen ga je misschien binnen je budget voor een betere grafsiche kaart. Wil je veel video/foto bewerken dan neem je misschien wel een goedkopere grafsiche kaart en wat meer memory of een extra snelle/grote harddisk voor je dataopslag. Wil je alleen wat surfen en internetnetten kan je aan een netbook genoeg hebben. Of je gaat voor design en neemt een Apple :D
Kortom, ook hier bepaal je eerst waarvoor en hoeveel je de PC gaat gebruiken.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.
Newbie

Berichtdoor Lutz op wo 03 feb 2010, 12:26

Ik ga weer een paar stappen terug. Wat is een HX? Ik heb thermoblok gezien, dus een soort doorstromapparaat, en boilers, maar HX, wat is dat nou?
Lutz

Berichtdoor Spironski op wo 03 feb 2010, 12:54

Heat eXchanger ==> warmtewisselaar. Je hebt een boiler voor de stoom, waardoorheen een pijp loopt. Door die pijp loopt het water voor je espresso, dat z'n warmte dus van het boilerwater krijgt. Voordeel is dat je bijna tegelijkertijd espresso kunt zetten en stomen, nadeel dat het water in de HX na enige tijd dezelfde temperatuur heeft als dat in je stoomboiler (120-125C) en dan eerst even weg gespoeld moet worden.

Een Dual Boiler heeft voor elke functie een aparte boiler (maar veel moet dus dubbel uitgevoerd worden, dus vaak zwaarder en duurder), en Single Boiler heeft één boiler die eerst op 93C staat voor de espresso, en als die gezet is snel naar 125C gebracht moet worden voor de stoom als je melk wil op schuimen. Als je dan weer een espresso wil zetten moet de temperatuur weer omlaag gebracht. Voor pure espresso is dit systeem dus geen enkel probleem, maar voor cappuccino's wel.

Kijk hier maar eens: klik!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106, Xpressivo Barista, Gene Café.
Spironski

Berichtdoor Bluecold op wo 03 feb 2010, 15:19

Newbie schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens. Wil je de juiste PC kopen kijk je ook waar je het voor gaat gebruiken. Als je veel wilt gamenen ga je misschien binnen je budget voor een betere grafsiche kaart. Wil je veel video/foto bewerken dan neem je misschien wel een goedkopere grafsiche kaart en wat meer memory of een extra snelle/grote harddisk voor je dataopslag. Wil je alleen wat surfen en internetnetten kan je aan een netbook genoeg hebben. Of je gaat voor design en neemt een Apple :D

Roelof

En als je je pc in elkaar hebt gezet. Dan doet ie het \o/
Bij espressomachines is dat anders. Dan heb je ook nog vaardigheid nodig om je apparaat te bedienen. En een molen. En goede bonen.
En Lutz, lees alsjeblieft jezelf eens in voordat je vragen gaat stellen. Ik heb je een gigantische collectie links gegeven. Ga maar gewoon lezen en rondklikken op die site. Dan wordt alles duidelijk.
Sticking to your principles often means sucking a fat one in the showroom
E-Care in Leiden zijn klootzakken van de bovenste plank!
TNT ook omdat ze zomaar dingen kwijtmaken!
Bluecold

Berichtdoor hopjesvla op wo 03 feb 2010, 16:08

Bluecold schreef:
Newbie schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens. Wil je de juiste PC kopen kijk je ook waar je het voor gaat gebruiken. Als je veel wilt gamenen ga je misschien binnen je budget voor een betere grafsiche kaart. Wil je veel video/foto bewerken dan neem je misschien wel een goedkopere grafsiche kaart en wat meer memory of een extra snelle/grote harddisk voor je dataopslag. Wil je alleen wat surfen en internetnetten kan je aan een netbook genoeg hebben. Of je gaat voor design en neemt een Apple :D

Roelof

En als je je pc in elkaar hebt gezet. Dan doet ie het \o/
Bij espressomachines is dat anders. Dan heb je ook nog vaardigheid nodig om je apparaat te bedienen. En een molen.

Er zijn ook zat mensen die er dan nog een potje van maken, de " ga met muis naar linkerbovenhoek" mensen zijn er nog steeds....
Als je de stekker van je espressomachine in het stopcontact heb gestoken, dan werkt hij ook.
Of het resultaat goed is, dat is een andere vraag.

Voor beide geldt dat je het beste resultaat krijgt wanneer je weet wat je aan het doen bent.
Rancilio Silvia | Demoka M203 | Bialetti Mukka Express
hopjesvla

Berichtdoor Spironski op wo 03 feb 2010, 16:49

Maar dit stond in de eerste post van Lutz:
Hoi,

ik kom uit de computerhoek, en moet in April "de ultimatieve cappuchinomachine" voor mijn gezin kopen.

Bluecold schreef:
Ik heb je een gigantische collectie links gegeven. Ga maar gewoon lezen en rondklikken op die site. Dan wordt alles duidelijk.
+1
Spironski

Berichtdoor Newbie op wo 03 feb 2010, 17:35

Bluecold schreef:En als je je pc in elkaar hebt gezet. Dan doet ie het \o/
Bij espressomachines is dat anders. Dan heb je ook nog vaardigheid nodig om je apparaat te bedienen. En een molen. En goede bonen.
En Lutz, lees alsjeblieft jezelf eens in voordat je vragen gaat stellen. Ik heb je een gigantische collectie links gegeven. Ga maar gewoon lezen en rondklikken op die site. Dan wordt alles duidelijk.

Nou...Ik zit zelf in de ICT branch. 80% van de incidenten zijn gebruikersfouten.....Dus wel degelijk overeenkomsten.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.
Newbie

Berichtdoor Lutz op zo 07 feb 2010, 14:18

Ik heb begrepen een espresso machine koop je met je tong of je buik, maar niet met je hoofd. Machines verschillen in design, prijs en opbouw, en voor ieder doelstelling is een ander model te koop.

Via internet vindt je wat informatie, maar wat ik lees is zo tegenstrijdig.

Volgende maand maar gewoon wat winkels bezoeken en kijken en waar ik dan vertrouwen heb kopen.
Lutz

Berichtdoor Spironski op zo 07 feb 2010, 17:08

...en voor ieder doelstelling is een ander model te koop.
:?: :?: :?

Je doelstelling was toch gewoon lekkere espresso? Zijn er (behalve pronkzucht) nog andere doelen voor een espresso apparaat dan? Het enige dat ik nog kan bedenken waar verschil in kan zitten is of je melk wil opschuimen of niet, maar dat is het dan ook wel.
Als je geen melk wil opschuimen kan je ook een SB nemen, anders zou ik één van de andere systemen aanraden, waarbij een thermobloc wat minder stabiel is dan een HX of een DB.
Laat je niet gek maken, de verschillen zijn verder minder groot dan dat sommigen je willen doen geloven. Grofweg durf ik te stellen dat elke machine boven de €1000 in staat is om uitstekende espresso te zetten. Waar je voor betaalt is opbouw, gemak en precisie. De koffieboon, de maler en de barista zijn, in die volgorde, van veel grotere invloed.

Lees, zoals al eerder aangedragen, op de beste site ter wereld, en vergeet de rest: KLIK!

Volgende maand maar gewoon wat winkels bezoeken en kijken en waar ik dan vertrouwen heb kopen.

Dus je vertrouwt winkels meer dan de mensen hier??! Dan ben ik uitgepraat...
Spironski

VorigeVolgende

Keer terug naar De stelling