Melk tip

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
@3aan
Contacteer:

Re: Melk tip

Berichtdoor @3aan » di 13 feb 2018, 23:16

Als je suiker in de koffiegebruikt kan je ook een schep suiker in de melk doen dan schuimt die beter, kan je een voorbeeld geven van je melkroutine?
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Marcje

Berichtdoor Marcje » di 13 feb 2018, 23:37

kan je een voorbeeld geven van je melkroutine?

Zekers:
- Koude melk in een kannetje, halfvol ongeveer tot aan begin van het tuitje
- Stoomtip plm 0.5cm boven de melk houden, plm 1 cm vanaf de rand
- Stoomkraan open en een seconde of 5-7 lucht erin laten slaan, beetje met de hoogte spelen om het 'juiste geluid' te vinden -> zeg maar scheurend papier
- Dan de stoomtip in de melk laten zakken
- Een mooi kolkje laten ontstaan en doorverwarmen tot ik het kannetje nog net kan vasthouden; melk staat dan iets van een centimeter onder de rand
- Stoomkraan dicht en dan laat ik hem even staan (zeg 20-30 sec) zodat hij een beetje indikt
- Luchtbellen eruit tikken en draaien tot het oppervlak mooi glimmend wit is
- Schenken, waarbij ik een zo moeilijk mogelijk figuur probeer te maken om indruk te maken op mijn vrouw
- Als het gelukt is een foto schieten om op te kunnen scheppen bij mijn collega's

Soms giet ik het ook even over ik een ander kannetje (voorverwarmd). Heb het idee dat hij dan net wat homogener is.
De grootste variatie ontstond volgens mij in de stretch fase. Net iets langer of korter stretchen gaf best veel spreiding in het resultaat. Heb het gevoel dat het met deze melk wat minder nauw komt.
dus...

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » wo 14 feb 2018, 01:35

Voordat je begint doe je eerst goed stoom afblazen, dus even de werkplek bemisten?

Wat doe je met de melk die overblijft?

Bij overgieten in een grotere kan mag die best koud zijn (die kan) de geringe thermische massa van de kan heeft nauwelijks invloed op de temperatuur van de melk, je ziet ook dat ze de kannetjes in de koelkast zetten, ook onzin.

Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Marcje

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 09:28

Ja, idd van tevoren even het water uit het stoompijpje blazen. En na afloop de tip weer even met een vochtig doekje schoonpoetsen en opnieuw doorblazen.
De melk die overblijft verdwijnt in m’n eigen keelgat of in de gootsteen, maar dat is in de regel niet zoveel omdat de hoeveelheid (inmiddels) mooi uitkomt.
Dan spoel ik het kannetje even schoon en giet een vol kannetje met water in de lekbak; die hangt direct aan de afvoer en blijft dan enigszins schoon.
dus...

Marcje

Berichtdoor Marcje » vr 16 feb 2018, 17:23

Vandaag een uiterst precies experiment gehouden en zowel mijn vrouw als ik konden geblinddoekt niet duidelijk aangeven wat de de Zaanse Hoeve, of de Jersey melk was. Hmmmm.
Hij stoomt en schenkt wel echt makkelijker, maar gevoel dat hij ook lekkerder is bleek dus niet waar. Weet niet dat dat een euro per liter waard is :geek:
dus...

cremalover

Berichtdoor cremalover » ma 19 feb 2018, 17:10

Vandaag een uiterst precies experiment gehouden en zowel mijn vrouw als ik konden geblinddoekt niet duidelijk aangeven wat de de Zaanse Hoeve, of de Jersey melk was. Hmmmm.
Hij stoomt en schenkt wel echt makkelijker, maar gevoel dat hij ook lekkerder is bleek dus niet waar. Weet niet dat dat een euro per liter waard is :geek:
Doe eens een blindtest tussen een pompmachine en hendel.Misschien proef je het verschil ook niet echt.Blindtesten zijn de enige graadmeter.

cremalover

Berichtdoor cremalover » ma 19 feb 2018, 17:12

Doe eens een blindtest tussen een pompmachine en hendel.Misschien proef je het verschil ook niet echt.Blindtesten zijn de enige graadmeter.
Offtopic:Zo had ik ooit het gevoel dat sae 250 lekkerder liep dan de bekende stookolie.Uiteindelijk allemaal flauwekul.

Marcje

Berichtdoor Marcje » di 20 feb 2018, 00:45

Offtopic:Zo had ik ooit het gevoel dat sae 250 lekkerder liep dan de bekende stookolie.Uiteindelijk allemaal flauwekul.

Dikke olie loopt wel minder snel uit je AMF bak... verder zal het idd niet zoveel uitmaken.
Rij nu met een multigrade volsysntheet. Niks mis met modern spul.

On-topic, een collega van me heeft een Strietman CT1 en die gaan we binnenkort naast m'n 'vakantie' Rancilio Silvia zetten en theedoeken voor onze ogen knopen. Lijkt me niet dat de Rancilio het wint, maar een leuk experiment is het wel.
Een Londinium /Strega vergelijk zou ook wel aardig zijn in dat opzicht.
dus...

cremalover

Berichtdoor cremalover » di 20 feb 2018, 06:26

Dikke olie loopt wel minder snel uit je AMF bak... verder zal het idd niet zoveel uitmaken.
Rij nu met een multigrade volsysntheet. Niks mis met modern spul.

On-topic, een collega van me heeft een Strietman CT1 en die gaan we binnenkort naast m'n 'vakantie' Rancilio Silvia zetten en theedoeken voor onze ogen knopen. Lijkt me niet dat de Rancilio het wint, maar een leuk experiment is het wel.
Een Londinium /Strega vergelijk zou ook wel aardig zijn in dat opzicht.
Rancilio VS Strietman?
Dat ga je blind proeven maar dat verschil is wel extreem groot. :mrgreen:

Marcje

Berichtdoor Marcje » di 20 feb 2018, 08:56

Voor mij als redelijke leek is het wel een goede oefening om eerst de extremen te verkennen, voordat we met de nuances beginnen...
dus...

Terug naar “Melk”