Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » vr 16 mar 2018, 15:29

LS,
Goed....wie onderstaande foto ziet, weet wat het resultaat was van mijn nieuwe poging om de machine dicht te krijgen... :evil:
Terwijl mijn oude loafers staan te trekken in een groentebouillon (je moet het wel een beetje lekker maken he), heb ik ook goed nieuws....
Ik ben namelijk niet de eerste die met dit specifieke probleem zit...het ligt dus niet (helemaal) aan mij...
Op onderstaande link worstelde een andere dappere dodo met het dichtkrijgen van zijn/haar Faema E61. Zelfde materiaal namelijk een teflon pakking. De oplossing? Een papergasket zoals al eerder door Adriaan genoemd...toch maar weer de cirkelsnijder uit de kast halen.
Enne, ik ben benieuwd hoe die schoen smaakt...was toch al een beetje uitgekeken op iedere dag fois gras met kaviaar en truffels.
Cheers, TY

https://www.home-barista.com/repairs/fa ... 15288.html

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » vr 16 mar 2018, 16:00

Sportief!

Succes met de nieuwe bepakking.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » zo 18 mar 2018, 10:09

LS,
Ik heb de boilerdeksel eraf gehaald en eens nauwkeurig gekeken naar een mogelijke oorzaak van de lekkage. Helaas kan ik geen hele duidelijke oorzaak vinden. Wat me wel opvalt is dat de gaten in de telfonpakking in traanvorm zijn getrokken. De reden is voor mij onbekend, maar daardoor is de afdichting door de teflonpakking mogelijk onvoldoende. Ik ga de boilerdeksel ook nog eens goed inspecteren op haarscheurjes of kleine gaatjes.
Volgende week eens zoeken naar pakkingmateriaal die gebaseerd is op vezel (aramide) of misschien zelfs siliconen? Mooi pakkingmateriaal voor mijn toepassing is Tesnit ba-u of Klingersil C4400.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor Pti » zo 18 mar 2018, 10:16

Teflon zou hier gewoon moeten werken hoor, zeker met die dosis vloeibare pakking. Ik zie volgens mij op de foto's dat je aan de achterkant van de boilerflensen doorgezaagde ringen gebruikt ipv halve manen. Zit je lek niet toevallig precies op de zaagsnede?
Dat tranentrekken heb ik nog nooit eerder gezien, lijkt er haast op dat de pakking niet goed wordt opgesloten, heb je voldoende schroefdraad op je boilerbouten en trek je de boel koud na?

Ik kan ook wel even voor je kijken of wij nog een "ouderwetse" klingerpakking voor je hebben liggen? Die vormen iets meer dan teflon.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » zo 18 mar 2018, 11:16

Super die onderlinge hulp, dat is het mooie van zo'n forum-community.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » zo 18 mar 2018, 11:28

Teflon zou hier gewoon moeten werken hoor, zeker met die dosis vloeibare pakking. Ik zie volgens mij op de foto's dat je aan de achterkant van de boilerflensen doorgezaagde ringen gebruikt ipv halve manen. Zit je lek niet toevallig precies op de zaagsnede?
Dat tranentrekken heb ik nog nooit eerder gezien, lijkt er haast op dat de pakking niet goed wordt opgesloten, heb je voldoende schroefdraad op je boilerbouten en trek je de boel koud na?
Klopt, het zijn doorgezaagde ringen en inderdaad zit de zaagsnede onder (op 12.00 en 18.00). Ik heb daar ook over zitten denken (onvoldoende druk op de pakking), maar -stel- de zaagsnede zou op 21.00 en 15.00 zitten, dan blijft er nog steeds 1 bar overdruk op de pakking staan. Zetten jullie doorgezaagde ringen met de zaagsnede op 21.00 en 15.00?

Er zit zeker genoeg draad op de bouten en inderdaad heb ik alles koud (kruisgewijs) nagetrokken.
Ik kan ook wel even voor je kijken of wij nog een "ouderwetse" klingerpakking voor je hebben liggen? Die vormen iets meer dan teflon.
Zeer gaarne Amice...
Super die onderlinge hulp, dat is het mooie van zo'n forum-community.
Je haalt de woorden uit mijn mond...

Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor Pti » zo 18 mar 2018, 14:16

Teflon zou hier gewoon moeten werken hoor, zeker met die dosis vloeibare pakking. Ik zie volgens mij op de foto's dat je aan de achterkant van de boilerflensen doorgezaagde ringen gebruikt ipv halve manen. Zit je lek niet toevallig precies op de zaagsnede?
Dat tranentrekken heb ik nog nooit eerder gezien, lijkt er haast op dat de pakking niet goed wordt opgesloten, heb je voldoende schroefdraad op je boilerbouten en trek je de boel koud na?
Klopt, het zijn doorgezaagde ringen en inderdaad zit de zaagsnede onder (op 12.00 en 18.00). Ik heb daar ook over zitten denken (onvoldoende druk op de pakking), maar -stel- de zaagsnede zou op 21.00 en 15.00 zitten, dan blijft er nog steeds 1 bar overdruk op de pakking staan. Zetten jullie doorgezaagde ringen met de zaagsnede op 21.00 en 15.00?

Er zit zeker genoeg draad op de bouten en inderdaad heb ik alles koud (kruisgewijs) nagetrokken.
Ik kan ook wel even voor je kijken of wij nog een "ouderwetse" klingerpakking voor je hebben liggen? Die vormen iets meer dan teflon.
Zeer gaarne Amice...

Cheers, TY
Wij zagen niet, maar kopen de halve manen voor aan de achterkant, die zijn flink duurder, zomaar €40 per kant als ik me niet vergis. Maar omdat die elkaar overlappen heb je daarmee nooit ellende. Wij hadden er laatst nog een gesprek over en bedachten toen dat als je zou moeten zagen, je dat eigenlijk op het boutgat zou moeten doen. Dan zorgt de zeskant van de bout hopelijk voor voldoende puntdruk op de zwakke plek.

Om de zaagsnede als veroorzaker van je problemen uit te sluiten kun je ze inderdaad verplaatsen naar 3 en 9 uur. Wanneer je lek mee verplaatst hebben we in ieder geval de oorzaak zeker vastgesteld.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » zo 18 mar 2018, 16:20

Wij zagen niet, maar kopen de halve manen voor aan de achterkant, die zijn flink duurder, zomaar €40 per kant als ik me niet vergis. Maar omdat die elkaar overlappen heb je daarmee nooit ellende. Wij hadden er laatst nog een gesprek over en bedachten toen dat als je zou moeten zagen, je dat eigenlijk op het boutgat zou moeten doen. Dan zorgt de zeskant van de bout hopelijk voor voldoende puntdruk op de zwakke plek. Om de zaagsnede als veroorzaker van je problemen uit te sluiten kun je ze inderdaad verplaatsen naar 3 en 9 uur. Wanneer je lek mee verplaatst hebben we in ieder geval de oorzaak zeker vastgesteld.
Die halve manen zijn zeker beter, maar ik kreeg die gezaagde variant meegeleverd met de machine. Soms moet je dan roeien met de riemen die je hebt. Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik aan sukkelen ben met alu ketelringen. Af-en-toe moet ik weer eens terugdenken aan dat project Cimbali M15. Daar zat de alu ketelring vast om de boiler en heb ik heel wat kunst en vliegwerk moeten uithalen om die geoxideerde ring weer goed te krijgen. Aluminium en espressomachines zijn een bijzonder slecht huwelijk als je het mij vraagt.
Ik ga eerst een aan de slag met een vezelpakking. Hoor graag als jullie er nog een hebben liggen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor @3aan » zo 18 mar 2018, 19:37

Kan je misschien carrosserie ringen gebruiken, die heb ik eens met sleufgaten gezien, is maar om te zien of het dan wel werkt?! Als je hem dan wel dicht krijgt, weet je dat het niet aan het teflon ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » ma 19 mar 2018, 09:57

Kan je misschien carrosserie ringen gebruiken, die heb ik eens met sleufgaten gezien, is maar om te zien of het dan wel werkt?! Als je hem dan wel dicht krijgt, weet je dat het niet aan het teflon ligt.
Dag Adriaan,
Dank voor je reactie. Kun je wat extra toelichting geven? Ik snap niet precies wat je bedoelt.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron