Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
abumelle
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 mar 2023, 17:44
Contacteer:

Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Berichtdoor abumelle » do 18 jan 2024, 10:50

Graag zou ik jullie allen uitnodigen op mijn Driebergse Koffieplantage, waar ik mijn journalistieke project rond Specialty Coffee presenteer. 's Ochtends brand ik er (tenzij nog voorradig) koffie, rond de lunch spreek ik iemand uit de koffiebranche en altijd is er verse koffie. Er is ook een krant en twee zakken groen uit Haraaz, Jemen zijn in aantocht. Het is in Driebergen op Engweg 14, dagelijks (di tot zo, ma vrij) van 10 tot 17 uur. IK zit er tot 1 februari. Welkom! Voor meer informatie zie zuiverekoffie.abumelle.org
Laatst gewijzigd door abumelle op do 18 jan 2024, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Berichtdoor fransg » do 18 jan 2024, 10:56

Voor meer informatie zie zuiverekoffie.abumelle.org
Scherm­afbeelding 2024-01-18 om 10.56.22.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Berichtdoor Ben70 » do 18 jan 2024, 11:03

kopieer en plak and kom je wel op die site ,althans bij mij. https://zuiverekoffie.abumelle.org
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 21:37

Ik vind dat je het leuk hoor, de uitleg en informatie die je deelt en beschrijft klopt prima. Dat heb ik weleens anders gezien bij dit soort dingen.
Wat beschreven is ook duidelijk. De opnames van de interview zijn niet van hele geweldige kwaliteit, dat is best jammer want het is best leuk om Nederlandse ondernemers aan het woord te horen omdat daar niet veel van bekend is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Driebergse koffieplantage nodigt jullie uit!

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 21:41

Dit soort stukjes ;

Moonshining in Lima

Niet dat zoon Tarrillo in Lima géén hard leven heeft. Doordeweeks druk als vertegenwoordiger in papier, ‘s avonds en in het weekend als uberchauffeur moonshinen om de eindjes aan elkaar te knopen voor zijn intussen gebroken en over miljoenenstad Lima verspreide gezin.

Toch, alles beter dan koffieboer: ‘Mijn vader krijgt misschien 8 soles (2€) per kg voor zijn koffie. Er is daar geen kennis, ze doen maar wat. Ze strooien dure kunstmest, maar zien uiteindelijk de bessen verdrogen aan de struik. Wat daar nodig is, is kennis. Landbouwkundigen.’



In Chirinos -amper twintig kilometer van San Ignacio- zijn die landbouwkundigen al een tijdje geleden geland. ‘Kijk’, zegt Luberrlly Tocto, een blad van een koffiestruik in zijn hand. ‘Zie je die roodgele vlekken, dat is koffieroest. Dat is mijn vriend, die vertelt me dat ik de plant niet goed verzorg.’ Luberrlly -derde zoon van Finca Churupampa, twaalf hectares steile hellingen, vijfduizend kilogram koffiebonen jaarlijks- klimt nog een stukje bergop, om meteen zijn oplossing te tonen: een overdekt kompostfabriekje.

Het in bergjes opgetaste vruchtvlees van de koffiebes, restproduct van de koffieboon- mengen Tocto en zijn werknemers met ander tuinafval, dierlijke mest en microrganismes, gewonnen uit witte klei hogerop in de Cordillera. Die organismes -er is geen regenworm te zien- toveren de bergjes in vier weken om tot rulle compost. ‘Dat strooien we rond de koffiestruiken, elk seizoen een paar scheppen. Aanvankelijk nam de oogst af, maar de bodem herstelde snel. Nu hebben we hetzelfde volume als met kunstmest, maar een veel hogere kwaliteit.’

Erg leuk om te lezen!

https://abumelle.org/2023/09/08/een-zwe ... ven-telen/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Oproepjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron