Melks Schenken "het omslagmoment"

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.

Melks Schenken "het omslagmoment"

Berichtdoor Hemminga op vr 15 jan 2010, 09:13

Gisteren was ik even gedesillusioneerd na het zien van [dit] flimpje (via topic [Crema is niet lekker!]) waaruit duidelijk wordt dat je latte art kunt maken zonder crema. Ik heb me altijd al afgevraagd wat nu het moment bepaald dat de melk niet meer mengt met de koffie (dacht voorheen crema) en je een duidelijk contrast krijgt aan de oppervlakte met de "met koffie gemengd melkschuim".

Hoe het precies werkt lijkt me interessant om te weten, maar wat me nog interessanter lijkt is om te weten hoe je dit moment kunt bepalen. Heeft dit voornamelijk met het opschuimen te maken? Of vooral met het schenken?

Ik weet niet of het uitmaakt maar ik gebruik Domo langlekker volle melk en schuim het op met mijn La Pavoni PL. (niet zo bijster veel stoompower dus...)

Heeft iemand info, tips&tricks of video's m.b.t. dit omslagmoment?
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler
Hemminga

Re: Melks Schenken "het omslagmoment"

Berichtdoor Spironski op vr 15 jan 2010, 12:10

Oei, ben bang dat het antwoord niet zo makkelijk is. Bij mijn schenken merk ikzelf dat de consistentie van de melk de bepalende factor is.
Als ik te stijf schuim heb blijft alles bovenop liggen, terwijl als de melk niet heeft willen opschuimen (bij biologische melk is me dat een paar keer gebeurd) alles dwars door de cremalaag heen schiet en ik ook nauwelijks tekening krijg. Als alles goed gaat zit het hier dus precies tussen in. Eerst door de cremalaag heen, op het laatst er op.
Overigens heb ik regelmatig dat de cremalaag zelf aan de oppervlakte blijft, en dat het dus echt niet alleen maar met koffie vermengde melk is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106, Xpressivo Barista, Gene Café.
Spironski

Re: Melks Schenken "het omslagmoment"

Berichtdoor Joep op vr 15 jan 2010, 13:04

Lastig inderdaad. Als je melk erg dik is zie je vaak al heel snel een grote dikke stip ontstaan, zelfs al zit je met je kannetje nog vrij hoog. Dan besluit ik vaak maar een hartje of appeltje te proberen.
Is het dunner, dan schenk je eerst vanaf hoog door de crema heen, en daarna doe je je kannetje omlaag (en komt de koffie omhoog omdat het kopje voller raakt). Dan wiggel ik nog niet, maar wacht ik tot de witte stip begint te ontstaan, en dán ga ik pas schudden voor een rosetta.
Joep

Keer terug naar Melk