*#* Post Mag verwijderd worden.

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

*#* Post Mag verwijderd worden.

Berichtdoor @3aan » ma 19 mar 2018, 10:47

#

Laatst gewijzigd door @3aan op ma 19 mar 2018, 10:47, 8 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Het grote MELKSTOMEN topic. Zin en onzin

Berichtdoor Marcje » di 20 mar 2018, 00:15

Nou, het zit je wel hoog hè, haha.
Maar goed, omdat dit hele verhaal van je betrekking heeft op mijn 'epistel' van 3 regels zal ik het even toelichten.
In een notendop:
- Het is alleen maar een observatie van de werkwijze van de cateraar in de kantine op mijn werk. En het smaakt prima. That's it. -

Verder:
Ik ging er in eerste instantie vanuit dat bovengenoemde, daar ook mee werkte, daar schoot ik even mis, maar er rammelt wel wat aan het verhaaltje, hij is het met me eens dat je eerder opgeschuimde melk niet weer moet opschuimen, echter als we verder gaan in het 2e deel van het epistel daar waar de reeds opgeschuimde overgebleven melk in kannetjes in een soort van koellade worden gezet, dan wordt dan bij weer gebruik "vers geschuimde melk" bij de steenkoude melk wordt gegoten, deze wordt dan minimaal lauw, dus niet direct te gebruiken zonder opnieuw te stomen.

Een restje van, zeg, 100ml van plm 10grC samen met 750ml van plm 60grC geeft 850ml van plm 54grC.
Dat is blijkbaar nog warm genoeg.

Enige verklaring is dat er koelkastverse melk bij de reeds gekoelde geschuimde melk wordt gegoten,

Dit is onjuist. Als je mijn epistel even terug leest, dan staat er over de kannetjes met reeds opgeschuimde melk: "en worden bij een volgende serie weer met vers gestoomde melk bijgevuld".
Dezelfde melk wordt dus niet 2x opgestoomd.

let wel bij opgeschuimde melk heeft een aanzienlijke verandering plaatsgevonden, de melksuikers hebben zich blootgegeven, waardoor de smaak zoeter wordt, er heeft zich echter ook een aanzienlijke hoeveelheid water (stoom) aan toegevoegd, daar doe je dan verse melk bij en gaat de boel weer opstomen

Dat is helemaal waar, maar dat doet de cateraar dus ook niet.

uiteraard is dit in tegenspraak van zijn handelen en in waarneming.

Het woordje 'uiteraard' heeft een nogal tendentieus karakter, maar past wel bij de rest van je verhaaltje.
Volgens mij is er geen tegenspraak 'van handelen en in waarnemen' (weet echter niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt), maar is er sprake van wat foute aannames van jouw kant, met als gevolg dit verhaal met drogredenen.

Ik weet dat er door menigeen heel anders over melk wordt gedacht en daar "winst" kan worden behaald door verkeerde zuinigheid, het gaat erom dat je geen klagers hebt en mede daardoor een hogere omzet kan draaien en de Cappuccino drinkers, wat toch de grootste groep behelst, meer dan tevreden stellen en vaak nog zo'n lekkere koffie komen halen, daar haal je de winst want deze komen steeds vaker terug, dan kan die investering van 1 cent gemiddeld per bakkie er toch wel vanaf, nee dan gaan we investeren in fout gebruikte koellades, wat uiteibdelijk leidt tot terugloop van klanten ze kopen toch elders een betere Cappuccino?!

Ik vind de cappuccino's prima smaken, maar als je een keer je beklag doet (iedereen schuimt wel eens een keer mis en ik ben best een kritische klant) dan krijg je subiet een nieuw bakkie. Je hebt altijd klagers, en is is geen betere mogelijkheid tot klantenbinding dan door juist die groep tevreden te stellen (we gaan off-topic nu).
Maar gezien de continue drukte heeft hij geen last van weglopende klanten. En daarbij bespaart hij, volgens jouw eigen berekeningen, honderden pakken melk per jaar, prima toch?

Kom maar op met alle tegenwerpingen, graag wel onderbouwd en geen loze opmerkingen? Dus ik doe het zus en zo en dan ook het waarom!
Groet, Adriaan

Ik hoop dat ik hier aan heb voldaan, maar ik vraag me oprecht af of dit echt om het stomen van melk gaat, of dat je op een welles/nietes spelletje uit bent. Ik snap namelijk werkelijk niet waarom je je zo druk maakt over de werkwijze van een koffie cateraar in een bedrijfskantine, die ik notabene niet eens verdedig, maar wiens werkwijze ik in 3 regels beschreef.

Grt, Marc
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gezocht: Acaia Lunar

Berichtdoor bobbee » di 20 mar 2018, 07:52

Ik heb dat topic opgeschoond omdat het niet in de lijn lag van het topic. Door dit soort voorvallen waarin werdt gezegd dat iemand dom lult heb ik het gevoel dat ik meer moet modereren dan ik wil. Ik heb daar eigenijk geen zin in, dat oordelen maar voelde nu dus wel zo. Excuus als ik te rigoureus ben geweest, dat was niet de bedoeling hoewel ik het denk ik wel vaker ga doen als we elkaar openlijk voor van alles blijven uitmaken. Dan blijft het eenvoudig voor mij.
Hoop dat iedereen het daarmee eens is?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote MELKSTOMEN topic. Zin en onzin

Berichtdoor fransg » di 20 mar 2018, 08:14

Ja mee eens, het moet wellevend blijven, het is hier niet het parlement waarin men elkaar tegen betaling voor rotte vis uitmaakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Het grote MELKSTOMEN topic. Zin en onzin

Berichtdoor Heseven » di 20 mar 2018, 09:14

Misschien een leuke toevoeging op voorgaande posts, weliswaar over alternatieven voor melk. Maar aangezien er ook een groep mensen geen koemelk drinkt, wel van toepassing op dit topic lijkt mij.

Het is mij opgevallen dat de kwestie rondom herstomen anders ligt bij andere melk. Een bodempje havermelk van Oatly gaat bij mij na het stomen gewoon terug in de koelkast. De volgende keer pak ik het melkkannetje uit de koelkast en schenk er nieuwe bij tot de gewenste hoeveelheid. Nooit verschil gemerkt met stomen, wordt net zo mooi lobbig en glad.

Misschien zijn er meer mensen die dit wel eens is opgevallen? Of andere bevindingen?

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote MELKSTOMEN topic. Zin en onzin

Berichtdoor fransg » di 20 mar 2018, 11:01

Persoonlijk vindt ik het een onkies idee, dat je telkens weer een hoeveelheid boilerwater bij je melk voegd, ook hier geldt een valse zuinigheid
Als je wat wil opsteken van hetgeen anderen wellicht beter doen, dan kun je telkens herhalen wat je al eerder zei, maar je leert er meer van als je het standpunt van de ander aanvaardt, daar eens over nadenkt, en dan besluit om erin mee te gaan of niet. Simpelweg andere informatie bestrijden en het 'onkies' noemen, suggereren dat die ander vieze randjes heeft op bepaalde rare plekken en langs dat smegma de koffie laat afdruipen, helpt niemand verder...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron