Moccamaster en alternatieven

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor youssef88 » di 10 okt 2023, 16:33

Nu is de moccamaster een veelgebruikt filter zet apparaat, nu heb ik me nooit daarin verdiept. Ben ik in een koffie zaak vind ik die filter nog altijd prima! Dus was me eens in die apparaten verdiepen

https://www.melitta.nl/producten/machin ... black.html

Kwam op die als recent model, is dat nou hetzelfde idee/principe als een moccamaster?

En ben wel benieuwd hoe is jullie ervaring met de moccamaster master en soortgelijke machines.
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor bobbee » di 10 okt 2023, 16:52

Keer zon apparaat bij de kringloop kopen of op marktplaats, kun ke naar believen experimenteren. Kun je heerlijke koffie mee zetten!
Hario Switch is erg leuk, enkel een waterkoker nodig en je weet alles.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor gilleko B. » di 10 okt 2023, 17:28

Mocca-master is ook een stukje historisch erfgoed. Een oud relatief klein bedrijfje in Amerongen dat die dingen al jaren maakt en overal ter wereld worden verkocht. Vaak in films of series van waar ook ter wereld zie je een moccamaster staan. En met wat meer moeite dan water erin en koffie in het filter gooien kan je lekkere resultaten behalen.




HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor HanR » di 10 okt 2023, 18:00

Strikt genomen zal het water dat op de koffie komt te heet zijn. De cafe gourmet vindt ik ook een geslaagd ontwerp qua waterloop.

De ontwerpfout in de meeste snelfilterapparaten vindt ik dat het hete water door het waterreservoir naar de koffie gaat.

Kan iemand mij uitleggen waarom de Moccamaster beter zou zijn, dan het gemiddelde filterapparaat?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor gilleko B. » di 10 okt 2023, 18:26

Strikt genomen zal het water dat op de koffie komt te heet zijn. De cafe gourmet vindt ik ook een geslaagd ontwerp qua waterloop.

De ontwerpfout in de meeste snelfilterapparaten vindt ik dat het hete water door het waterreservoir naar de koffie gaat.

Kan iemand mij uitleggen waarom de Moccamaster beter zou zijn, dan het gemiddelde filterapparaat?
Ik kan dat niet, maar is een icoon waarvan ik gelukkig word dat het in de keuken staat. En dat allemaal zonder zegeltjes. Dat glazen buisje vind ik als non techneut boeiend.

Afbeelding


youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor youssef88 » di 10 okt 2023, 18:34

weet iemand of qua werking de moccamaster hetzelfde is als de

https://www.melitta.nl/producten/machin ... black.html

of is dat toch anders?
gecertificeerd door het European Coffee Brewing Centre in Oslo. voor wat dat waard is
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor gilleko B. » di 10 okt 2023, 18:49

Ze hebben dus alle twee dit certificaat. Ik zou niet weten of ze gelijkwaardig of niet zijn. Zag ook een leuke van Severin staan op het ACF. Denk dat er wel meerdere goede filerapparaten bestaan. Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor bobbee » di 10 okt 2023, 20:56

weet iemand of qua werking de moccamaster hetzelfde is als de
Nee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor bobbee » di 10 okt 2023, 21:17

Strikt genomen zal het water dat op de koffie komt te heet zijn. De cafe gourmet vindt ik ook een geslaagd ontwerp qua waterloop.

De ontwerpfout in de meeste snelfilterapparaten vindt ik dat het hete water door het waterreservoir naar de koffie gaat.

Kan iemand mij uitleggen waarom de Moccamaster beter zou zijn, dan het gemiddelde filterapparaat?
Van wat ik mij nog kan herinneren een paar jaar geleden is de temperatuur door hun systeem in de koffiezetter, een buis met een verwarmingselement er omheen gedraaid zo gemaakt dat de temperatuur altijd rond de 90c ligt nadat het door het glazen buisje door de brug naar het koffiebed loopt. Zoiets was het.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Moccamaster en alternatieven

Berichtdoor youssef88 » di 10 okt 2023, 22:06

weet iemand of qua werking de moccamaster hetzelfde is als de
Nee.
weet jij waar de verschillen zitten tussen die melita en die moccamaster?
zover ik hetzzie is het zetelement van de moccamaster anders / waarschijnlijk betere kwaliteit, en de melita simpelere?
Londonium L R 24 + niche zero


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron