Orea - Lekker sappig

Gebruikersavatar
jhalfmoon
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:27

Orea - Lekker sappig

Berichtdoor jhalfmoon » do 05 okt 2023, 16:23

Heey heey. Na een heerlijk bakje filterkoffie dacht ik dat het een interessant zou zijn om eens een Orea draadje op dit forum te starten. Er lijkt nauwelijks of geen aandacht aan deze bijzonder fijne zetmethode gegeven te worden op dit forum, dus bij dezen.

Een aantal maanden geleden vernam ik ineens van het bestaan vand de Orea, v3 notabene. De v1 kwam 2 jaar geleden uit. "Orea...? Onder welke steen heb ik geleefd?" was mijn eerste gedachte. Dus meteen "down the rabbit hole" zoals dat heet. Een een week later twee Orea's besteld, bij Ali, omdat de transparante versie op de officiele site uitverkocht was. En 40e per stuk zou gaan kosten. Dus twee stuks van 'de grote' Orea v3 besteld, bij Ali, voor 15e per stuk. #noregrets

Kort na ontvangst, na een aantal afstelrondes van de koffiemolen, was mij al vrij duidelijk dat de Orea mijn V60 voor altijd zou gaan vervangen. Het smaakprofiel van deze low-to-no-bypass filtermethode was, en is, alles wat beloofd was. Dat had ik niet verwacht, maar wel gehoopt. Dus, zegt het voort. En probeer het vooral zelf eens. De bekende Youtube-kanalen kunnen je er alles over vertellen. Samengevat: Vol, sappig, zuiver.

Let wel: Ik heb het vermoeden dat op Ali de afdankertjes van Orea verkocht worden. Mijn Orea's zijn van transparant polycarbonaat, rete sterk spul, maar er zitten wel zichtbaar haarscheurtjes in de bodem. Ik verwacht niet dat ik daar op korte termijn last van ga krijgen. Misschien gaan de scheurtjes uitzetten en vallen mijn Orea's over twee jaar uit elkaar. Maar dat doen mijn transparante V60 filterhouders ook en die komen af-fabriek zonders ingebouwd haarscheurtjes. Helemaal prima.

Tevens heb ik een tweetal 'negotiators' geprint. Dat zijn mallen om je filters in de vorm van een Orea te vouwen. Onmisbaar. Je kunt ze ook kopen. Meer info hier.

Tegelijk met de Orea heb ik meteen een aantal filters besteld. Het leek mij een leuke oefening om eens te onderzoeken wat een filter uit kan maken voor smaak. Nou, dat heb ik geweten - daar zit echt een merkbaar verschil in. In de bijlage zie je een foto van de 5 type filters die ik heb liggen. Allen zijn makkelijk in vorm te vouwen met een negotiator. Tip: De prijzen van filters kunnen flink verschillen per winkel. Het kan de moeite lonen om even goed te zoeken voordat je koopt. Ik heb overigens geen 'officiele' Orea filters gekocht, want dat vind ik een veel te duur grapje. Er zijn heel goede filters te krijgen voor de helft tot een kwart van de prijs van de officiele Orea filters. Wat opmerkingen over de filters:

  • De Bravilor filters zijn momenteel mijn favoriet. Echt bijzonder mooie, zuivere smaak levert die op. De volgende bestelling zal ik een maatje kleiner bestellen, want de B10 is echt te groot om makkelijk met de negotiotor te kunnen vouwen. Een pak bevat 250 filters en kost ex transport ongeveer 12euro, dus ongeveer 5 cent per filter. Dat maakt deze filters ook nog eens de goedkoopste filters op de lijst, mits je een aantal pakken tegelijk koopt om de transportkosten uit te smeren.
  • De Chemex FS-100 stond een tijdje op de eerste plaats, maar heeft plaats moeten maken en staat nu tweede. De FS-100 is echt een grote lap papier, dus als je enkel eenpersoons bakjes zet, dan raad ik aan de FS-100 in kwartjes te snijden met een scherp mes. Deze filters kosten 12e voor een pak van 100. Voor eenpersoonsfilters zijn de Chemex filters dan ineens het meest prijsefficient; ongeveer 3 cent per filter. Let op dat je de FS-100 koopt als je de grote vierkanten wilt hebben. Er zijn namelijk nog een aantal andere formaten te krijgen.
  • De Kalita Wave 185 staat net niet op de tweede plek. Ook een geweldig mooie smaakprofiel. De filters zijn oorspronkelijk in een golfpatroon gevouwen. Ik heb ze in stapeltjes van ongeveer 15 stuks met een plantenspuit vochtig gemaakt en met een heet strijkijzer, op een theedoek plat gestreken. Heel ontspannen klusje. Bakkie koffie erbij, heerlijk. Deze filters zijn net zo duur als de Chemex filters, met 12e voor een pak van 100 stuks, maar de Kalita filters kan je dus niet in bruikbare kleinere stukken snijden.
  • De Hario V60 in de strakke plastic verpakking was lange tijd mijn favoriet op de v60. Misschien moet ik er even aan wennen op de Orea. Voor nu gebruik ik voornamelijk de Bravilor filters. De prijs is ongeveer 7e per pak van 100.
  • De Hario V60 in de losse plastic verpakking AKA The Stallinator, meen ik nog niet getest te hebben. Deze filters staan bekend om de doorstroming van een V60 compleet te laten stagneren, dus ik had geen haast deze filters te testen. Maar ik ga het nog wel doen. Ook deze filters kosten ongeveer 7e per 100 stuks.
Welnu, ondertussen is de Orea v4 aangekondigd, een modulair systeem, in narrow en wide uitvoering. Ziet er veelbelovend uit. Vermoedelijk beschikbaar ergens Q1 2024. Stof voor een volgend draadje, wellicht.

<EDITS: Spelfouten verbeterd. Prijsinformatie toegevoegd>
Bijlagen
filters.jpg
Laatst gewijzigd door jhalfmoon op vr 06 okt 2023, 09:53, 3 keer totaal gewijzigd.
De eerste twee Amsterdam Coffee Festivals waren toch wel de leukste.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Orea - Lekker sappig

Berichtdoor fransg » do 05 okt 2023, 17:01

mooi uitgeplozen allemaal!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Orea - Lekker sappig

Berichtdoor bobbee » do 05 okt 2023, 17:48

Altijd leuk dit soort posts!
Thanks!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Orea - Lekker sappig

Berichtdoor mr Blanc » vr 06 okt 2023, 14:58

Wel interessant en vind t er leuk uit zien. Filter koffie ben ik steeds meer benieuwd naar en straks met de sculptor 078S toch is gaan proberen. Dit lijkt me wel een geschikte methode. ik ga hem onthouden.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron