Een mooi eindverslag van een renovatie

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor Spironski » wo 27 mar 2013, 14:55

[Mod]Een mooi eindverslag van een renovatie, onderdeel van: Renovatie La Cimbali Junior D/1 naar decenniumproef

Bericht door turboyeast » wo 27 maart 2013, 14:58

Hallo allemaal,

Zo, deze renovatie zit erop. Ik durf met een gerust hart te zeggen dat deze machine weer deceniumproef is en dus weer zeker 10 jaar meegaat. Ik had mijn project beter “renovatie Cimbali jr – een odessey” kunnen noemen, want dit project heeft me gebracht langs pressorstaten, citroenzuur, zandstralen, poedercoaten, zacht/hard solderen, plaatmoeren, speednuts, RAL2004, kabelschoentjes, stroomkringen, heat exchangers, Christine Le Duc, vibratiepompen, ionenwisselaars, magneetkleppen, vacuumbreakers etc. etc. Allemaal nieuwe onderwerpen, waarin ik me in meer of mindere mate thuis heb moeten maken.

Het was een leuk project –een mooi project, dat me veel geleerd en veel goeds gebracht heeft. Ik durf zelfs te beweren dat het me veranderd heeft...zelfverzekerder, sterker, dapperder...tja, misschien zelfs meer een echte man (ik moet mijn vriendin er bij gelegenheid eens naar vragen).

Dat gun je in deze tijd van crisis en weemoed natuurlijk iedereen, en ik kan daarom iedereen met een belangstelling in techniek en koffie zo’n project aanraden. Het leuke van zo’n renovatie is tevens dat de echte lol pas daarna begint, namelijk “the art of espresso making – and drinking” (een complete nieuwe wereld).

Om te voorkomen dat de (naieve) enthousiaste beginner meteen in een aantal valkuilen trapt, volgt hierbij een nabeschouwing met de belangrijkste “lessons learned”. Ik doe hierbij geen poging om volledig te zijn, maar probeer de belangrijkste elementen bescheiden aandacht te geven.

Orientatie op de aankoop:
Probeer een beeld te krijgen op de beschikbaarheid van reserveonderdelen van het model machine. Er zijn verschillende bronnen, maar een telefoontje naar Peter van de Weerd (Kafko) kan nuttige informatie opleveren en hij levert snel en betrouwbaar. Dit is onmisbaar bij een renovatieproject. Probeer tevens een beeld te krijgen van de leeftijd van de machine. Is deze ouder dan 10 jaar, dan moet waarschijnlijk de vibratiepomp en de pressorstaat vervangen worden (kosten ~80 euro). Verwerk deze kosten in een voorlopige begroting en beoordeel of je niet de huidige marktwaarde van de machine (ernstig) overschrijdt (blijft een persoonlijke keuze of dit een probleem is of niet).

De aankoop:
Vraag naar (periodiek) onderhoud en -belangrijk- of je “onder de motorkap” van de machine mag kijken (neem een zaklampje/schroevendraaiers mee). Termen zoals periodiek backflushen (met Caffiza) zijn goed nieuws. Je kunt een beeld van onderhoud krijgen door op het zeefje van de zetgroep te kijken of onder het bakje in de portafilter. Zwartheid is rechtevenredig met gebrek aan onderhoud....Staar je hier echter niet blind op, want als de machine uit elkaar ligt maak je met soda en Caffiza alles eenvoudig schoon. Belangrijkste is om goed te zoeken naar lekkages en met name op (en rond) de ketel. Een lekkage is te herkennen door een groene afzetting van kopercarbonaat/hydroxide. Als je zoiets ziet moet je heel alert zijn en bekijken of het lekkende water schade heeft aangericht (kijk op de bodemplaat naar roest). Een scheur in de boiler kan ernstig zijn omdat het repareren van de schade meer kan kosten dan de marktwaarde van de machine (lees: schroot). Vraag of de machine droog en vorstvrij is weggezet. Vorst kan namelijk grote schade aan o.a. de boiler en HX opleveren. Het beste is uiteraard om de machine werkend te kunnen beoordelen...(wordt bijvoorbeeld het element wel warm?).

Demonteren:
Probeer “exploded views” te krijgen van de machine. Webpagina’s zoals homebarista zijn een goede bron. Samen met foto’s van iedere demontagestap zijn de exploded views handig bij het opbouwen van de machine. Het kan soms erg lastig zijn om koperen koppelingen los te krijgen van de boiler. Ben voorzichtig want een (haar)scheur in de boiler is ongeveer het ergste dat je kan gebeuren. Als de koppeling niet los komt, kun je proberen het zaakje een nachtje in een citroenzuuroplossing te leggen. Een andere optie is om met een injectienaald zo’n citroenzuuroplossing in de koppeling te spuiten (let op je ogen) en onder zwaartekracht geduld te hebben.

Schoonmaken:
Een dremel kan een belangrijk instrument zijn bij het schoonmaken. Plekjes waar je niet goed bijkomt, kun je met een dremeltje erg goed schoonkrijgen. Investeer daarom in zo’n apparaatje (~30 euro op marktplaats). Het beste kun je koperen onderdelen die in contact zijn gekomen met koffieextract eerst voorreinigen in kokende soda en als het daarna nog niet schoon is, kun je het nog een nachtje in de Caffiza plaatsen. Om te ontkalken gebruik je citroenzuur met een concentratie van 200 gram op een liter water (20%). Citroenzuur is verkrijgbaar bij de Toko of Brouwmarkt. Let op: citroenzuur is niet goed voor aluminium en electolytisch aangebrachte metalen zoals nikkel en chroom (een paar uur is geen probleem). Spoel alles goed na met water, want zuur blijft anders gewoon doorwerken....Als je ervoor kiest om je frame te laten zandstralen en spuiten, kun je het beste alle oude schroefjes en boutjes in het frame laten zitten, want anders moet je na het spuiten alle draad natappen. Ik zou sowieso alle schroefjes en boutjes vervangen door RVS inbusboutjes omdat dit er mooi uitziet en niet veel kost.

Opbouwen:
Zorg dat je een revisiesetje aan rubbertjes en afdichtringen hebt (kosten ongeveer 30 eur, vraag Peter van de Waard). Als de onderdelen schoon zijn, kun je meteen de rubbers vervangen. Bij het opbouwen kun je het beste zo min mogelijk gebruik maken van teflontape. Flardjes teflontape kunnen namelijk belangrijke leidingen verstoppen. Draai de koppelingen handvast en daarna met een (steek)sleutel een kwart erbij (vast=vast). Zet alle draad lekker in het siliconenvet zodat het allemaal soepel vasttrekt. In mijn model Cimbali zaten aardig wat plaatmoeren op het frame. Achteraf beschouwd had ik beter blindklinkmoeren kunnen gebruiken, omdat deze goedkoper zijn (0.20 eur). Je hebt hiervoor wel een speciale blindklinkmoertang nodig. Om de stemming erin te houden kun je een aantal buitenlanders vragen dit snel uit te spreken...”blindklinkmoertang”. Tenslotte, kun je het beste je HX machine met een waterontharder uitrusten. Je kunt je waterhardheid opzoeken op de website van de leverancier van je drinkwater. Een ionenwisselaar hoeft niet duur te zijn (op marktplaats 25-50 eur) en kan je later veel (ontkalk)werk besparen.

Goed, dit was een bescheiden nabeschouwing op een kleine 3 maanden werk aan mijn Cimbali junior D/1. Misschien heeft iemand er nog iets aan –voor nu of in de toekomst. Uiteraard is het onmogelijk om helemaal volledig te zijn, en indien andere doorgewinterde cracks menen dat ze iets belangrijks kunnen en willen toevoegen zijn ze uiteraard van harte welkom. Een paar foto’s en een filmpje van de machine houden jullie nog tegoed, want eerst moet de polijstmachine nog over de RVS buitenkappen.

Nu is het tijd voor “the art of espresso making – and drinking”….ik zie jullie wel weer, misschien wel op hetzelfde terrasje in Nijmegen...(let op iets in de kleur RAL2004).

Cheerio, TY
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor cremalover » za 24 aug 2013, 21:39

Wat heeft het in mekaar knutselen van een koffie apparaat te maken met je mannelijkheid? :(

KokenCo
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 16:30

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor KokenCo » ma 29 mei 2023, 12:49

Goed verslag en handige tips! Nog veel plezier toegewenst met je machine.

Zelf ben ik onlangs begonnen met de restauratie van een europiccola en je eerste tips zijn nu al handig, jammer dat ik ze pas las na de aankoop 😅
Wat heeft het in mekaar knutselen van een koffie apparaat te maken met je mannelijkheid?
Ben je daar gestopt met lezen?
Crem One 2B, Comandante C40 MK4 , AiroPress, Flair Pro 2, Handpresso, Sifon, MalhKonig X54, Hario V60.
A coffee a day, keeps the docter away.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor fransg » ma 29 mei 2023, 13:53

Wat heeft het in mekaar knutselen van een koffie apparaat te maken met je mannelijkheid? :(
Heel heel veel natuurlijk!

Tien jaar geleden durfde ik zoiets niet want zoiets 'separates the boys from the men'.

Hoewel ik nog steeds niks aan mijn personenwagen durf te sleutelen voel ik mij redelijk op mijn gemak aan een pavoni of londinium bij klein onderhoud en ik merk voor mijzelf dat daarvan een flinke boost in het gehalte testosteron het gevolg is.

Indien ik nu zou gaan daten zou er zéker een foto van mij bij zitten met de gereedschapskist geopend naast mij, een passende steeksleutel in mijn klauwen en een zelfverzekerde blik zo van "aha ik zie al wat hier mis is. Allemaal even opzij want er wordt zometeen een klap uitgedeeld."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor HanR » ma 29 mei 2023, 14:19

Echte mannen (George Clooney?) hebben dat helemaal niet nodig..........

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor fransg » ma 29 mei 2023, 14:45

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor gilleko B. » ma 29 mei 2023, 16:06

Ik word steeds meer bewust dat ik er te weinig van heb c.q. dat het vermindert.
Niks helpt, maar als sleutelen aan een Pavoni helpt, dan ga ik er serieus naar kijken🫨





Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor Dirk Jan » ma 29 mei 2023, 19:11


Om te voorkomen dat de (naieve) enthousiaste beginner meteen in een aantal valkuilen trapt, volgt hierbij een nabeschouwing met de belangrijkste “lessons learned”. Ik doe hierbij geen poging om volledig te zijn, maar probeer de belangrijkste elementen bescheiden aandacht te geven.
Mooie restauratie en erg mooi initiatief om je ervaringen zo hier te delen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor Frup » ma 29 mei 2023, 19:32

Bedankt. Interessant en gedetailleerd verslag! Hoewel ik geen behoefte voel om aan zo’n project te beginnen, spreekt je verslag tóch wel tot de verbeelding.
Overigens zie ik persoonlijk niet het verband tussen Christine le Duc en mannelijkheid.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Een mooi eindverslag van een renovatie

Berichtdoor bobbee » di 30 mei 2023, 07:43

Ik weet niet of jullie het doorhebben naar bericht van TY en reactie van cremalover is uit 2013.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron