ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor Wijmaar » za 21 okt 2023, 15:04

Soms komt er tussen alle kapotte volautomaten en kapotte sage machines nog wel eens wat leuks voorbij op marktplaats, zo ook nu:

koffiemachine Espressoapparaat made in Italy nog zeer netjes

Het was dus niet de titel die het deed, maar de de foto's trokken wel de aandacht... enige dagen later zat ik in de auto naar Emmen en kwam ik thuis met deze schoonheid:

Afbeelding

De eerste kennismaking:

De machine is uitgegeven onder het merk ARTE', maar alles wijst erop dat hij is gemaakt door Zacconi. Ik dacht in eerste instantie dat ik een Zacconi Baby Lusso had gekocht, maar het blijkt de grote zus te zijn. De Zacconi Riviera, de uitvoering met veer in de groep; leuke verrassing dus! :D

Volgens Francesco Ceccarelli zijn er twee machines door ARTE' uitgebracht, gek genoeg lijkt dit een kruising tussen beide machines. De techniek van de ARTE' Riviera met de looks van de ARTE' Venezia. Dat mysterie moet ik nog verder uitzoeken. Ik heb Zacconi gemaild met een aantal vragen ter verduidelijking.

Afbeelding

Om een beter beeld van de staat te krijgen, snel de zuiger verwijderd. Van binnen zag de machine er iets minder smakelijk uit dan van de buitenkant, de hele groep zat vol met een onaangenaam ruikend groen vet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na schoonmaak blijft er gelukkig een keurige schone en nette groep over, waar de veer en de zuiger er nog als nieuw uit zien!

Afbeelding

Het terugplaatsen van de zuiger bleek wat minder eenvoudig dan het verwijderen. Uiteindelijk een kleine pers in elkaar ge-macgyverd.

Afbeelding

De pers bleek echter een kleine ontwerpfout te hebben :lol: . Klein sleufje gezaagd aan de voorkant en kon de bovenkant eraf schuiven.

Afbeelding

Und jetzt?

Als test een paar espresso's mee gezet; best oké maar verre van goed. Het grootste probleem lijkt een gebrek aan druk, volgens meerdere fora een bekend probleem met de standaard veer van de Zacconi Riviera. De groep vertoont veel gelijkenissen met een PV Export, in veel gevallen gebruikt men dan ook deze veer om de druk wat te verhogen. Iets wat ik verder wil uitzoeken. Ten slotte mist de adelaar welke bij de meeste Riviera's boven op de kap hoort te staan. Dat leidt tot de voorlopige to-do list:

1. Afwachten antwoord Zaconni voor bevestiging type machine en correcte onderdelen
2. Seals van de zuiger vervangen
3. Zetgroep ring vervangen
4. Adelaar op deksel terugplaatsen
5. Veer vervangen door veer van PV Export (weet iemand waar deze te krijgen is, behalve via https://lamacchinadelcaffe.com/cartsear ... tml?q=7070#)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor fransg » za 21 okt 2023, 15:23

Gaaf!

Dat machientje is in goede handen gekomen.

De adelaar zou ik zelf lekker weglaten -- doet mij teveel denken aan Mussolini-romantiek ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor HanR » za 21 okt 2023, 16:43

Leuk.
De Arte schijnt een versie te zijn die voor een meubelmerk ter gelegenheid van een beurt gemaakt is.

Nog een veel voorkomend probleem waar je het niet over hebt, is de passing van de zuiger(ringen).

De techneuten van de Zacconi workshop hebben sommige PV groepen aangepast.
Er zijn inmiddels versie met 2 en 3 ringen op de zuiger.
Zowel Lamacchinadecaffe, als Avola hebben onderdelen. Zuigerringen zijn niet identiek aan PV als ik het goed heb.

De Zacconi workshop heeft een doorstart gemaakt, maar het nieuwe Zacconi kan niets met de oudere machines.

In ieder geval succes en ik ben benieuwd naar de afloop.


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor Dirk Jan » za 21 okt 2023, 18:41

Leuk man, lekker om daaraan te sleutelen! Succes.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor bobbee » za 21 okt 2023, 18:57

Leuk! Ik kijk lekker mee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: ARTE' / Zacconi Riviera (1-groeps lever)

Berichtdoor GuidovW » za 21 okt 2023, 20:40

Wat een mooi machientje, zeg!
Gefeliciteerd, mooi project. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron