One man two cups...

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

One man two cups...

Berichtdoor turboyeast » wo 14 mar 2018, 08:35

LS,
Ik heb al een paar keer gehad dat ik enorm sta te zwoegen op feestjes als er een serie aan cappuccino's besteld wordt. De eerste ziet er wel leuk uit, maar daarna loopt het lineair af...De laatste in de rij krijgt meestal een soort koffie met melk (en wat bubbels). Ik moet er nu zelf een beetje om grinniken, maar dit is wel de realiteit.
Op het Amsterdam Koffie Festival werd me uitgelegd dat je voor dit soort situaties twee RVS melkkannetjes moet gebruiken. Mijn aandacht werd op een gegeven moment ergens anders naar toe getrokken en de details zijn me daarom niet helemaal bijgebleven.

Kan iemand een advies geven over het volume van de kannetjes en een merk dat goed werkt?

Ik wil graag een strakke serie kunnen maken van 6 cappuccino's.
Ook voor een toelichting (al dan niet een filmpje) sta ik open. Misschien is dit onderwerp al een keer onder de aandacht geweest, maar (mea culpa) dat is me dan ontgaan.

Bij voorbaat dank, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: One man two cups...

Berichtdoor bvds » wo 14 mar 2018, 08:56

apart verhaal van die neergaande kwaliteit bij serieproductie...

beetje Zen benaderen...behandel de 6e als de 1e...elke keer opnieuw beginnen... :D

kom wel keer langs ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: One man two cups...

Berichtdoor Erik82 » wo 14 mar 2018, 17:37

Ik weet het waarom eigenlijk ook niet maar gebruik zelf altijd 2 kannetjes. Eerst een paar keer heen en weer gieten om alles beter te laten mengen en dan uitschenken en tussendoor weer wat heen en weer gieten.

Waarschijnlijk meer een kwestie dat de lichte delen bovenop liggen en je die eerst grotendeels uitschenkt waarna je op de helft met alleen maar de zware warme melk over hebt die onderin zat. En het feit de boel na verloop van tijd toch een net wat andere structuur krijgt omdat het niet mooi gemengd blijft. Dat lijkt mij de meest logische verklaring. Door snel wat heen en weer te gieten verdeel je het goed over 2 kannetjes en mengt het beter waardoor je consistentie over de cappu's heen beter is als je dit tussendoor doet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: One man two cups...

Berichtdoor turboyeast » wo 14 mar 2018, 20:58

LS,
Bedankt voor jullie reacties.
Bas, je bent uiteraard welkom...maarre, ben je het stomen met een (echte) machine niet een beetje verleerd?... :D
Erik, welk merk kannetjes zou je adviseren en welk volume past het beste bij een serie van 4 cappuccino's?

Dank, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: One man two cups...

Berichtdoor bobbee » wo 14 mar 2018, 22:42

Voor zulke hoeveelheden melk zou ik wat filmpjes proberen te vinden op Youtube van een koffie bereider die wordt gefilmd. Zal waarschijnlijk een techniek zijn die standaard wordt toegepast in de horeca. Volgens mij heeft Dritan Alsela wel wat online staan waar je wat aan hebt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: One man two cups...

Berichtdoor @3aan » wo 14 mar 2018, 23:10

In m'n kar pak ik een 3/4 liter kan, vullen tot de aanzet van de tuit, kan wat schuin houden en de lans in de holte van de schenktuit volgen, je melk ligt dus onder een hoek in je kan, waardoor deze mooi dwarrelt, vrij hoog beginnen en na enkele seconden al beginnen de lans dieper in de kan te brengen en binnen niet al te lange tijd heb je een perfecte kan lobbig schuim, even walsen en deels overschenken in een ruime kan, daar schenk je de eerste 2 cappu mee en dan de rest van de melk in de grotere kan even walsen en de andere cappu's mee maken, niet denken aan figuurtjes of zo, gaat er echt niet beter van smaken op z'n hoogst minder warm!

Succes


Onderstaande mag je dan een beetje op een schoteltje geven.Afbeelding

https://youtu.be/Gg2HTHt02sA

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: One man two cups...

Berichtdoor @3aan » do 15 mar 2018, 11:34


Begin altijd met een koude melk van uw keuze, ga geen restjes bewaren van eerder opgeschuimde melk (verkeerde zuinigheid) in die melk zit al een hoeveel water van her stomen, dat is zomaar 15% daar doe je dan verse melk bij en weer meer water, de Gierigaards doen dat steeds herhalen? Bah!!!

Laatst gewijzigd door @3aan op do 15 mar 2018, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: One man two cups...

Berichtdoor bobbee » do 15 mar 2018, 12:06

Euhm... Ik weet niet hoor maar volgens mij kan TY wel melkschuimen alleen bij grote hoeveelheid heeft hij een probleem.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: One man two cups...

Berichtdoor fransg » do 15 mar 2018, 12:38

En kannetjes in de koelkast, ook een in mijn ogen waardevolle bijdrage van mijzelf, naar mijn oordeel :-))
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: One man two cups...

Berichtdoor Erik82 » do 15 mar 2018, 15:31

LS,
Bedankt voor jullie reacties.
Bas, je bent uiteraard welkom...maarre, ben je het stomen met een (echte) machine niet een beetje verleerd?... :D
Erik, welk merk kannetjes zou je adviseren en welk volume past het beste bij een serie van 4 cappuccino's?

Dank, TY
Ik maak er max 3 per keer. Ik denk dat je voor 4 cappuccino's wel een 0,75L kannetje nodig hebt om initieel te schuimen. Die andere mag best kleiner zijn want giet toch niet alles heen en weer.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron