Oatly havermelk Barista Edition

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » ma 13 feb 2017, 18:16

En er zijn recente studies die laten zien dat die relatie er juist niet is. Ook is er geen logisch mechanisme voor. Althans mij niet bekend. En als je cholesterol al omhoog zou gaan door het eten van verzadigd vet dat stelt de lever zijn productie bij. Er kunnen een hoop confounders op de loer liggen. Overigens mijn opmerkimg was meer als grap bedoeld d.w.z. dat er een indirecte gezondheidsclaim gemaakt wordt. Niet om te laten horen wat ik allemaal te zeggen heb over cholesterol. Daar heb ik al mijn dagelijkse werk voor en anders zijn er andere fora. En om eerlijk te zijn ligt het allemaal heel complex.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » ma 13 feb 2017, 18:42

Los van het totaal-effect op atherosclerose / hart- en vaatziekten, is het effect van onverzadigde vetten op (LDL-)cholesterol wel onderbouwd.

Dát is ook wat op de verpakking staat, er staat niet: "verlaagt je kans op hart- en vaatziekten". Dus wat betreft het (LDL-)cholesterol verlagend effect van onverzadigde vetten is het gewoon correct.
R&B, toch had jij ook een ander idee over de claim want je schreef eerder dit:
Dat is toch gewoon bekend?
Een dieet met meer onverzadigde vetten (ipv verzadigd) verlaagd het LDL-cholesterol.
http://mobiel.voedingscentrum.nl/encycl ... d-vet.aspx

LDL-cholesterol is de ongunstige variant en in de volksmond "het cholesterol". Dat ze niet dieper in detail erop in gaan snap ik wel op zo'n melkpak. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » ma 13 feb 2017, 18:47

En er zijn recente studies die laten zien dat die relatie er juist niet is. Ook is er geen logisch mechanisme voor. Althans mij niet bekend. En als je cholesterol al omhoog zou gaan door het eten van verzadigd vet dat stelt de lever zijn productie bij. Er kunnen een hoop confounders op de loer liggen. Overigens mijn opmerkimg was meer als grap bedoeld d.w.z. dat er een indirecte gezondheidsclaim gemaakt wordt. Niet om te laten horen wat ik allemaal te zeggen heb over cholesterol. Daar heb ik al mijn dagelijkse werk voor en anders zijn er andere fora. En om eerlijk te zijn ligt het allemaal heel complex.
http://www.ravnskov.nu/cholesterol/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bertjepower
Berichten: 141
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:05

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor Bertjepower » ma 13 feb 2017, 20:00

Was al die heerlijke zwarte met een rood bruine crema laag met een stalen filter gezette koffie die espresso genoemd wordt niet ook slecht voor je cholesterol. Wel eens ergens gelezen dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » ma 13 feb 2017, 20:16

Daar gaat je cholesterol wel van omhoog. Cafestol remt de opname van cholesterol uit de bloedbaan in de lever (down regulatie LDL receptor *). Of dat schadelijk is weet niemand zeker. Als je een hoog LDL als onafhankelijke risicofactor beschouwt en extrapoleert wel. Maar er is geen onderzoek dat dit direct aantoont. En in een land als Italie waar ze veel espresso drinken komen nu niet bepaald meer hartinfarcten voor. Maar daar liggen waarschijnlijnlijk weer andere factoren aan ten grondslag.

*) Er zijn weer nieuwe geneesmiddelen die juist de LDL receptordichtheid in de lever weer opkrikken zodat deze meer cholesterol kan wegvangen. Deze PCSK9 remmers geven een spectaculaire cholesterolverlaging. De hamvraag is of ze ook beschermen tegen hartinfarcten. In ieder geval kan je daarmee wel het espresso effect compenseren ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor R&B » ma 13 feb 2017, 20:22

En er zijn recente studies die laten zien dat die relatie er juist niet is.
Gewoon uit interesse, heb je hier ook een link van?
Hier weer een recente review die het LDL-cholesterol verlagend effect van onverzadigde vetten in je dieet ook aangeeft.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26567193" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Studies that replaced saturated fats or oils with HO oils showed significant reductions in total cholesterol (TC), LDL cholesterol, and apolipoprotein B (apoB) (P < 0.05; mean percentage of change: -8.0%, -10.9%, -7.9%, respectively), whereas most showed no changes in HDL cholesterol, triglycerides (TGs), the ratio of TC to HDL cholesterol (TC:HDL cholesterol), and apolipoprotein A-1 (apoA-1).
Verder heb je helemaal gelijk dat het hele proces een stuk complexer is. De relatie tussen cholesterol en hart- en vaatziekten minder duidelijk dan voorheen werd aangenomen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: RE: Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor R&B » ma 13 feb 2017, 20:26

R&B, toch had jij ook een ander idee over de claim want je schreef eerder dit:
Die twee quotes spreken elkaar niet tegen. Beide gaan erover dat op de verpakking staat dat een dieet met onverzadigde vetten ipv verzadigde vetten het (LDL-)cholesterol verlaagd.
Dat is mijns inziens nog gewoon correct.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » ma 13 feb 2017, 20:39

Je schreef "ongunstige variant" waarmee je aangeeft dat die hart en vaatziekten zouden veroorzaken. Waarom is het anders ongunstig?

Hier onderzoeken die gefinancierd zijn door de onderzoeker zelf:
http://www.ravnskov.nu/category/mythen-nederlandse/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor R&B » ma 13 feb 2017, 20:50

Zo stond het idd te boek, waarbij de HDL/LDL ratio belangrijker is/was dan het niveau van LDL an sich.

Aan de blog met interpretaties van ravnskov hecht ik minder waarde dan aan peer-reviewed medische journals. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » ma 13 feb 2017, 21:18

Zo stond het idd te boek, waarbij de HDL/LDL ratio belangrijker is/was dan het niveau van LDL an sich.

Aan de blog met interpretaties van ravnskov hecht ik minder waarde dan aan peer-reviewed medische journals. ;)
Ja ik kreeg net ook door van Frans dat Ravnskov niet overal wordt gezien als waar hoewel hij wel een flinke loopbaan heeft. Complexe materie! ;)
Ben benieuwd naar welke onderzoeken Bas verwijst.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron